Switch to English Language Passer en langue franšaise Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,924   Posts: 1,556,704   Online: 1170

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 15
    PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9

Persoonlijke ontwikkeltijd en iso bepalen... ja goed maar...

Er bestaan veel verschillende methoden.
    Ik heb 1x die van Marc gebruikt. Maar deze van Les Mc Lean is totaal verschillend, en in Way beyond monochrome zal deze ook wel wat verschillen.
    Welke gebruik je dan best - of is dat gewoon iets subjectief?

Dan nog een praktische vraag: hoe kan ik gemakkelijk N-1, N+1 toepassen op kleinbeeld. Om dan nog niet te spreken over N-2 en N+2.

Mogelijkheden waaraan ik zelf dacht:
    1) 3 verschillende filmpjes, en dan ''doorspoelen" (met lensdeksel, snelle sluitertijd en klein diafragma) tot het framenummer waar je gestopt was (+ 1 frame voor de veiligheid?) Probleem: kan mijn toestel niet zelf instellen om het uiteinde eruit te laten, maar ik heb wel een 'film picker'
    (had dit beter laten navragen toen ik mijn f80 laten herstellen heb, want dit zou mogelijk zijn...)

2) Een derde nikon-body aanschaffen. waardoor ik drie keer dezelfste film kan laden (maar eentje voor n+1,n-1 en n) sorry maar dit lijkt me een beetje overkill. Ik laad liever gewoon een tri-x in een tweede body...

Loont het de moeite, of kan ik genoeg bereiken met 1 film... (die ik dan wel getest heb natuurlijk)

En anders kan ik nog steeds het hele filmpje opgebruiken tijdens dezelfde licht-omstandigheden

Tot hier mijn wel erg lange vraag
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Quote Originally Posted by PieterB
    Er bestaan veel verschillende methoden.
    Ik heb 1x die van Marc gebruikt. Maar deze van Les Mc Lean is totaal verschillend, en in Way beyond monochrome zal deze ook wel wat verschillen.
    Welke gebruik je dan best - of is dat gewoon iets subjectief?

Dan nog een praktische vraag: hoe kan ik gemakkelijk N-1, N+1 toepassen op kleinbeeld. Om dan nog niet te spreken over N-2 en N+2.

Mogelijkheden waaraan ik zelf dacht:
    1) 3 verschillende filmpjes, en dan ''doorspoelen" (met lensdeksel, snelle sluitertijd en klein diafragma) tot het framenummer waar je gestopt was (+ 1 frame voor de veiligheid?) Probleem: kan mijn toestel niet zelf instellen om het uiteinde eruit te laten, maar ik heb wel een 'film picker'
    (had dit beter laten navragen toen ik mijn f80 laten herstellen heb, want dit zou mogelijk zijn...)

2) Een derde nikon-body aanschaffen. waardoor ik drie keer dezelfste film kan laden (maar eentje voor n+1,n-1 en n) sorry maar dit lijkt me een beetje overkill. Ik laad liever gewoon een tri-x in een tweede body...

Loont het de moeite, of kan ik genoeg bereiken met 1 film... (die ik dan wel getest heb natuurlijk)

En anders kan ik nog steeds het hele filmpje opgebruiken tijdens dezelfde licht-omstandigheden

Tot hier mijn wel erg lange vraag

Ik zou natuurlijk de methode van Marc willen aanbevelen (dit is idd. een subjec tieve methode). De technische methode is met een densitometer.
    De juiste methode is met degene waarmee je de beste resultaten bereikt.
    De oplossing voor kleinbeeld komt uit een andere hoek: Bulkrollen gebruiken - ik doe mijn Tri-X met deze methode. Je spoelt 6 - 8 - 12 enz. frames in die je dan volgens de geschikte methode kunt ontwikkelen.

M.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Ahzo, en hoe kan ik bulk inspoelen? Daar heb ik toch wat apparatuur voor nodig?
    En: hoeveel frames zitten er zo op die typische 30,5 meter?

Die methode van Creative b&w is ook heel subjectief hoor
    Zal bij jou methode blijven: ben er reeds met vertrouwd.

Marc: is UP100 ook op rol te verkrijgen voor KB?
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Ahzo, en hoe kan ik bulk inspoelen? Daar heb ik toch wat apparatuur voor nodig?
    En: hoeveel frames zitten er zo op die typische 30,5 meter?

Die methode van Creative b&w is ook heel subjectief hoor
    Zal bij jou methode blijven: ben er reeds met vertrouwd.

Marc: is UP100 ook op rol te verkrijgen voor KB?
    Ja, je hebt een bulkrol apparaat nodig en herbruikbare patronen. Deze bevatten geen DX code !
    Een rol van 30,5 / 0,036 geeft maximaal 847 frames. De werkelijkheid is minder: hangt van het aantal frames af die je gebruikt in de rolletjes.
    Een bulkrol Maco UP100 kost +/- 35 euro.

M.
    Randy Pausch

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Gebruik zelden DX

Amai das wel goedkoop. APX100 een doos van 10 was op z'n minst 30/stuk (kan het me niet meer herinneren)
    Waar vind ik zo'n bulkrol apparaat? Ga dat nu niet bestellen bij fotoimpex enkel voor dat
    (praktisch gezien zou ik de rolletjes opdelen per 6, en de N mss iets meer)

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Waar vind ik zo'n bulkrol apparaat? Ga dat nu niet bestellen bij fotoimpex enkel voor dat
    Gewoon bij mijn fotoboer besteld, ik heb het wel al langer.

M.
    Randy Pausch

Shooter
    Multi Format
    Pieter,

je kan het nog sneller en goedkoper doen, zonder een bulkloader aan te schaffen:

- je koopt een set lege filmcassettes (meestal per 5)
    - 1 film van 36 opnames van je favoriete film
    - een meetlat van 50cm
    - een schaar

Op je meetlat kleef je met goed voelbare tape de maat ((totale filmlengte / 3) - 5cm) af.

De leader van je films steekt uit de originele cassette. (logisch, lijkt me)

- Open nu bij daglicht een lege cassette en bestudeer hoe de film aan de spoel moet bevestigd worden. Knip de filmleader van je originele filmcassette in de gewenste vorm en bevestig die aan de spoel van de lege cassette. Geef een lichte ruk aan de bevestiging om zeker te zijn dat je film niet van de spoel kan loskomen in de camera! Doe de vers aangestoken spoel in de lege container, film door de spleet en sluit de container.
    - Doe het licht uit en meet ((totale filmlengte / 3) - 5cm) film af. OPGELET: knip de film niet vlakbij de spleet van je originele container af!!!! Goed is: zo'n 8cm. overlaten want met dit stuk ga je straks een nieuwe spoelbevestiging of filmleader maken.
    - rol de film (uiteraard nog steeds in het donker) in de container en laat ong. 8cm. film uitsteken.
    - Doe het licht aan.
    - snij een mooie filmleader aan de vers geproduceerde cassette
    - Herhaal bovenstaande stappen nog eenmaal. Daarna kan je aan je originele cassette een nieuwe filmleader snijden.

Op deze manier maak je van 1 film met 36 opnames 3 films met een stuk of 5/6 opnames.
    Wil je van 1 film slechts 2 films maken, dan gebruik je ((totale filmlengte / 2) - 5cm). Die 5cm slaat op het beetje film dat je gebruikt om de spoelaansluiting te maken.

Ik heb deze procedure ooit al eens toegepast om ontwikkeltijden te testen. Eenmaal had ik een film die in de camera van de spoel loskwam.
    Hou er wel rekening mee dat de laatste (eventueel ook voorlaatste) foto van je zelf ingespoelde rolletjes onbruikbaar is (wegens belicht bij het aansnijden).

Ik hoop dat ik duidelijk was

G

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Schitterend! Merci, ga ik eens proberen.
    Ik wil echt aan de slag met wat meer mogelijkheden om het perfecte negatief te bekomen - ook al is het KB...

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    De methode van de academie Hasselt
    Film belichten op 400, 300, 200, 150 en 100 iso
    bij 3 verschillende zones: V, I en VIII
    de verschillende densiteiten meten...
    en afhankelijk van de resultaten opnieuw beginnen
    en nadien nog eens om te controleren of je reproduceerbaar werkt.

De iso-instelling be´nvloedt je zone I.
    Het kiepen be´nvloedt je zone V.
    Je tijd be´nvloedt je zone VIII.

Het is dus een standardisatie/controle van je t░, je lenscontrast, je sluiter en diafragma, je manier van kiepen, je lichtmeting, te timing...

Dat is voor een N ontwikkeling.
    Voor N-1 en N+1 dezelfde redenering toepassen.

Ik post straks nog de excelfile

mvrgr
    Fred

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by fred

Ik post straks nog de excelfile

mvrgr
    Fred
    het is een pdf file geworden...

mvrgr
    Fred
    Attached Files

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  Ś   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin