Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,531   Posts: 1,572,512   Online: 1090

Results 1 to 7 of 7

Thread: Vraagstuk

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12

Vraagstuk

Hallo allen:

Ik heb een opname probleem dat ik generiek zou willen formuleren als 2 vraagstukken:

Gegeven:
    een negatiefformaat met hoogte H en breedte B in mm
    een onderwerp Z met formaat P en/of Q in mm

Vraag 1

Mijn camera (filmvlak) staat op een gegeven afstand D van onderwerp Z
    Welk objectief (brandpuntafstand in mm) dien ik te gebruiken om het onderwerp Z precies op mijn negatief te krijgen ?

Vraag 2

Mijn camera (filmvlak) heeft een objectief f (in mm) gemonteerd.
    Op welke afstand D dien ik mijn camera te plaatsen om het onderwerp Z precies op mijn negatief te krijgen ?

dank,

Marc.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Shooter
    Multi Format
    (opgelet: mogelijk carrément verkeerd antwoord, maar het is tenslotte een vraagstuk hé)

Mooi vraagstuk. Aangezien ik in de humaniora al te lui was om wiskunde te studeren, zal ik vandaag met plezier het antwoord in die zin ook schuldig blijven.

Het heeft allemaal ook nog met vergrotings-factoren te maken.
    Zolang je niet met meterslange brandpuntafstanden (lees: lenzen) werkt, is de toegevoegde brandpuntafstand tot negatief verwaarloosbaar zolang je je niet in het macro-bereik begeeft, want dan komen vergrotingsfactoren nog meer in het spel waarbij een verplaatsing van het onderwerp tot het brandpunt een andere vergrotingsfactor op je negatief zal teweeg brengen.

Volgens mij heeft het daar sterk mee te maken.

Een praktische oplossing voor de tweede opgave (en ook bruikbaar voor de eerste), is de volgende (die je waarschijnlijk wel kent):
    - stuk karton met uitsnede van je negatiefformaat
    - daaraan een touwtje verbonden en leg een knoopje in het touwtje op de brandpuntafstanden van de verschillende lenzen die je bezit.
    Maak je compositie door vanop de verschillende brandpuntafstanden door je negatief-kader te kijken. Je maakt de compositie zonder camera-opstelling en de boel staat niet eens op zijn kop ;-)

[edit] http://www.apug.org/forums/forum44/21302-large-format-lenses-focal-length-vs-angle-view.html ligt in deze lijn van het onderwerp.

G

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    precies op mijn negatief
    Je zult eerst moeten definiëren wat je hiermee bedoelt. Scherp, nauwkeurig, in z'n geheel? Als je wiskundig aan de gang wilt moeten de definities van de variabelen kloppen

Ben

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Voor
    een breedte B => Z als Q' afgebeeld en/of
    een hoogte H => Z als P' afgebeeld
    Ik veronderstel geen macrobereik.
    U begrijpt dat als B+H en/of P+Q niet gelijk zijn er 2 oplossingen zijn.

M.
    Randy Pausch

Shooter
    Medium Format
    Images
    6
    Quote Originally Posted by argus
    Mooi vraagstuk. Aangezien ik in de humaniora al te lui was om wiskunde te studeren, zal ik vandaag met plezier het antwoord in die zin ook schuldig blijven.
    G
    Wie heeft er nou wiskunde nodig als op photo.net alles keurig wordt voorgekauwd? Exactly how long a lens do you need? Dit geeft als het goed is een antwoord op vraag 1.
    (Ai.. het is in feet.. waar heb ik die rekenmachine gelaten?? )

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Quote Originally Posted by TimH
    Wie heeft er nou wiskunde nodig als op photo.net alles keurig wordt voorgekauwd?
    close, but no cigar :P
    Houdt geen rekening met negatiefformaat HxB (ik fotografeer bv met een 6x9 camera en een 65mm lens)

M.
    Randy Pausch

Shooter
    35mm
    Images
    1
    Quote Originally Posted by Marc Leest
    Hallo allen:

Ik heb een opname probleem dat ik generiek zou willen formuleren als 2 vraagstukken:

Gegeven:
    een negatiefformaat met hoogte H en breedte B in mm
    een onderwerp Z met formaat P en/of Q in mm

Vraag 1

Mijn camera (filmvlak) staat op een gegeven afstand D van onderwerp Z
    Welk objectief (brandpuntafstand in mm) dien ik te gebruiken om het onderwerp Z precies op mijn negatief te krijgen ?

Vraag 2

Mijn camera (filmvlak) heeft een objectief f (in mm) gemonteerd.
    Op welke afstand D dien ik mijn camera te plaatsen om het onderwerp Z precies op mijn negatief te krijgen ?

dank,

Marc.
    Marc,

Als f de brandpuntafstand is en X de afstand van het lensvlak (X=D-f) en als het objectief op oneindig (in elk geval niet nabij) staat scherpgesteld verhouden zich P en H het zelfde als X en f.

Dus: X = P * f / H en f = H * X / P als H / B <= P / Q
    en X = Q * f / B en f = B * X / Q als H / B >= P / Q

Als het toch vanaf het beeldvlak moet dan geldt het volgende:
    f = ( P + H ) / ( H * D )
    D = P * f / H + f

Succes,
    Albert

Edit: Ik had een paar letters door elkaar gehaald. Nu zou het moeten kloppen
    Last edited by Albert; 11-15-2005 at 09:27 AM. Click to view previous post history.

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin