Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,206   Posts: 1,531,823   Online: 898

Page 2 of 2 FirstFirst 12
Results 11 to 14 of 14
    elbuveli2ETHPY's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Of is dat wel heeeeeeel kort door de bocht,ik heb eigenlijk niet zo veel filters gebruikt,en als ik dan toch aan het filteren sla,is er nog een voorkeur betreffende het merk,ik heb vroeger voornamelijk B&W filters gebruikt,loeiduur,vooral bij de grotere formaten,Coquin is dan wel stukken goedkoper,maar dat is kunststof,en dat krast weer zo lekker.
    En dan heb je natuurlijk ook weer,welke kleursterkte is aan te bevelen,want daar zijn ook diversen in.
    Ruud.

elbuveli2ETHPY's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Of is dit wel heel kort door de bocht,ik ben niet zo,n filterman geweest,men maakte je vroeger wijs,een UV filter op het objectief,baat het niet,schaden zeker niet,al was het alleen maar om het frontglas te beschermen.
    Van een ander hoorde je,een sky-light filter,ietsjes pink,rossig dus,uiteindelijk heb ik maar niets gedaan
    Later toch een gemiddeld geelfilter gekocht.
    Oja,en een polafilter,had ik ook nog,maar weinig of nooit gebruikt.
    En ik las nog iets over infra-rood opname,de ir-film zal wel zeldzaam worden,maar heeft een ir-filter een zelfde effect?
    Ik denk maar dat ik een gemiddeld geel en oranje filter gaat aanschaffen,

Shooter
    4x5 Format
    Wat is je vraag eigenlijk ?
    Of wil je meer een algemene inleiding filtergebruik ?
    De verlengings factor is juist. Daarmee vermenigvuldig je de belichtingstijd. Hij geld voor een soort gemiddelde panchromatische film bij gemiddeld daglicht. En dan nemen we ook aan dat je lichtmeter de zelfde spectrale gevoeligheid heeft als je film. Met andere woorden 't is net als de opgegeven asa gevoeligheid van de film of ontwikkeltijd.
    Het princiepe is dat de complementaire kleur van 't filter wordt geabsorbeerd, dus donkerder wordt. HET klassieke voorbeeld van een geelfilter bij een blauwe lucht met witte wolken. Blauw wordt donkerder afgebeeld waardoor de witte wolken leuker te voorschijn komen. Maar dit voorbeeld heeft direct weer complicaties namelijk dat de blauwe lucht veel uv licht bevat en door waterdruppels veroorzaakte polarisatie. En dat is de eigenlijke reden dat die door een gemiddelde panfilm juist TE licht wordt afgebeeld. Dus het zelfde effect kun je bereiken met een pola filter en in beduidend mindere mate met een sky-light filter. Maar dat laatste zal meestal bij gebruik van moderne objectieven al overbodig gemaakt zijn door de coating.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Schokker View Post
    Over 1,5 week ga ik voor 3 weken naar de Dominikaanse Republiek. Het is daar natuurlijk prachtig kleurrijk om te fotograferen maar toch wil ik zw foto's gaan maken. Ik heb geen ervaring met filters maar is het niet zo dat een geelfilter wat meer contrast geeft op de foto's?

En dit klink misschien stom, maar kan ik dat geelfilter niet gewoon toepassen in de doka?

Bedank alvast!

Groet,

Jeroen
    Ik heb in het caribische gebied gefotografeerd. Over een week staat de zon in het zenith. Het licht en de schaduwen zullen pittig zijn. Zeker met blauwe hemel (zonder wolken) zou ik zeker geen geelfilter, of een zeer licht filter voor kleurcorrectie nemen. Als er wolken zijn, kun je het filter overwegen maar het wordt snel dramatisch, door dicht geslagen schaduwen en onwaarschijnlijke wolkenpartijen. Het hangt er maar van af wat je wil. Zelf heb ik in het caribische gebied geen filter gebruikt; en ik was er in januari.
    Hierbij ben ik er van uit gegaan dat je het over landschapfotos hebt, als je mensen etc fotografeert, zou ik geen geelfilter overwegen.
    Jed

Page 2 of 2 FirstFirst 12

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin