Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,892   Posts: 1,520,869   Online: 1155

Results 1 to 6 of 6
    PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9

een doop fotograferen

Hoi, tijd om eens een vraagje te stellen, want ik stond al een tijdje op niet-actief (alhoewel wel actief ;-)

Dit weekend wil / moet ik de doop van mijn jongste nichtje fotograferen.
    Ik zou hiervoor werken met 2 (kb voor mij natuurlijk) toestellen.
    Nu vroeg ik me af hoe ik dit best doe.

De doop zelf gaat door in een waarschijnlijk nogal donker kapelletje.
    Ik zou daarvoor willen werken op trix. Zou ik die moeten overwaarderen?
    Zou dit goede resultaten geven met xtol (800 - 1600?)
    Hierna gaat alles door in een zaaltje. Zou ik hier toekomen met 100-apx?
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    TriX slaat dicht volgens mij (ik moet toegeven dat ik echter TriX te weinig ken).
    Delta 3200@1600 in XTOL 1:1. Mooie tonaliteit, maar korrelig. Vermijd flash (niet goed voor de baby zijn ogen)
    APX100 is, zelfs met een 2.8 lens moeilijk: hier zou ik TriX gebruiken.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Ja vanaf TriX@1600 vrees ik daar ook wat voor. Ik hoop dat ik zal toekomen met 800...
    Voor delta3200 is het te laat, bovendien wil ik geen al te grote korrel....
    Flash gebruik ik bijna nooit
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by PieterB
    Hoi, tijd om eens een vraagje te stellen, want ik stond al een tijdje op niet-actief (alhoewel wel actief ;-)

Dit weekend wil / moet ik de doop van mijn jongste nichtje fotograferen.
    Ik zou hiervoor werken met 2 (kb voor mij natuurlijk) toestellen.
    Nu vroeg ik me af hoe ik dit best doe.

De doop zelf gaat door in een waarschijnlijk nogal donker kapelletje.
    Ik zou daarvoor willen werken op trix. Zou ik die moeten overwaarderen?
    Zou dit goede resultaten geven met xtol (800 - 1600?)
    Hierna gaat alles door in een zaaltje. Zou ik hier toekomen met 100-apx?
    Bij zulke gelegenheden stoort een (1-beens-) statief niet, vermoed ik.
    Kan je makkelijk met 1/8 of 1/15 opnames maken.

Met delta 3200 belicht als 1000 heb je weinig last van korrel.

Naar de plaats gaan op hetzelfde uur als morgen en het licht gaan meten.
    Alle opnamestandpunten uitproberen.
    Wat met de lichtinval?

Een laddertje of een trap/stoel waar je kan gaan opstaan is ook mooi meegenomen.

Goed voorbereid is half gewonnen, succes Pieter!

mvrgr
    Fred

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Dag Fred (en de rest)

Jammer genoeg had ik er de tijd niet meer voor om me héél goed voor te bereiden.
    Wel een aantal zaken bijgeleerd: zelf fotograferen bij je familie is iets raar
    En met 2 toestellen werken is ook niet altijd dat. Ik moest ook even wennen aan het andere toestel van mijn nonkel, de ontspanner van die f80 werkte toch wel wat anders dan mijn goedkopere nikon ;-)

Mijn statief heb ik niet gebruikt en het redelijk goed verlichte kapelletje liet toe om op 800 te werken. Ik hoop dat trix op 800 met xtol goede resultaten heeft. Alle andere foto's heb ik genomen op 400.

Nu nog ontwikkelen en dan zien we wel

elbuveli2ETHPY's Avatar
    Shooter
    Medium Format

Doop,

Quote Originally Posted by PieterB View Post
    Dag Fred (en de rest)

Jammer genoeg had ik er de tijd niet meer voor om me héél goed voor te bereiden.
    Wel een aantal zaken bijgeleerd: zelf fotograferen bij je familie is iets raar
    En met 2 toestellen werken is ook niet altijd dat. Ik moest ook even wennen aan het andere toestel van mijn nonkel, de ontspanner van die f80 werkte toch wel wat anders dan mijn goedkopere nikon ;-)

Mijn statief heb ik niet gebruikt en het redelijk goed verlichte kapelletje liet toe om op 800 te werken. Ik hoop dat trix op 800 met xtol goede resultaten heeft. Alle andere foto's heb ik genomen op 400.

Nu nog ontwikkelen en dan zien we wel
    Hallo Pieter,

ik zit ,op een rustige zondagmorgen,in de APUG te snuffelen,en kom jou berichtje tegen.
    Wat me opviel is,dat je je object niet kent,ik zou je willen aanraden om,als je zoiets nog eens doet,maar ook huwelijken e.d.,eens in die ruimte gaan kijken,als het kan,natuurlijk.
    En dan je film,Ik deed het vroeger ook,en dat was,de gevoeligheid verdubbelen,en dat betekent dan weer,de ontwikkeling aanpassen.
    Terwijl Mich Buschman juist zegt,de gevoeligheid halveren,omdat de opgegeven gevoeligheid een fabrieksopgave is,die voor fotografen niet aan de orde is.
    Je kunt met gemak 1/3 tot 1/2 minder instellen,het voordeel daarvan is,een bijzonder mooie en rijke toonschaal.

Maar nogmaals,en dat heb ik van hele oude fotografen,ken je objecten,en dat is heel belangrijk.

Groetjes,Ruud.

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin