Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,546   Posts: 1,572,931   Online: 961

Results 1 to 8 of 8

Shooter
    Med. Format Pan

Statief en toch onscherpte?

Bij toeval stuitte ik op een onverwacht fenomeen. Uit de hand genomen testopnamen met een Pentax 67II bleken tot mijn verbazing scherper dan opnamen van hetzelfde onderwerp met de camera op statief, een Slik Pro 500DX.

Zou dat te maken kunnen hebben met de eigenschappen van de camera (een grote spiegel en horizontaal aflopend sluitergordijn)?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Shooter
    Multi Format
    Klopt, je moet de spiegel van te voren opklappen. Een zware camera moet op een stevig balhoofd en een zwaar statief.
    My favorite store: http://www.fotohuisrovo.nl

Shooter
    Med. Format Pan
    Hoe zwaar en waarom een balhoofd? De demping van de spiegel lijkt mij trouwens best wel goed te zijn opgelost. Misschien toch de sluiter?

TheToadMen's Avatar
    Shooter
    Pinhole
    Blog Entries
    1
    Images
    32
    Ik ken dit statief niet, maar heb wel deze camera. Hij is erg zwaar. Als het statief niet stabiel genoeg en er is wat wind, dan kun je beter uit de hand schieten. Ik geloof niet dat het aan de camera zelf ligt.
    "Have fun and catch that light beam!"
    Bert from Holland
    my blog: http://thetoadmen.blogspot.nl
    my Linkedin pinhole group: http://tinyurl.com/pinholegroup

* I'm an analogue enthusiast, trying not to fall into the digital abyss.
    * My favorite cameras: Nikon S2, Hasselblad SWC, Leica SL, Leica M7, Russian FKD 18x24, Bronica SQ-B and RF645, Rolleiflex T, Nikon F4s, Olympus Pen FT, Agfa Clack and my pinhole cameras.

AgX
    AgX is online now

Shooter
    Multi Format
    Grijp het statief bij de middenzuil end oefen gedurende de opname een naar de grond gerichte kracht uit.
    Ik vermoed de resultaten zouden dan wel better zijn.

(Jij hebt nooit een statief dat stabiel genoeg is... want jij gaat toch altijd naar de grenzen...)

Shooter
    Multi Format
    Ik gebruik zelf een Berlebach statief (Report 8043) voor zware camera's. Het Essen hout zorgt voor een volledige demping. Verder kun je aan de haak nog een fototas hangen van 5-10 kg, om het eigen gewicht te verhogen. Als balhoofd zijn er veel mogelijkheden. Ik gebruik ook een Berlebach maar die zijn natuurlijk niet goedkoop. 551/552. Maar Arca Swiss of Novoflex maken ook uitstekende producten.
    Een 6x7cm SLR maakt mechanisch een behoorlijke trilling. Dat zul je ergens kwijt moeten.

Shooter
    Med. Format Pan
    Quote Originally Posted by Роберт View Post
    Ik gebruik zelf een Berlebach statief (Report 8043) voor zware camera's. Het Essen hout zorgt voor een volledige demping. Verder kun je aan de haak nog een fototas hangen van 5-10 kg, om het eigen gewicht te verhogen. Als balhoofd zijn er veel mogelijkheden. Ik gebruik ook een Berlebach maar die zijn natuurlijk niet goedkoop. 551/552. Maar Arca Swiss of Novoflex maken ook uitstekende producten.
    Een 6x7cm SLR maakt mechanisch een behoorlijke trilling. Dat zul je ergens kwijt moeten.
    Ik denk dat je gelijk hebt, deze zware camera is niet te vergelijken met de kb spiegelreflex die ik voorheen gebruikte. Het opklappen van de spiegel deed ik tot nu toe standaard want er wordt gezegd dat dit bij deze camera nodig is. Ik merk het verschil niet dus de demping is volgend mij ok.

Wat in mijn situatie wel een rol lijkt te spelen is dat mijn statief met een koppelplaat werkt. Hoewel er geen voelbare speling is, wordt de plaat volgens mij niet strak genoeg geklemd. En dan heeft de sluiter wel invloed, maar dat is mijn idee hierbij. Berlebach is inderdaad top.

Dank allemaal voor jullie tips. Ik probeer nu meer uit de hand fotograferen. Met een 100ASA film en diafragma 4 of 5,6 levert dit sluitertijden van 1/60 tot 1/125 bij bedekte lucht dus dat moet te doen zijn. Tenminste als ik korte lenzen tot en met 90 mm gebruik.

Shooter
    Multi Format
    Je kunt m'n Berlebach wel een keertje proberen. Dan weet je meteen waar het aan ligt. Ik heb ook referentiekaarten waar je e.e.a. kunt uittesten.

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin