Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,224   Posts: 1,532,568   Online: 1042

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast
Results 11 to 20 of 22
    hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Waarom zo moeilijk doen over karton?
    Een beetje meer of minder Ph wat doet 'm dat.
    Tegen de tijd dat mijn foto's naar het museum gaan doen mij de tanden geen pijn meer.
    Is ook goed voor de werkgelegenheid want de conservator buigt zich er dan zorgzaam over....
    Staat Ph overigens voor Poeha !?
    harry

Release, the best you can do...

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Willie Jan en Jed,

Van Der Linde aan de Rozengracht in Amsterdam heeft als 1 van de weinige kunstenaarsbenodigdheden zaken in Nederland, een computergestuurde passepartoutsnijder.

Ze kunnen dus heel makkelijk op basis van door jou opgegeven niet standaard maten, een hele serie passepartouts snijden. De prijs voor het snijden was wat ik mij herinner redelijk, iets van 3-4 euro voor een 40x50 cm passepartout (excl. prijs karton zelf). Weet het niet meer precies, maar de prijs was in ieder geval dusdanig, dat ik mij afvroeg waarom ik überhaupt nog de moeite van handmatig snijden zou nemen, met alle risico's van dien van het mis-snijden en het ruïneren van een duur vel passepartoutkarton. Dit computersnijden gaat echt heel nauwkeurig. Voor grote partijen in verschillende formaten voor een expositie, is het echt een aanrader om het daar te laten doen.

Ook hebben ze diverse soorten passepartoutkarton, waaronder museumkwaliteit. Voor een overzichtje kun je hier kijken. Ze voeren Conservabarth museumkarton van Van Gelder, dat vergelijkbaar lijkt met wat Moorman voert. Ook zie ik nog een apart kopje museumkarton, weet niet wat het verschil is, want Conservabarth is ook al museumkarton, zie o.a. hier (en de opmerking "Het CBVG karton heeft ook de Photo Activity Test (PAT) met positief resultaat doorstaan en is geschikt voor foto’s.").

Van Der Linde
    http://www.vanderlinde.com/
    Rozengracht 36-38
    1016 NC AMSTERDAM
    telefoon: 020-6242791

Marco
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by hka View Post
    Waarom zo moeilijk doen over karton?
    Een beetje meer of minder Ph wat doet 'm dat.
    Tegen de tijd dat mijn foto's naar het museum gaan doen mij de tanden geen pijn meer.
    Is ook goed voor de werkgelegenheid want de conservator buigt zich er dan zorgzaam over....
    Staat Ph overigens voor Poeha !?
    Als je een foto verkoopt, doen de kopers van de foto moeilijk. Dan moet het op museumkarton. Ik drymount mijn fotos en de drager van de drymount tissue is al pH gebuffered. Dat lijkt mij persoonlijk al een behoorlijke archiverende bescherming. Ik heb familie fotos van rond de 100 jaar en die zijn nog in prima staat. Het karton begint dan te desintegreren maar de foto kan desgewenst worden overgezet naar een nieuwe drager

Overigens zal het meeste museumkarton niet in een museum terechtkomen. Het gros van de fotos zijn babyfotos en moeten zo een 100 jaar meegaan als familie-herinnering. Daar zal het meeste museumkarton terechtkomen. Kodak heeft een boek uitgegeven over de archivering van fotos, zodat de kinderen later kunnen zien hoe gaaf de tanden van hun vader vroeger waren.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Marco B View Post
    Willie Jan en Jed,

Van Der Linde
    http://www.vanderlinde.com/
    Rozengracht 36-38
    1016 NC AMSTERDAM
    telefoon: 020-6242791

Marco
    Marco, we hebben het hier over museumkarton. Dat is iets anders dan passepartout snijden. Het passepartout snijden kun je tegenwoordig bij vele lijstenmakers laten doen op gecomputeriseerde snijapparaten. Ik weet niet wat ze voor een passepartout vragen, maar ik weet wel dat ze er al gauw 20 minuten mee bezig zijn om alles in te stellen. Het snijden zelf gebeurt dan in 15 seconden. Zeker als je vele passepartouts van dezelfde maat hebt, kan dat een voordeel zijn. Ik kan mij haast niet voorstellen dat zij voor 3-4 euro een passepartout snijden. Of moet je zelf dat ding bedienen?

Jed
    Last edited by Jed Freudenthal; 04-01-2011 at 06:50 AM. Click to view previous post history.

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Foto's van meer dan 40 jaar oud heb ik geplakt op ordinair grijsbord en zien er uit alsof ik ze gisteren pas opgeplakt heb. Niets mis mee.
    Goed spoelen van de prints is belangrijker.
    Als ze er nu nog zo uitzien doen ze dat over 40 jaar ook nog steeds.
    De vraag is hoe het dan met mijn Ph gesteld is...
    Waarom moeilijk doen..
    harry

Shooter
    4x5 Format
    Foto's van meer dan 40 jaar oud heb ik geplakt op ordinair grijsbord en zien er uit alsof ik ze gisteren pas opgeplakt heb. Niets mis mee.
    Goed spoelen van de prints is belangrijker.
    Als ze er nu nog zo uitzien doen ze dat over 40 jaar ook nog steeds.
    De vraag is hoe het dan met mijn Ph gesteld is...
    Waarom moeilijk doen..
    Aangenomen dat een barietfoto goed gefixeerd is en gespoeld, dan is de levensduur afhankelijk van de pH (zuurgraad) van de lijm en dat van het karton en de bewaaromstandigheden. Omdat er vele lijmen en kartonsoorten zijn, kan het resultaat erg wisselen. Het Eastman House heeft met veel verschillende situaties in de fotografie te maken gehad en heeft ( samen met een ander instituut IPI) richtlijnen opgesteld. Zo kan ieder daar gebruik van maken als hij dat wilt. In Nederland is echter het vocht vaak de grootste boosdoener bij particulieren. Dan praten we niet over honderd jaar, maar een kwestie van dagen dat de boel beschimmeld is. De schimmel valt echter meestal van de zijkant aan en een achtergrondkarton kan de eerste klappen opvangen. (Eastman House adviseert 2" aan de zijden van de foto]. Het museumkarton (of in Nederlands achtergrondkarton heeft dus meerdere functies).
    Al met al is het geen eenvoudige materie. En in het vochtige westen van Nederland is het al helemaal een probleem. Daar kan het hele spul, inclusief negatieven, in de kortste keren naar de donder zijn.
    Harry, het kan best zijn dat jij bijv. in een streek woont waar het vocht en de lucht-verontreiniging niet zo een rol spelen. Dat is dan al mooi mee genoemen, en wat voor lijm en karton heb je gebruikt?
    Verder zijn er zovele fotografische procedes, en bij het printen zien we digitale technieken, die in het bijzonder vochtgevoelig zijn. Afijn, vele aspecten.

Jed
    Last edited by Jed Freudenthal; 04-03-2011 at 06:40 AM. Click to view previous post history.

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    ikzelf drymount ook. Daar ik alleen bariet gebruik krijg je door de mount een strak oppervlak. In museau worden ze los achter het passepartout in van die hoekjes geplaatst.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
    ikzelf drymount ook. Daar ik alleen bariet gebruik krijg je door de mount een strak oppervlak. In museau worden ze los achter het passepartout in van die hoekjes geplaatst.
    De ene drymount tissue is de andere niet. Een goede drymmount tissue is opgebouwd uit een papierlaag die pH neutraal gebufferd is en voorzien is van neutraal werkende thermoplastische lijmen.
    Als je een goede drymount tissue gebruikt, wordt de foto ( of wat je ook opplakt) afgeschermd van het karton. Naar mijn idee is de keuze van het achtergrondkarton dan niet zo erg belangrijk.

Wordt je foto, aquarel of wat dan ook met 'hoekjes' op het achtergrondkarton bevestigd, dan is de keuze van het karton van belang.

Dat een museum in het algemeen niet drymount heeft te maken met het feit dat ze originelen niet modificeren.

Er zijn archieven, die zelf fotos maken. Zo worden alle historische gebouwen in NL fotografisch vastgelegd. Die instellingen drymounten wel.

Jed

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Ordinair grijsbord en Planatol BB een zgn. boekbinderslijm.
    harry

Shooter
    4x5 Format
    Ordinair grijsbord en Planatol BB een zgn. boekbinderslijm.
    Planatol BB is een moderne boekbinderslijm met een neutrale pH=7. Dus dat helpt om het zuur van het grijsbord af te schermen, al zal het niet gebufferd zijn.
    Overigens wordt voor het opplakken van bariet-fotos een ander type Planatol geadviseert. Daar zal wel een of andere reden voor zijn, die de fabrikant kan mededelen.

Jed

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin