Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,269   Posts: 1,534,394   Online: 879

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 14

Shooter
    35mm

Geelfilter D-Republiek?

Over 1,5 week ga ik voor 3 weken naar de Dominikaanse Republiek. Het is daar natuurlijk prachtig kleurrijk om te fotograferen maar toch wil ik zw foto's gaan maken. Ik heb geen ervaring met filters maar is het niet zo dat een geelfilter wat meer contrast geeft op de foto's?

En dit klink misschien stom, maar kan ik dat geelfilter niet gewoon toepassen in de doka?

Bedank alvast!

Groet,

Jeroen
    No photographer is as good as the simplest camera....Edward Steichen...

Shooter
    Multi Format
    Je optimaliseert het negatief best al bij de opname.

Voor zwart-wit fotografie gaat een geelfilter niet zomaar meer contrast geven, maar de het blauwe licht donkerder maken.
    Dit gaat niet alleen over een blauwe lucht, maar ook over schaduwen (buiten).

Het effect is niet zo dramatisch. De vergrotende trap is oranje, de overtreffende trap is een roodfilter.

Doe eerst wat tests vooraleer je jezelf in de DOKA vervloekt ;-)

G

G

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Quote Originally Posted by Schokker

En dit klink misschien stom, maar kan ik dat geelfilter niet gewoon toepassen in de doka?
    Een geelfilter in de doka zal met

1. VC papier zal lager in contrast gaan;
    2. Gradeerd orthochromatisch papier geen effect;
    3. Wel effect met kleuren negatief en panchromatisch papier;

Ik zou (persoonlijke voorkeur) geen geelfilter maar een 'warming filter' meenemen, is ook handig bij kleuren opnames.

M.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

MTK
    MTK is offline
    MTK's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    De meeste zwartwitfilms hebben niet dezelfde kleurgevoeligheid als het menselijk oog. Door het gebruik van een geelfilter corrigeer je voor deze afwijking en 'ziet' de film zoals wij. Ikzelf gebruik daarom altijd een geelfilter. Met sterkere filters (oranje, rood) zullen de blauwe kleuren inderdaad donkerder worden weergegeven dan wij ze zien.

Marcel

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Vorige week een fotopresentatie gezien waarbij de maker standaard het oranjefilter op de lens heeft zitten voor zijn zwart wit werk. Fantastische beelden. Veel dramatiek en vooral mooi afgedrukt op Bariet. Ben het afgelopen weekend daarmee ook aan het experimenteren gegaan en dat is leuk werk. Zondag was bij uitstek de dag hiervoor . Blauwe lucht met heftige bewolking en een ouderwetse watermolen als tafereeltje. Wat wil je nog meer...
    Ergo, je moet wel een en ander even een keer getest hebben voordat je een risico neemt op je reis en terug komt met niet te gebruiken materiaal.
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    35mm
    Bedankt voor de leerzame antwoorden! En idd testen is wel handig, maarja ik heb nog maar 1,5 week. Maar wat zou bij jullie de voorkeur hebben. In het hopelijk ;-)zonnige dominikaanse rep. met of zonder geelfilter fotograferen?

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Met geelfilter fotograferen. Daardoor komen de luchtpartijen natuurlijker over. In de rest van de foto zul je niet heel veel verschil zien.

Ik gebruik bij portretten overigens vaak een oranje filter om de huid te egaliseren.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    ULarge Format
    Quote Originally Posted by Schokker
    Over 1,5 week ga ik voor 3 weken naar de Dominikaanse Republiek. Het is daar natuurlijk prachtig kleurrijk om te fotograferen maar toch wil ik zw foto's gaan maken. Ik heb geen ervaring met filters maar is het niet zo dat een geelfilter wat meer contrast geeft op de foto's?

Het is niet zo dat je met een geel filter het algemene contrast van je foto's verhoogt, net zo min je dat doet met een oranje of een rood filter. Wat je doet is dat je de balans tussen de verschillende kleuren anders legt. De eigen kleur van het filter wordt lichter weergegeven, de complementaire kleur wordt donkerder weergegeven. Bij een geel filter betekent dit dat geel (en in minder mate het aanpalende oranje en groen) lichter wordt weergegeven en blauw donkerder. Het effect is vooral zichtbaar bij het fotograferen van luchten, waar je het blauw donkerder maakt tegenover de witte wolken. Omdat veel zwart-wit films wat minder gevoelig zijn voor blauw dan ons eigen netvlies, krijg je met een geelfilter een kleurbalans die wat natuurlijker overkomt.

In de doka heeft dit allemaal weinig zin, omdat de gevoeligheid van fotopapier voor de verschillende kleuren totaal afwijkt van die van ons oog. Kort door de bocht gefornuleerd is papier bijvoorbeeld ongevoelig voor rood, wat maakt dat we in de doka met rood licht gewoon een doos fotopapier kunnen openen zonder dat hij belicht wordt. Geel en magenta worden in de doka gebruikt om het contrast van variabel contrastpapier te beinvloeden. Gebruik van kleurfilters in de doka is daarom niet te vergelijken met het gebruik in het veld.

Verder zou ik in de Dominicaanse Republiek eerder bang zijn voor te veel aan contrast dan te weinig aan contrast. Ik stel mee een tropisch land voor waar de zon rond de middag genadeloos is. Gevoeligheid halveren en 30% korter ontwikkelen lijkt me een betere strategie om goede negatieven te krijgen.

Huub

Shooter
    35mm
    Echt bedankt voor de nuttige antwoorden. Ik heb inmiddels een geelfilter gekocht. Ik denk dat ik gewoon sommige shots waarvan ik denk dat een geelfilter een effect zal hebben dubbel maak. Een met en een zonder geelfilter. Helaas heb ik te weinig tijd om te experimenteren.

En huub, goede tip van het met 30%reduceren van mn film, alleen ontwikkel ik ze nog niet zelf. Maar ga dat wel zeer binnenkort proberen.

Groet!

Jeroen

elbuveli2ETHPY's Avatar
    Shooter
    Medium Format

Geelfilter D-republiek.

hallo,is het zo dat je gewoon de belichtingstijd verlenging,aangegeven op de rand van het filter aan kunt houden,is maar een vraagje?
    Ruud.

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin