Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,921   Posts: 1,584,973   Online: 1006

Page 2 of 2 FirstFirst 12
Results 11 to 13 of 13

Shooter
    Multi Format
    Gary

Ik heb het boek van Rene Slootweg maar dat vind ik ook niet echt helder.

Heel kort door de bocht gaat het toch om het maximale comntrast dat je met een foto kan overbruggen.
    Voordeel van zwart wit is dan dat je een beetje kunt schuiven met maximaal zwart en wit.

Het toppunt van de moderne tijd heb ik nu weer beleefd toen ik zwart wit film kocht bij een afdruk centrale.
    Ontwikkelen geen probleem maar verder kunne ze met godsgratie alleen een contact sheet maken.
    Ze hebben geen ontwikkel machine meer voor zwart wit, dus zeg ik doe het dan met een tankje maar dat was de verkeerde opmerking.

De contract afdruk is echter op kleur papier gemaakt want hij heeft een beetje paarsige gloed.

De koelkast ligt vol met ilford in kleinbeeld, rolfilm en vlakfilm.FP4 en HP5.
    Kan dat dan niet helemaal volgen als ze het niet willen afdrukken.

Is een fuji speciaal center maar FP100 hebben ze niet want is geen vraag naar.
    Geven ook niet de indruk iets te willen doen.

Shooter
    4x5 Format
    Het toppunt van de moderne tijd heb ik nu weer beleefd toen ik zwart wit film kocht bij een afdruk centrale.
    Ontwikkelen geen probleem maar verder kunne ze met godsgratie alleen een contact sheet maken.
    Ze hebben geen ontwikkel machine meer voor zwart wit, dus zeg ik doe het dan met een tankje maar dat was de verkeerde opmerking.
    Doordat er met ZW, hoe simpel het ook lijkt, zoveel keuzes tijdens 't afdrukken gemaakt kunnen worden waarmee 't karakter en uitstraling van de foto wordt bepaald, houdt het merendeel van de ZW werkers dat graag zelf in de hand. Er zijn natuurlijk in 't land nog een aantal adressen waar je nog op bariet kunt laten printen. Het is echter allemaal handwerk en dus ook navenant duur.

Zelf heb ik 't geluk gehad in de midden jaren 80 een cursus sensiomtrie/zonesysteem van een heel jaar 1 avond in de week te hebben kunnen volgen. Kom daar maar eens om tegenwoordig. Nu denk ik ook wel dat er nu ook niet echt behoefte naar is. Er wordt een hoop van de cursist dan gevraag in de vorm van huiswerk en consequent komen. Maar ik ben wel van mening dat goed kunnen werken tussen 't zwart en 't wit niet zozeer uit een boekje geleerd kan worden maar door 't veelvuldig te oefenen. En 't liefst met regelmatige begeleiding.

WITZ's Avatar
    Shooter
    Medium Format

zonesysteem

Quote Originally Posted by elbuveli2ETHPY View Post
    wie was dat ook weer,die dat zone systeem heeft uitgevonden,was dat Ansel Adams?en zijn er ook boeken van,en dan nog een vraagje,is het begrijpelijk,de uitleg,bedoel ik.
    Hoi,
    Ik maak je erop attent dat er ook wel leuke informatie staat op internet op de volgende pagina; http://webh01.ua.ac.be/elmc/website_...Fotografie.htm

Een hele hoop fototechnische toestanden over films, zilverbeeld, enzovoort, maar als je een beetje naar beneden scroll't (scrollt) {hoe schrijf je dat eigenlijk?} kom je nog wat pagina's tegen over zonesysteem.
    Overigens had Argentic in zijn vroegere website (de voorganger van www.phot-o-vergne.com) ook een paar pagina's over het zone-systeem.
    Waarom dat er afgehaald is weet ik niet. Misschien kan hij het er weer op zetten?

áDieu,
    Johan

Page 2 of 2 FirstFirst 12

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin