Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,958   Posts: 1,523,002   Online: 1205

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast
Results 11 to 20 of 21

Thread: Photokina

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Hoe langer het brandpunt hoe relatief helderder het matglas lijkt. Doordat het licht meer recht op het matglas valt.
    Dank voor je uitleg, dat fenomeen was mij volledig ontgaan.

Het enige minpunt aan de lens is 55mm filter draad. Daardoor past hij net niet in een gesloten linhof technika.
    Maar met een gesloten Linhof kun je toch geen foto's maken??
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    Medium Format
    Images
    1

photokina

Ik ben er wel geraakt, wat me wel is opgevallen dat er nog wel verschillende fabrikanten aanwezig waren, maar dat ze niet te veel producten etaleerde.
    Maar ik had op voorhand contact gemaakt met Foma en Fotospeed en dat is dan zeker en vast meegevallen. Werd bij beide firma's goed ontvangen.
    Bij Foma kon ik stalen krijgen van alles dat me interesseerde, dus dat is wel meegevallen. Bij Fotospeed vond ik het wel iets minder, was speciaal gegaan omdat Fotospeed een nieuw papier voor lith heeft uitgebracht. Maar ze hadden er niets van bij , geen papier en geen info. Kreeg als uitleg dat ze speciaal naar de photokina gekomen waren om hun digitaal papier te presenteren, op mijn vraag waarom een nieuw papier maken en dan niet voorstellen, kreeg ik geen antwoord.
    Maar voor de rest niets veel nieuws te melden.
    Groetjes, LUDO

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    Hoe langer het brandpunt hoe relatief helderder het matglas lijkt. Doordat het licht meer recht op het matglas valt.
    Dank voor je uitleg, dat fenomeen was mij volledig ontgaan.
    Volgens mij klopt dit niet. Licht gaat altijd via een rechte lijn en de hoeveelheid licht op het matglas is afhankelijk van het diafragma en van de afstand tot de lichtbron. Wel is het zo dat bij een langere brandpuntsafstand de scherptediepte minder is waardoor een matglas gemakkelijker te beoordelen is.

Ben
    Das Licht macht dem Denker und Forscher die meiste Freude. (from Swiss farmhouse)

Shooter
    4x5 Format
    Volgens mij klopt dit niet. Licht gaat altijd via een rechte lijn en de hoeveelheid licht op het matglas is afhankelijk van het diafragma en van de afstand tot de lichtbron. Wel is het zo dat bij een langere brandpuntsafstand de scherptediepte minder is waardoor een matglas gemakkelijker te beoordelen is.
    zet maar eens een 58mm of zo iets dergelijks groothoekig op een 4 X 5 en kijk maar eens op het matglas dan weet je direct wat er aan de hand is.

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    De vierkante meter vlak object op 10m afstand bij bv 120mm geeft nu in eens een kwart minder licht op het matglas. Gaat gewoon rechtslijnig dus. De donkere randen bij de 58mm heeft te maken met de imperfectie van het lensontwerp.

Ben
    Das Licht macht dem Denker und Forscher die meiste Freude. (from Swiss farmhouse)

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Breunes View Post

Ben
    De oorzaak dat het beeld (in het bijzonder aan de rand) bij een kortbrandpuntige lens donkerder uitvalt dan bij een langbrandpuntige lens, heeft zijn oorzaak in het feit dat het licht rechtdoorgaat. Bij een kortbrandpuntige (groothoek) lens is de hoek van inval op het matglasvlak groot. Door de grote hoek kan het ons netvlies van het oog niet bereiken. Door nu een Fresnel lens erbij te plaatsen wordt de hoek naar ons oog veranderd en bereikt het licht ons oog (netvlies) wel. Op dezelfde manier wordt bij een vuurtoren het licht gebundeld en dus de helderheid vergroot.
    Het is een helderheidsprobleem, dat optreedt als gevolg van de beperkingen die het menselijk oog heeft. Een fotografische plaat heeft die beperkingen veel minder. De detector in een digitale camera heeft er weer erg veel last van, en is ook een belangrijke beperking van dergelijke apparaten. Samengevat, het effect is afhankelijk van de detector: oog, plaat etc.
    Het effect van de scherptediepte staat hier los van.

Jed
    Last edited by Jed Freudenthal; 10-15-2008 at 06:17 AM. Click to view previous post history.

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Licht uit een teleobjectief valt veel meer recht op de (rand van) de film of sensor. Licht uit een groothoek objectief valt in een grotere hoek op de (rand van) een film of sensor. De Fresnell lens zorgt er idd voor dat het licht wat op het matglas valt niet naar buiten, maar naar binnen valt. De Fresnel lens is een gewone convexe (bolle) lens, waarvan het niet brekende deel is afgesneden. Maar de breking is gelijk aan de gewone bolle lens, die licht convergeert.

De digitale sensor heeft de beperking dat er een randje om de individuele 'pixel' zit. Als het licht in een grotere hoek op de 'pixel' (condensatoren of fotodioden) valt, raakt het licht tegen het randje van de 'pixel' aan en krijgt de 'pixel' minder licht. Dat wordt meestal softwarematig gecorrigeerd, maar hoe meer correcties (interpolatie, scherpte, kleur, contrast) hoe slechter het beeld.

Film heeft daar uiteraard geen last van en je kunt stellen dat wanneer het teleobjectief twee maal zo ver van het filmvlak bevindt t.o.v. het groothoek objectief, er vier keer minder licht op het filmvlak komt door het teleobjectief. Net als onder de vergroter. Draai je kop twee keer zo hoog omhoog en je licht neemt een factor vier af...
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    Goed uitgelegd Merlin, dus effect is precies omgekeerd aan wat Gary beweert, nl dat een teleobjectief juist helderder is door rechtopvallend licht.

Ben

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Breunes View Post
    Goed uitgelegd Merlin, dus effect is precies omgekeerd aan wat Gary beweert, nl dat een teleobjectief juist helderder is door rechtopvallend licht.

Ben
    Ik denk dat het nog niet begrepen wordt. Gary heeft het juist. Een teleobjectief is helderder ( voor het oog) dan een groothoek. Daarom wordt de Fresnellens bij groothoek toegepast en bij tele is dat niet nodig.

Jed

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Omdat het licht van een tele-objectief meer rechtdoor valt.

Heeft niet veel met Photokina te maken. Ofwel off-topic.
    Als het nog steeds een issue is, stel ik voor een nieuwe thread te beginnen...
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin