Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,948   Posts: 1,557,852   Online: 798

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 19

Shooter
    35mm

Landschapfotografie

Hallo,

Deze zomer zou ik graag wat oefenen om deftige landschapfoto's in zwart-wit te kunnen nemen (kleinbeeld).
    Ik zou eerst thuis oefenen en het dan in de praktijk proberen brengen bij een trektochtje in Zuid-Frankrijk (enige probleem is dat een volwaardig statief te zwaar zal wegen om mee te nemen).
    Wie kan wat tips geven ivm belichting, filters, filmkeuze, ontwikkelaar, ...
    Tot nu toe gebruikte ik meestal T-max 400 (en T-Max ontwikkelaar), maar denk eraan om een iso100 of zelfs iso50 film te proberen.
    Een polarisatiefilter is trouwens ook al besteld.

Alle tips zijn welkom.

Groeten,
    Joachim

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by nixx
    Hallo,

Deze zomer zou ik graag wat oefenen om deftige landschapfoto's in zwart-wit te kunnen nemen (kleinbeeld).
    Joachim
    Hoi Joachim,
    Ik zou om te beginnen je niet al te druk te maken over een statief, een klb
    camera behoeft geen zwaar statief. Verder zou ik opnamen maken met 100 ISO film, en eventueel lichtmeten met een losse meter. Als je integraal meet doe dat dan vooral op de voorgrond, afhankelijk van de hoeveelheid lucht wat je meeneemt. Meet je vooral een groot deel lucht, dan is je negatief zeker onderbelicht, tenzij je de film een half stopje overbelicht natuurlijk. Een polafilter kan op zekere hoogten geen kwaad, alleen het contrast wordt hoger, maar daar kan je bij de afdruk wel wat aan doen.
    Ik zou verder afhankelijk van het landschap op ooghoogte fotograferen.
    Je horizon duidelijk hoger of lager plaatsen kan ook mooie en speciale resultaten opleveren. Succes,
    Dat was ik bijna vergeten, een geel filter om de wolken mooi uit te laten
    komen is ook onontbeerlijk, vooral natuurlijk als je witte wolken op een hele blauwe hemel hebt.

René de Caluwé

Shooter
    35mm
    Quote Originally Posted by bariet58
    Hoi Joachim,
    Ik zou om te beginnen je niet al te druk te maken over een statief, een klb
    camera behoeft geen zwaar statief.
    Ja, maar als je maximale scherpte wil is een klein diafragma toch handig. Ik heb hier een zelfgemaakt eenbeen-statief dat in de grond kan gestoken worden (ijzeren staaf met schroefdraad ). Misschien neem ik dat wel mee, dat weegt niet veel.

Verder zou ik opnamen maken met 100 ISO film, en eventueel lichtmeten met een losse meter. Als je integraal meet doe dat dan vooral op de voorgrond, afhankelijk van de hoeveelheid lucht wat je meeneemt. Meet je vooral een groot deel lucht, dan is je negatief zeker onderbelicht, tenzij je de film een half stopje overbelicht natuurlijk.
    Lichtmeting zal ik waarschijnlijk integraal doen. De lucht was ik niet van plan om te meten

Een polafilter kan op zekere hoogten geen kwaad, alleen het contrast wordt hoger, maar daar kan je bij de afdruk wel wat aan doen.
    Dat was ik bijna vergeten, een geel filter om de wolken mooi uit te laten
    komen is ook onontbeerlijk, vooral natuurlijk als je witte wolken op een hele blauwe hemel hebt.
    René de Caluwé
    Als ik moet geloven wat ik op het net tegenkom, kan een polarisatiefilter ook helpen voor de detaillering in de lucht te behouden. Klopt dit?
    Ik dacht trouwens dat het vooral een oranje-filter was, ipv een geelfilter voor dat effect. Beide kunnen wel denk ik, maar bij oranje is het effect nog iets groter denk ik (vermoed ik, 'k heb het niet getest).

Laatste vraagje, bestaat er een oplossing waarbij je je zonnekap én een oranje/geel-filter tegelijk kunt gebruiken (zonder de extra euro's te moeten betalen voor een 'opschroef' filter) Gewoon het filter op de zonnekap vastplakken zal wel niet zo efficient zijn denk ik

Bedankt,
    Joachim

Shooter
    4x5 Format
    Laatste vraagje, bestaat er een oplossing waarbij je je zonnekap én een oranje/geel-filter tegelijk kunt gebruiken (zonder de extra euro's te moeten betalen voor een 'opschroef' filter) Gewoon het filter op de zonnekap vastplakken zal wel niet zo efficient zijn denk ik

Bedankt,
    Joachim
    Waarom zou dat niet kunnen ? Als je bijvoorbeeld een Kodak systeem hebt dan kun je wrattenfilters gebruiken en het is direkt een soort van Zonnen-
    kap. het enige nadeel is dat de filters niet van glas zijn, en dat kan nadelig zijn wat betreft de brekingsindex, die is toch wat gunstiger dan bij gelatine.

René de Caluwé
    Een oranje filter kan ook, maar een geel filter filtert voornamelijk het blauw en dat is complementair aan geel uiteraard.

Shooter
    35mm
    Waarom zou dat niet kunnen ? Als je bijvoorbeeld een Kodak systeem hebt dan kun je wrattenfilters gebruiken en het is direkt een soort van Zonnen-
    kap. het enige nadeel is dat de filters niet van glas zijn, en dat kan nadelig zijn wat betreft de brekingsindex, die is toch wat gunstiger dan bij gelatine.
    Hoe kan je je filterhouder op je lens schroeven als je zonnekap in de weg zit? (ik zou graag de zonnekap die bij mijn lens zat blijven gebruiken, omdat die voor mijn volledige zoombereik geen problemen geeft)
    De enige oplossing lijkt me een cirkelvormige filter, die je 'in' je lens schroeft. Zie ik iets over het hoofd?

Groeten,
    Joachim

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Die cokin filters zijn ook best handig hoor. Vooral voor graduated (ND) density, zodat je wat meer detail in de lucht kan steken wanneer er erg veel licht is.
    Voor geelfilter heb ik nu ook een schroeffilter, maar cokins voor oranje, rood en groen

En voor de rest: vergeet je apx100 of delta100 niet (ik bedoel dus een 100iso film )
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Shooter
    35mm
    Quote Originally Posted by PieterB
    Die cokin filters zijn ook best handig hoor. Vooral voor graduated (ND) density, zodat je wat meer detail in de lucht kan steken wanneer er erg veel licht is.
    Voor geelfilter heb ik nu ook een schroeffilter, maar cokins voor oranje, rood en groen
    Maar, kan je dan met die cokins je originele zonnekap blijven gebruiken??

Quote Originally Posted by PieterB
    En voor de rest: vergeet je apx100 of delta100 niet (ik bedoel dus een 100iso film )
    Ik heb geen ervaring met iso100-film.. Kan je de voor/nadelen van beide films eens opnoemen aub? (en met welke ontwikkelaar krijg je goede resultaten?)

Bedankt,
    Joachim

Shooter
    ULarge Format
    Ik heb geen ervaring met iso100-film.. Kan je de voor/nadelen van beide films eens opnoemen aub? (en met welke ontwikkelaar krijg je goede resultaten?)
    APX100 is een mooie, klassieke film met een heel eigen toonschaal. Vooral de middengrijzen hebben voor mijn gevoel een mooie differentiering. Klassiek is de combinatie APX100 met 1+50 rodinal. Je kunt de APX100 dan beter als 50 iso belichten om voldoende tekening in de schaduw te houden.

Delta100 is een veel modernere film, met een wat minder uitgesproken karakter, maar met een fijnere korrel en een hoger scheidend vermogen dan APX100. Ik kan bij deze film altijd precies de lensfouten zien - en ik werk in kleinbeeld met vaste brandpunten! In de schduw doortekent hij wat beter dan APX100. Ik belicht als 100 iso en ontwikkel hem in 1+1 XTOL.

Huub

Shooter
    Medium Format
    Cokin heeft een eigen zonnekap systeem die over de filters past. Afhankelijk van je brandpuntsafstand kun je deze al dan niet verlengen met er nog een bij te klikken.

I.v.m. de vrij grote diameters van de meeste huidige objectieven zit je wel bijna altijd vast aan het P-systeem (de grotere maat filters). Ik meen dat deze gaat tot 82 mm. Grote nadeel van de Cokin filters is dat ze vrij gemakkelijk krassen.

Groetjes,

Robert

Shooter
    35mm
    Quote Originally Posted by Huub S
    APX100 is een mooie, klassieke film met een heel eigen toonschaal. Vooral de middengrijzen hebben voor mijn gevoel een mooie differentiering. Klassiek is de combinatie APX100 met 1+50 rodinal. Je kunt de APX100 dan beter als 50 iso belichten om voldoende tekening in de schaduw te houden.
    Geeft Rodinal niet een te grove korrel? Bij landschapsfotografie denk ik eerder aan scherpe, gedetailleerde beelden met fijne korrel. Is er een andere ontwikkelaar die goede (met fijnere korrel) resultaten geeft?

Quote Originally Posted by Huub S
    Delta100 is een veel modernere film, met een wat minder uitgesproken karakter, maar met een fijnere korrel en een hoger scheidend vermogen dan APX100. Ik kan bij deze film altijd precies de lensfouten zien - en ik werk in kleinbeeld met vaste brandpunten! In de schduw doortekent hij wat beter dan APX100. Ik belicht als 100 iso en ontwikkel hem in 1+1 XTOL.
    Huub
    Klinkt goed, maar zou ik die film dan wel gebruiken met mijn zoomlensje?
    Het is wel niet de standaard-zoom, dus dat zal wel meevallen zeker? (Nikkor 24-85, 3.5-4.5)

Voor PieterB (of anderen): weet je waar in Gent ik bovenstaande ontwikkelaars kan vinden? (tenminste, ik denk toch dat je van Gent afkomstig bent)
    De films zijn beide bij Focilux te krijgen (zij het dan misschien vrij duur), maar de ontwikkelaars niet denk ik. Tenminste toch niet op hun site.

Bedankt,
    Joachim

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin