Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,269   Posts: 1,534,394   Online: 879

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 14

Shooter
    35mm

Geelfilter D-Republiek?

Over 1,5 week ga ik voor 3 weken naar de Dominikaanse Republiek. Het is daar natuurlijk prachtig kleurrijk om te fotograferen maar toch wil ik zw foto's gaan maken. Ik heb geen ervaring met filters maar is het niet zo dat een geelfilter wat meer contrast geeft op de foto's?

En dit klink misschien stom, maar kan ik dat geelfilter niet gewoon toepassen in de doka?

Bedank alvast!

Groet,

Jeroen
    No photographer is as good as the simplest camera....Edward Steichen...

Shooter
    Multi Format
    Je optimaliseert het negatief best al bij de opname.

Voor zwart-wit fotografie gaat een geelfilter niet zomaar meer contrast geven, maar de het blauwe licht donkerder maken.
    Dit gaat niet alleen over een blauwe lucht, maar ook over schaduwen (buiten).

Het effect is niet zo dramatisch. De vergrotende trap is oranje, de overtreffende trap is een roodfilter.

Doe eerst wat tests vooraleer je jezelf in de DOKA vervloekt ;-)

G

G

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Quote Originally Posted by Schokker

En dit klink misschien stom, maar kan ik dat geelfilter niet gewoon toepassen in de doka?
    Een geelfilter in de doka zal met

1. VC papier zal lager in contrast gaan;
    2. Gradeerd orthochromatisch papier geen effect;
    3. Wel effect met kleuren negatief en panchromatisch papier;

Ik zou (persoonlijke voorkeur) geen geelfilter maar een 'warming filter' meenemen, is ook handig bij kleuren opnames.

M.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

MTK
    MTK is offline
    MTK's Avatar
    Shooter
    Multi Format