Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,970   Posts: 1,523,462   Online: 956

Results 1 to 3 of 3

Shooter
    Medium Format

eigenbouw pers barietafdruk

Ik heb een eenvoudige pers zelf gemaakt omdat ik geen ruimte heb voor een verwarmde gebruikte.
    zeer simpel maar eff althans tot nu toe
    ik heb 2 platen geplastificeerd of melamine keukenplaat ( afm naar behoefte)
    op elkaar gelegd en in de hoeken 4 gaten geboord
    4 bouten met vleugelmoeren erin en klaar

ik maak de barietafdruk na het drogen aan de achterzijde nat en veeg het overtollige water er met een trekker af
    dan leg ik de afdruk tussen 2 vellen papier
    leg dit tussen de platen en aandraaien kan je verticaal wegzetten en neemt dus geen plaats
    na 1 nachtje drogen eruit
    geen gedoe met stapels boeken

alleen juiste papiersoort uitzoeken en verbeteren
    gebruik nu gladde dunne vellen
    indien iemand hier ook ervaring mee heeft laat weten

ruud maastricht

neem

Shooter
    Multi Format
    Als mijn barieten droog zijn, dan pers ik ze nog eens 2 dagen onder een stapel groot en zwaar glas van 4mm, hetzelfde glas waarop ik de prints met aquareltape vastkleef om te laten drogen (ja, ook dan durven ze wel nog een beetje krullen)

Een heel knappe manier die ik gezien heb, was bij een Gentse fotograaf die vergroot van 8x10" negatieven naar prints van ruim een meter - 't is wel enkel handig voor expositie-prints:

Je koopt een multiplexplaat met glad oppervlak (zogenaamde houtbeton) en vergroot de foto zodanig dat het beeld een paar centimeter is dan de plaat (die uiteraard het gepaste formaat heeft en waarvan de randen afgerond zijn).
    De natte print leg je dan beeldzijde naar boven op de plaat en je plooit de randen om, die je aan de achterkant van de plaat vastniet.

De print droogt en krimpt nu op het uiteindelijke vehikel waarmee je de foto wil tonen.

Het effect is knap (was een vergroting van 6x6cm in dat geval). Het beeld loopt uit over de zijkant van de plaat. 't Is wel loodzwaar om te verhuizen en op te hangen, niet zo goedkoop ook.

G

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Ruud,
    jouw methode pas ik al 40 jaar toe en met succes. Ik heb i.p.v. papier een extra aantal stukken karton op dezelfde maat en daartussen leg ik de foto's. Dat karton kun je telkens weer gebruiken.
    harry

Release, the best you can do...

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin