Switch to English Language Passer en langue franÁaise Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,940   Posts: 1,585,696   Online: 1016

Results 1 to 8 of 8

Thread: Zelfbouw Camera

Daan72's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    9

Zelfbouw Camera

Zijn er mensen die bekend zijn met het zelf bouwen van camera's?
    Het lijkt me erg leuk om eens een camera te bouwen met de instel mogelijk heden van een grootformaat camera. maar waar ik een een midden formaat rolfilm in kan gebruiken. dus dat ik een rolfilm cassette van een bepaald merk monteer. dan kan ik kiezen wat ik wil tussen 6x4,5 tot noem het maar 6x9 of groter.Als objectief kan je dan alles kiezen. Het makkelijkste is dan een lens met centraalsluiter denk ik. heeft hier iemand ervaring mee, met misschien tekeningen?

ik hoor het graag .
    groetjes DaniŽl uit Krommenie

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Quote Originally Posted by Daan72
    Zijn er mensen die bekend zijn met het zelf bouwen van camera's?
    Ik ben niet echt vertrouwd met het bouwen van een camera maar ik heb het ooit overwogen. Ik denk dat het op dit moment (IMHO) de moeite niet loont.
    2 problemen:

1. Je moet een balg zelf maken (enorm moeilijk) of eentje kopen ($$$)

2. Rolfilm cassettes voor grootformaat camera's zijn enorm duur (grootte orde +/- Ä1000 nieuw) en je moet ze precies kunnen passen.

Een grootformaat camera bv. Linhof Technika III met Schneider 135mm heeft mij Ä500 gekost en werkt perfekt.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Zijn er mensen die bekend zijn met het zelf bouwen van camera's?(...) met misschien tekeningen?
    Als je op www.photocrack.com op de link-pagina's kijkt onder "DoeHetZelf / DIY", dan staan daar een aantal links naar zelfbouw camera's zowel in grootformaat als in andere formaten.

G.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Daan72's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    9
    Quote Originally Posted by Marc Leest
    Een grootformaat camera bv. Linhof Technika III met Schneider 135mm heeft mij €500 gekost en werkt perfekt.
    Hallo Mark,
    Zijn er ook camera's zo als de linhof Technika III maar dan voor middenformaat film? Ik ben niet van plan om een grootformaat fotograaf te worden. Middenformaat is voor mij groot genoeg. Maar de verstel mogelijkheden lijkt me erg handig voor onthoeken of scherpstellen. En het lijkt me handig om het hele scala aan formaten te kunnen gebruiken die er op middenformaat zijn.

Groetjes van DaniŽl

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Hallo Mark,
    Zijn er ook camera's zo als de linhof Technika III maar dan voor middenformaat film? Ik ben niet van plan om een grootformaat fotograaf te worden. Middenformaat is voor mij groot genoeg. Maar de verstel mogelijkheden lijkt me erg handig voor onthoeken of scherpstellen. En het lijkt me handig om het hele scala aan formaten te kunnen gebruiken die er op middenformaat zijn.

Groetjes van DaniŽl
    Hoi DaniŽl,

Je wilt geen grootformaat fotograaf worden, maar je wilt wel een "verkleinde" grootformaat camera aanschaffen? Grootformaat betekent in de praktijk niet alleen het negatiefformaat, maar vooral de verstelmogelijkheden. Dat zorgt dat je meer mogelijkheden hebt om het beeld te beinvloeden, maar ook dat je veel langzamer werkt (wat ik persoonlijk een groot voordeel vind).

Er bestaan een heleboel middenformaat technische camera's zoals de Linhof 23 serie. Die worden "Baby-Linhofs" genoemd. 23 staat voor 6x9 cm.

Ook van andere merken zijn er modellen. Loopbodems zoals de Speed Graphic 23, 6x9 Busch Pressman,Tachihara Shirom 69 field, Horseman VH VHR en 985/980, Ebony SV 23. En als railcamera's zijn er de 6x9 Plaubel Peco Jr, Gowland Pocket view 2x3, Cambo 23 SF, Arca Swiss 69FC, Ebony 23S en SW23, Toyo 23G, Technikardan 69 en Technikardan23. Achterwanden voor deze camera's zijn met wat geduld wel te vinden op de 2e hands markt. Soms zit zelfs het filmmagazijn op dezelfde achterwand als het matglas, zodat je maar even naar links of rechts hoeft te schuiven om te wisselen tussen matglas en filmmagazijn.

Voordelen van deze middenformaat technische camera's zijn de goedkope en makkelijk verkrijgbare films, kleiner gewicht, gemakkelijker aan te passen aan een digitale achterwand, en meer scherptediepte.

Maar ik vind er persoonlijk een heleboel nadelen aan kleven. Vanwege het kleinere formaat heb je betere (lees duurdere) lenzen nodig, en je spaart wel gewicht uit, maar je geeft er heel veel filmoppervlak voor op. Bovendien zijn de verstellingen op het kleinere matglas moeilijker te beoordelen. Eigenlijk de nadelen van zowel midden als grootformaat gecombineerd.

Volgens mij is het slimmer om een 4x5 inch camera te kopen en er een of meerdere 120 achterwanden op gebruiken. Je hebt dan de keuze van 6x4,5 tot 6x12 cm. 4x5 camera's zijn in grotere aantallen te vinden op de 2e hands markten ook de achterwanden worden 2e hands steeds goedkoper. Dan heb je de voordelen van zowel midden als grootformaat. Maar pas op! Als je de verleiding niet kunt weerstaan om toch eens 4x5 inch te proberen, kun je verslaafd raken. Dan worden alle kleinere filmformaten ineens uiterst oninteressant, en camera's zonder verstellingen uiterst beperkt.

Volgens mij moet je jezelf afvragen wat belangrijker voor je is: filmformaat, snelheid van fotograferen, of verstelmogelijkheden.

Een goed compromis is de Rolleiflex SL66. Deze 6x6 camera is wat groter en zwaarder dan de Hasselblads, maar veel goedkoper, beter geconstrueerd, en hij gebruikt dezelfde prachtige Zeiss-lenzen. Hij werkt even snel als de Hassie's. Maar hij heeft bovendien (beperkte) verstelmogelijkheden. Genoeg voor landschapsfotografie met Scheimpflug. Bovendien is hij zo geconstrueerd dat je zonder extra hulpmiddelen macro tot 1:1 en zelfs wat meer kunt halen.

G.

Je kunt natuurlijk ook proberen om zelf iets origineels te maken zoals hier www.cnet.ne.jp/atlansia/PRIVATE.CAMERA.html. Of deze mooie en doelmatige maar heel simpel te bouwen railcamera gamma.nic.fi/~mikoneka/
    Wilbert
    Cours photo en Auvergne

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Hallo Mark,
    Zijn er ook camera's zo als de linhof Technika III maar dan voor middenformaat film?
    Groetjes van DaniŽl
    Hallo Daan, Argentic heeft al een zeer uitgebreid anwoord gegeven.
    Ik doe het volgende: (Ik fotografeer 6x9) Ik gebruik de Technica met het matglas dichtgeplakt op 6x9, en knip nŗ ontwikkeling het negatief op maat - kosten: een beetje film...
    Ik ga het volgende doen: een filmhouder voor 4x5 door een technisch student fijnmechaniek laten wijzigen voor vlakfilm 6x9 (een 4x5 sheet in 2 delen knippen)

M.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Daan72's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    9
    Quote Originally Posted by argentic
    Volgens mij moet je jezelf afvragen wat belangrijker voor je is: filmformaat, snelheid van fotograferen, of verstelmogelijkheden.
    Hallo Gilbert,
    Ik wil me eigenlijk gaan richten op 2 dingen.

- Op straat snel kunnen werken met een slr of meetzoeker. kl-bld en mid.form.

- Kunst zinnige stillevens / landschappen. met een camera met verstelmogelijkheden. (langzaam dus) maar daarvoor ga ik me eerst een half jaar orriŽnteren. Voor een impuls aankoop is het me wat te prijzig.

Groeten van DaniŽl

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Hallo Gilbert,
    Ik wil me eigenlijk gaan richten op 2 dingen.

- Op straat snel kunnen werken met een slr of meetzoeker. kl-bld en mid.form.
    Dan lijkt me in kleinbeeld een edelcompact zoals de Hexar, Contax G2, etc. het meest op zijn plaats. En in middenformaat een meetzoeker zoals de Mamiya 7. Als je heel goedkoop uit wilt zijn een Pentacon 6x6. Beetje spartaans, maar robuust en prima lenzen. Maar die maken nogal wat geluid.

- Kunst zinnige stillevens / landschappen. met een camera met verstelmogelijkheden. (langzaam dus) maar daarvoor ga ik me eerst een half jaar orriŽnteren. Voor een impuls aankoop is het me wat te prijzig.
    Dan is eigenlijk een 4x5 grootformaat de enige zinnige optie. De goedkoopste mogelijkheid is een 2ehands, of een zelfbouw www.benderphoto.com, of een van de zelfbouwprojecten die je hier http://www.photocrack.com/link/mod.p...10&start_num=0 vindt. Maar ik zag bij www.fotoabro.nl/fs_div.html?center=cambo.html ook een gloednieuwe Cambo Cadet staan voor 295 Euro. Dat is een lichtgewicht instapmodel railcamera, die in de praktijk ook voor landschap kan voldoen.

G.
    Wilbert
    Cours photo en Auvergne

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  ó   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin