Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,918   Posts: 1,584,742   Online: 880

Results 1 to 9 of 9
    Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format

Met de Minox in Antwerpen

Eindelijk staan de foto's van mijn trip naar Antwerpen op het net [1]

[1] http://www.flickr.com/photos/robslot...7604006968456/

AgX
    AgX is offline

Shooter
    Multi Format
    `Werkoverleg´... grappig (maar gaat het niet om wao...?)

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Robbedoes View Post
    Eindelijk staan de foto's van mijn trip naar Antwerpen op het net [1]

[1] http://www.flickr.com/photos/robslot...7604006968456/
    Zeer fijn. Ik heb zo'n vermoeden dat je ook wel gecharmeerd zou kunnen zijn van de resultaten van een jaren 1960 4x4 of 6x6cm die eenzelfde soort sfeer opwekt.
    Ik heb hiervoor een aantal AGFA Isola en Jsoly camera's:
    http://sheetfilm.be/zenphoto/index.php?album=jsoly
    (nog met de vorige scanner, vandaar de storende lijnen) Ontwikkeld in Rodinal 1+25 met ietwat overdreven agitatie om het effect te vergroten.

Intuïtief fotograferen. Zeer bevrijdend als je eens zonder inspiratie zit.

G

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Hoi Geert,

Erg sfeervol, en wat mij betreft kan "Nudist beach" zo naar een tentoonstelling.
    Ik vind het merkwaardig dat zowel jouw als mijn beelden iets nostalgisch oproepen. Dat kan toch niet alleen komen door de gebruikte camera? Heeft het gebruik van een oude camera invloed op de manier van fotograferen, neem die de regie van je over of wordt je zelf sentimenteel bij het gebruik van zo'n ding? Er moet iets zijn of een combinatie in elk geval.

Verder over intuïtief fotograferen. Ik had de Minox net gekocht en de foto's heb ik gemaakt om te zien of de camera functioneerde. Dit was mijn tweede rolletje en ik begon de werking wat beter onder te knie te krijgen. Hierdoor verschoof mijn aandacht van techniek richting compositie. Na het ontwikkelen in mijn Minox tankje, ook al een nouveauté, verdwenen de negatieven in een map omdat ik geen doka had. Toen ik enkele weken geleden een scanner mocht lenen kwamen de beelden eindelijk tevoorschijn.

Sinds die tijd ben ik behoorlijk onder de indruk geraakt. Ik heb veel foto's gemaakt met zeer uiteenlopende camera's en met verschillende resultaten. De interessantste beelden zitten echter in mijn hoofd, die zie ik dagelijks, als ik geen camera bij me heb. Heb ik die wel bij me dan is dat meer een last dan een lust.

Toen ik de beeldje uit de Minox eindelijk onder ogen kreeg zag ik ook de beelden uit mijn geheugen. Dit zag ik in Antwerpen en dit wilde ik laten zien. Klink misschien vreemd maar ik kan het (nog) niet beter onder woorden brengen.

Er zijn op het net aardige artikelen te vinden over het optische systeem van de Minox. Vooral "THE EYE IS A MINOX"[1] en "Seeing With the Minox"[2] van Peter Zimmerman zijn goed om te lezen.

[1] http://www.minoxlab.com/PZ051897/peterd.htm
    [2] http://www.minoxlab.com/PZ051897/pzmay97.htm

En Geert, om terug te komen bij jouw foto's, probeer eens een Agfa Clack en laad die met dia: 6x9 cm. Bevalt dat niet dan maak je er een Pinhole van >google "pinhole Clack"

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by AgX View Post
    `Werkoverleg´... grappig (maar gaat het niet om wao...?)
    De kranige jongens zien er erg oud uit maar volgens mij waren ze nog in gebruik. Op een Engelstalig forum gaf ik de titel "they realy talked" mee. Dat dekte de lading toch wat beter.

Het lijkt in eerste instantie of de kranen zich tot elkaar richten. Vreemde speling van het perspectief...

Shooter
    Medium Format
    Hoi Geert,

Erg sfeervol, en wat mij betreft kan "Nudist beach" zo naar een tentoonstelling.
    Ik vind het merkwaardig dat zowel jouw als mijn beelden iets nostalgisch oproepen. Dat kan toch niet alleen komen door de gebruikte camera? Heeft het gebruik van een oude camera invloed op de manier van fotograferen, neem die de regie van je over of wordt je zelf sentimenteel bij het gebruik van zo'n ding? Er moet iets zijn of een combinatie in elk geval.
    Dat gevoel heb ik wel als ik moet Rolleicord op stap ga, maar niet met de oude minolta's.
    De oude Minolta SR1 is net zo oud als de Rolleicord Va????? Misschien zit het in de 6x6.

groet,

Theo

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Theo Bartelings View Post
    Dat gevoel heb ik wel als ik met Rolleicord op stap ga, maar niet met de oude minolta's.
    De oude Minolta SR1 is net zo oud als de Rolleicord Va????? Misschien zit het in de 6x6.

groet,

Theo
    Hallo Theo,
    Lastig te duiden, misschien ligt het aan de band die je hebt met de Rolleicord. 6x6 gaat bij mij niet op, in mijn geval is het 8x11, maar dat zijn milimeters...

Shooter
    Multi Format
    Heeft het gebruik van een oude camera invloed op de manier van fotograferen, neem die de regie van je over of wordt je zelf sentimenteel bij het gebruik van zo'n ding? Er moet iets zijn of een combinatie in elk geval.
    Robbedoes,

ik denk dat het bij mij het eerste geval is. Afhankelijk van het toestel dat ik bij me heb, ga ik op zoek naar beelden. Het omgekeerde kan ook wel, dat ik een beeld in mijn hoofd heb waarvan ik vrij zeker ben dat het alleen maar met een bepaald toestel kan/zal werken.

Sfeerschepping vind ik alleszins eenvoudiger met een kleine camera dan met een grotere, omwille van de spontaniteit waarmee je er kan mee omgaan. Of het dan ook goede beelden oplevert, da's iets anders.

Groeten,
    Geert

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by argus View Post
    ik denk dat het bij mij het eerste geval is...
    Sfeerschepping vind ik alleszins eenvoudiger met een kleine camera dan met een grotere, omwille van de spontaniteit waarmee je er kan mee omgaan. Of het dan ook goede beelden oplevert, da's iets anders.
    Wellicht ook de beperkingen van dergelijke toestellen. Bij de Minox B heb ik alleen de focus en de tijd als variabelen maar omdat het zo'n piepklein en licht (100 gram) dingetje is kun je er vrijwel overal mee fotograferen. Vrijwel niemand merkt je op of neemt je serieus en daardoor krijg je niet van die poses. Michael Van Buskirk doet ook aardig wat met een Minox en ik zie wel wat overeenkomsten.

Ik heb ook eens gekeken naar de andere foto's uit jouw album. Erg fraai. En toen kwam ik deze Cahmois tegen; geweldig!!!

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin