Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,523   Posts: 1,572,329   Online: 954

Results 1 to 10 of 10

Thread: Nachtfotografie

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12

Nachtfotografie

Hallo allen,

Ik zou graag een serie doen met weinig licht zoals b. nachtfotografie:
    Enige tips over boeken, links, artikels, sites, ervaringen , film, enz.
    thx, Marc.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Shooter
    Multi Format
    Ik heb gisterenavond 2 prints gepost in mijn gallerij met avond-opnamen in Gent.
    Omdat ik geen statief nodig had, moest ik de relingen langs het water gebruiken om een stabiel beeld te krijgen.
    400asa film bleek voldoende deze keer maar dat kwam waarschijnlijk omdat er nogal wat omgevingslicht was.
    In de toekomst ga ik verschillende filmsnelheden uittesten. Geen idee of dit meer/minder contrast kan opleveren. Ben wel bezorgd over de korrel. Iemand suggesties hiervoor?
    Ik ben benieuwd.

Persoonlijk hou ik wel van donkere beelden waarin slechts een paar details/objecten uitgesproken aanwezig zijn en het zoeken naar gepaste locaties en een mooi kader is al de helft van de fun.

Geert

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Marc Leest
    Hallo allen,

thx, Marc.
    Heb enige tijd geleden eenzelfde uitdaging gehad en daarvoor heb ik de T-Max 3200 gebruikt. Resultaten waren prima en de korrel (op 30x40cm) minimaal. Ontwikkeld in T-Max-ontwikkelaar tijd aangehouden volgens fabrikant. SplitGrade belicht en alles zit erin. Mooie stad situaties met als extra jus de frisse regenbui die alles nog eens iets extremer maakt vwb de hoge lichten. Aanrader.

harry
    harry

Release, the best you can do...

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Hallo allen,

thx, Marc.
    Belangrijk is rekening te houden met het repriociteitseffect, en het toffe is dat er deze week juist een discussie bezig is op het engelstalige deel van apug. Eigenlijk zouden de meesten onder ons daar eens meer moeten kijken en antwoorden ;-)
    Ik begrijp het wel nog niet allemaal maar best interessant:
    http://www.apug.org/forums/forum37/11566-reciprocity-misbehavior.html
    "Reciprocity misbehavior."

Ik heb zo ook ooit eens een nachtopname gemaakt zonder rekening te houden met ontwikkeltijden en belichtingstijd. Géén speciaal mooie foto (dat verkeersbord hoort daar niet), maar wel toffe herinneringen aan (ik had géén statief mee, het was echt donker toen we terugkeerden van een wandeling, daarom leunde ik tegen een van die lantaarnpalen waarna het licht uitviel. Ik gaf er een duw tegen en de lantaarn ging weer aan )
    Genomen bij 'Domaine Du Bonsoy' in Hastière.

http://users.pandora.be/pbaele/images/hast2004_025.jpg (tijdelijk)
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Shooter
    Medium Format
    Het zal wel vloeken in de kerk zijn, maar met digitaal gaat dat heel mooi. Je hebt geen Schwarzschild effect (of nauwelijks) en met het histogram kun je heel precies zien of de opname goed is. Met film is het een beetje gokken. De lichtwaardes zijn namelijk niet te meten. Je zit al snel op sluitertijden van 2 minuten en meer. Ik maak keestal wat belichtingstrapjes. Pas op met lichtbronnen. Ze kunnen sfeervol werken, maar ook roet in het eten gooien als overbelichte aandachttrekkers.

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Hmmm maar digitaal heb je last van 'noise'.... (?)
    Heeft film niet z'n voordelen als het correct doet? Ik denk dat je zo een nachtfoto volledig kunt uitklaren, zodat hij eruitziet als een daglicht opname - bij extreem lange belichtingen. (er stond zo ooit een foto in de gallery)
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Quote Originally Posted by PieterB
    ...juist een discussie bezig is op het engelstalige deel van apug. Eigenlijk zouden de meesten onder ons daar eens meer moeten kijken en antwoorden ;-)
    Ik begrijp het wel nog niet allemaal maar best interessant:
    http://www.apug.org/forums/showthread.php?t=11566
    "Reciprocity misbehavior."
    hmmm. Ik heb dat draadje toevallig gelezen (ik begrijp het ook niet helemaal- ik heb de achterliggende artikelen die genoemd worden niet gelezen) maar volgens mij probeert de auteur iets aan te tonen met datgene dat hij probeert aan te tonen:
    Hij introduceert tegelijkertijd een nieuwe universele constante (1,62 als in tm^1,62) en een nieuwe materiaalconstante (tc, 1) waarvan ofwel
    1. de waarde moet afgelezen worden in de gepubliceerde curves van de film (en de auteur vooraf beweerd dat deze niet accuraat zijn)
    2. ofwel moet de waarde van (tc, 1) vastgelegd worden door zelf de nodige testen te doen. In dat geval kan ik zelf door bv. een Lagrangeinterpolatie vrij correct een tussenwaardes in schatten.

enfin, mijn 2 eurocentjes
    Randy Pausch

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Hallo allen,

thx, Marc.
    Hierbij resumé van tekst website..., zie tekst
    Tip: nachtopnamen bij valavond doen en je uitleven in N-1/N-2...

Fred

http://www.wolfgangmothes.de/
    Attached Files
    Last edited by fred; 01-11-2005 at 12:23 AM. Click to view previous post history.

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Quote Originally Posted by fred
    Hierbij resumé van tekst website..., zie tekst
    Tip: nachtopnamen bij valavond doen en je uitleven in N-1/N-2...

Fred

http://www.wolfgangmothes.de/
    Thx Fred, wat een portfolio heeft die man... wow

M.
    Randy Pausch

Shooter
    Medium Format
    Quote Originally Posted by PieterB
    Hmmm maar digitaal heb je last van 'noise'.... (?)
    Heeft film niet z'n voordelen als het correct doet? Ik denk dat je zo een nachtfoto volledig kunt uitklaren, zodat hij eruitziet als een daglicht opname - bij extreem lange belichtingen. (er stond zo ooit een foto in de gallery)
    Met digitaal heb je weinig alst van noise moet ik zeggen. Mijn D100 heeft een noise filter voor lange tijden die goed werkt. Ik heb behoorlijk schone nachtopnamen gemaakt.

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin