Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 68,678   Posts: 1,482,064   Online: 818

Page 2 of 2 FirstFirst 12
Results 11 to 19 of 19

Shooter
    35mm
    Quote Originally Posted by Fotohuis
    Cokin heeft een eigen zonnekap systeem die over de filters past. Afhankelijk van je brandpuntsafstand kun je deze al dan niet verlengen met er nog een bij te klikken.
    Aha, ok, wist ik niet.
    Je bedoelt dit toch he:
    http://www.adorama.com/ckmhp.html

Bedankt,
    Joachim

Shooter
    Medium Format
    Als je gaat voor minimale korrel kom je vaak terecht bij een ultra fijnkorrel ontwikkelaar. Je levert dan zo wie zo gevoeligheid van je film in.
    Voor landschapsfotografie met een wat verhoogde rood (en zelfs bijna I.R.) gevoeligheid zou je de R3 kunnen proberen op iso 50 met CG512. Een nog iets fijnere korrel en langere belichtingstijden zonder schwarzschild effect kun je bereiken met de Acros 100 in dezelfde ontwikkelaar bij iso 64.

Ook de SPUR HRX-2 geeft zeer weinig korrel met de Acros 100 bij iso 64. Alternatieven zijn de hoge resolutie films van Kodak en Agfa (Imagelink resp. Copex) met de bijbehorende SPUR ontwikkelaars. Je gevoeligheid zakt dan wel terug naar resp. iso 25 of iso 40, maar je kunt met deze films op K.B. vergrotingen tot 50X60 cm maken met minimale korrel en maximale scherpte.

Het nadeel van alle ultra fijnkorrel ontwikkelaars is dat de minimale korrel altijd iets ten koste gaat van de scherpte. Elke film-ontwikkelaar combinatie blijft dus een compromis.

Groetjes,

Robert

Shooter
    Medium Format
    Ja, inderdaad, zie ook http://www.cokin.fr

Groetjes,

Robert

Shooter
    ULarge Format
    Quote Originally Posted by nixx
    Geeft Rodinal niet een te grove korrel? Bij landschapsfotografie denk ik eerder aan scherpe, gedetailleerde beelden met fijne korrel. Is er een andere ontwikkelaar die goede (met fijnere korrel) resultaten geeft?
    Korrel en scherpte zijn niet perse tegengestelde grootheden. Rodinal staat er om bekend dat het een grote scherpte realiseert, juist door de uitgesproken korrel. De 1+50 verdunning zorgt dat het niet te veel uit de hand loopt.

Klinkt goed, maar zou ik die film dan wel gebruiken met mijn zoomlensje?
    Het is wel niet de standaard-zoom, dus dat zal wel meevallen zeker? (Nikkor 24-85, 3.5-4.5)
    Het is maar wat je de beperkende factor wilt laten zijn: je cameralens of je film. Ik zou gewoon eens wat gaan proberen. Een flesje rodinal zal je de kop niet kosten en blijft de rest van je leven goed. Overigens kun je APX100 ook met goede resultaten in XTOL of vergelijkbare ontwikkelaars (D76, ID11, etc.) ontwikkelen.

Huub

Shooter
    35mm
    Ik blijf hier maar reply's sturen.. Niet op letten, ik zit in de examens en heb de slechte gewoonte om elke 15 minuten 5 minuten pauze te nemen

Quote Originally Posted by Huub S
    Korrel en scherpte zijn niet perse tegengestelde grootheden. Rodinal staat er om bekend dat het een grote scherpte realiseert, juist door de uitgesproken korrel. De 1+50 verdunning zorgt dat het niet te veel uit de hand loopt.
    Had ik idd nog niet bij stilgestaan.

Quote Originally Posted by Huub S
    Het is maar wat je de beperkende factor wilt laten zijn: je cameralens of je film. Ik zou gewoon eens wat gaan proberen. Een flesje rodinal zal je de kop niet kosten en blijft de rest van je leven goed. Overigens kun je APX100 ook met goede resultaten in XTOL of vergelijkbare ontwikkelaars (D76, ID11, etc.) ontwikkelen.
    OK, ik zal me er binnenkort eens op storten. Een filmpje APX100, eentje Delta100 en dan met XTOL of Rodinal (hangt er van af wat ik kan vinden) ontwikkelen.
    Moet ik ergens op letten bij het ontwikkelen? Of gewoon de aangewezen tijden gebruiken (eventueel aanpassen als ik die APX100 op iso50 belicht)

Bedankt,
    Joachim

PS: Robert, dat gedoe met fijnkorrelontwikkelaars etc. is voorlopig nog boven mijn petje gegrepen. Misschien binnen een jaartje of zo.. Toch bedankt.

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Ik zou APX100 en Delta100 (kb) beide in XTOL 1:1 ontwikkelen.
    XTOL is gewoon de beste alround ontwikkelaar IMHO.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Shooter
    ULarge Format
    Moet ik ergens op letten bij het ontwikkelen? Of gewoon de aangewezen tijden gebruiken (eventueel aanpassen als ik die APX100 op iso50 belicht).
    Gewoon volgens het boekje ontwikkelen. Als je voor de rodinal gaat, kun je het beste wat ruimer belichten, maar dat had ik al geschreven. En als er veel velle zon is, zoals de laatste dagen, en zoals je wrs. ook in Frankrijk wel tegen zult komen, neem dan gerust nog een stop ruimer en belicht op 25 iso. Ontwikkel in dat laatste geval je film wel zo'n 30% korter. Je beperkt daarmee de contrasten van je film enigszins en dat bespaart je een hoop gedoe in de doka.

Huub

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Quote Originally Posted by Fotohuis
    Grote nadeel van de Cokin filters is dat ze vrij gemakkelijk
    Robert
    Ik steek ze in zo'n CD-wallet - geen problemen op deze manier.
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    G
    Voor PieterB (of anderen): weet je waar in Gent ik bovenstaande ontwikkelaars kan vinden? (tenminste, ik denk toch dat je van Gent afkomstig bent)
    De films zijn beide bij Focilux te krijgen (zij het dan misschien vrij duur), maar de ontwikkelaars niet denk ik. Tenminste toch niet op hun site.
    Bedankt,
    Joachim
    De grote bestellingen doe ik via Internet (nog maar 2 keer aangezien ik nog maar 'net' begonnen ben Zelden bij focilux, maar ik bestel wel regelmatig bij de gewone fotograaf (die zoekt alles op speciaal voor mij

Ik kan je zoals Marc ook gewoon XTOL aanbevelen. Hebben ze bijna overal (zeker bij focilux te vinden) APX kan je af en toe ook eens in Rodinal doppen. Als je een flesje moet hebben, ik heb er nog staan voor 20 jaar aan het tempo dat ik die gebruik (ik heb er 3 gekregen bij men dokamateriaal....)
    XTOL is gewoon TE goed - echt waar :P
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Page 2 of 2 FirstFirst 12

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin