Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,880   Posts: 1,520,506   Online: 860

Results 1 to 2 of 2

Shooter
    Medium Format

Calibreren van afstandsinstelling

Na de- EN montage van de Pronterlens van mijn oude Agfa Rekord had ik het probleem dat ik de afstandsinstelling moest calibreren. Kreeg een goude tip van Agfatheo dat zijn vader dat vroeger deed met sigarettenvloeitjes. N.a.v. die tip doorgedacht, van passpartout karton een vierkand gesneden ter grootte van de achterkant van mijn geopende body. Gecentreerd in het midden een vierkant uitgesneden ter grootte van een matglas van mijn Mamiya 6x45. Dat matglas in het karton geklemd. Lens op B en je ziet op je matglas het beeld dat normaal op je film valt. Nu draaien aan de afstandsring totdat je een object dat op (gemeten!) exact een meter van je lens ligt scherp op je matglas hebt. Nog een ker controleren op een afstand van 3 meter en na akkoord afstandsring vastdraaien.
    Simpel toch

Het is maar een tip voor de doe het zelver, met dank aan de oude heer van AgfaTheo. (Agfatheo.nl)
    Gr. Joop

a stan's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Is het niet exact gemeten vanaf je filmvlak tot object?
    Bij het tekentje van het rondje met een streepje erdoor bovenop de camera.
    (niet dat je die vind bij een vouwcamera)

Dus vanaf enkele centimeters achter de lens.
    (afhankelijk van welke body)

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin