Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 68,691   Posts: 1,482,391   Online: 809

Results 1 to 8 of 8

Thread: Sneeuw!

Shooter
    Multi Format

Sneeuw!

Wie is er afgelopen weekend buiten in de sneeuw gaan fotograferen? (ikzelf dus ook)

Qua opnametechniek heb ik mijn regeltje toegepast dat ik al jaren in het hooggebergte toepas (Fuji diafilm): meer dan 30% sneeuw of gletscher in beeld (bij sterk licht) = 1 stop onderbelichten tov. de meting.

Welke correcties passen jullie toe in zulke situaties?

G

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Quote Originally Posted by argus
    Wie is er afgelopen weekend buiten in de sneeuw gaan fotograferen? (ikzelf dus ook)

Qua opnametechniek heb ik mijn regeltje toegepast dat ik al jaren in het hooggebergte toepas (Fuji diafilm): meer dan 30% sneeuw of gletscher in beeld (bij sterk licht) = 1 stop onderbelichten tov. de meting.

G
    Eh ? Onderbelichten ? Je moet juist overbelichten: sneeuw zal door de lichtmeter grijs gemaakt worden (Zone V) en je moet overbelichten om Zone VI of hoger te halen. En 10% (z/W) minder ontwikkeling (n-1 ontwikkeling).

Of een handmeter (invercone) gebruiken

M.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Marc Leest
    Eh ? Onderbelichten ?
    Yups, heeft altijd gewerkt (met de reflex toch)

G

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1

G
    Alhoewel ik tot nu toe heel weinig sneeuw opnames gemaakt heb...

Alles hangt af van de lichtsituatie... Geert.
    Zonlicht?? Tegenlicht in de zon?? Mistig?? Nachtopname van sneeuw met lantaarn???

Dus de algemene (steengoede) regel geldt hier ook: belichten voor de schaduwen en ontwikkelen voor de hoge lichten.

Dus in concreet: spotmeting van een schaduw en deze plaatsen in zone III (twee stops onderbelichten) en dan meten met de "zone lat" waar je uitkomt voor de hogelichten (maximum in zone VIII) Dus maximum 5 stops verschil met je donkerste partijen. [N-1 is grosso modo 20% (Marc!) korter belichten].

Of als je je echt concentreerd op een bepaalde plek sneeuw: je spotmeting van die plek twee stops overbelichten. (uit de pvpd regel: doortekend wit is 2 stops overbelichten, doortekend zwart is 2 stops onderbelichten).

Of met je KB matrix meting 1 à 2 stops "over" belichten.

mvrgr
    Fred

het is wel een high key weertje dan, met al die sneeuw...

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    ...meer dan 30% sneeuw of gletscher in beeld (bij sterk licht) = 1 stop onderbelichten tov. de meting.
    Bij mijn weten 'verondersteld' iedere lichtmeter een situatie als middengrijs. Als er dus veel lichte partijen op staan, dien je dit te compenseren door meer licht door te laten (overbelichten) dan aangegeven door de lichtmeter.

Ik gebruik meestal een lichtmeter die opvallend licht meet (met zo'n wit bolletje). Maar laastst hoorde ik (maar weet niet of dit klopt) dat zelfs die manier niet 100% klopt in hele lichte situaties. Dan zou je natuurlijk altijd een grijskaart met een spotmeter kunnen gebruiken.
    Jeroen

P.S. 't bovenstaande verhaal van Fred klopt volgens mij prima, en is meer betrouwbaar dan een grijskaart omdat in dat soort situaties inderdaad vaak meer dan 5 stops voorkomen.

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by SoulSurround
    ...
    Ik gebruik meestal een lichtmeter die opvallend licht meet (met zo'n wit bolletje). Maar laastst hoorde ik (maar weet niet of dit klopt) dat zelfs die manier niet 100% klopt in hele lichte situaties. Dan zou je natuurlijk altijd een grijskaart met een spotmeter kunnen gebruiken.
    Jeroen
    De beste manier idd: de grijskaart plaats je perfect evenwijdig met het negatief van je camera.

Fred

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Quote Originally Posted by Argus
    Yups, heeft altijd gewerkt (met de reflex toch)
    Heeft meer te maken met de beperktere contrast omvang van dia materiaal.
    Daarom ben ik geen liefhebber van matrix meting: je hebt geen idee wat het toestel aan het corrigeren is.

Quote Originally Posted by SoulSurround
    ...(met zo'n wit bolletje).
    In vaktermen heet dat dus een invercone...

M.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by fred
    Alles hangt af van de lichtsituatie... Geert.
    Zonlicht?? Tegenlicht in de zon?? Mistig?? Nachtopname van sneeuw met lantaarn???...
    het is wel een high key weertje dan, met al die sneeuw...
    Klopt Fred. Ik ben ooit tot dat regeltje van onderbelichten gekomen omdat ik na mijn eerste jaar met de reflex in de klimrugzak, zwaar overbelichte positieven had. De volgende klimvakantie heb ik dan mijn belichting aangepast en de dia's waren picobello.
    Om uitvoering te gaan belichten in situtaties zoals onderstaande, heb ik niet de mogelijkheid. De meeste klimmers vinden een reflex al te zwaar om mee te sleuren (= ieder grammetje is er eentje teveel). Uitvoerig licht meten en zelfs een grijskaart, vergeet die maar. Snel de camera uit, foto maken en weer voort want ondertussen staan we daar allemaal te bevriezen

Wat ik van jullie wilde horen, heb ik nu ook al gelezen: tips voor een doordachte lichtmeting in sneeuw. Nu nog eens thuis zijn met voldoende licht en ik ga eens testen.

tnx,
    G

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin