Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,228   Posts: 1,532,783   Online: 879

Page 4 of 4 FirstFirst 1234
Results 31 to 35 of 35

Shooter
    4x5 Format
    k krijg het idee dat de binaire markering slechts dient om een koppeling met de cassette te krijgen. [ ivm lekkages etc]. Over aantekeningen wordt niet gesproken. Dus, wat is er dan terug te koppelen?
    Het is natuurlijk nuttig om te weten welk negatief in welke (lekkende) cassette heeft gezeten. Maar als je bedenkt dat ik in de laatste 25 jaar eenmaal een lekkende cassette heb gehad, [ en die werd ontdekt doordat een deel van de cassette afbrak], dan denk ik: waar is dat allemaal goed voor.
    Het gemak zit hem in dat je tijdens 't uit de cassettes halen en ontwikkelen van de film, niet zo zorgvuldig met de volgorde hoeft om te gaan maar gewoon weer achteraf de film aan je aantekeningen kunt koppelen. Nu is dit natuurlijk alleen van belang als je geen omschrijving of schets van je beeld wilt maken bij je aantekeningen dan wel dat de beelden slechts weinig van elkaar afwijken. Zoals verschillend gelegd scherpte vlak of belichting, of nog moeilijker andere sluitertijd/diafragma combinatie.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Breunes View Post
    Jed

De koppeling is met de film, daar per cassette twee films geladen zijn.Dat van de lekkages is meegenomen.

Ben
    Dit is mij niet duidelijk. Als ergens sprake is van een koppeling, dan is er een verband tussen twee (of meer) dingen. Met die binaire inkepingen wordt een koppeling tussen een film (of opname) gelegd en de gebruikte cassette. Vroeger gebeurde dat via een vast ingebouwd masker met een getal er in. Tegenwoordig kun je cassttes met een draaibaar genummerd wieltje kopen.
    Wanneer je een administratie hebt, wordt de casstte zodanig genummerd dat aan de buitenzijde is af te lezen om welke cassette het gaat. Deze nummering hangt van het type administratie af. Ik heb een administratie, waarbij ik met potlood mijn cassettes nummer. Maar ik leen mijn camera nog wel eens aan professionelen uit, en dan krijg ik de cassettes terug, volgeplakt met genummerde stickers. Op basis van deze stickers wordt de ontwikkelstrategie bepaald.
    Maar als er geen administratie is, zoals veel voorkomt, dan heb je alleen met het eerste deel van dit verhaal te maken.
    Gary gaf al eerder aan dat het systeem een voordeel heeft, als je de films 'even snel' in de ontwikkeltank wil stoppen. Zodra je te maken hebt met opnamen, die weinig verschillen, testopnamen, proefopnamen etc. zakt het systeem in elkaar. Er is geen andere manier dan een administratie.

Jed
    Last edited by Jed Freudenthal; 03-22-2008 at 04:57 AM. Click to view previous post history.

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    Vroeger gebeurde dat via een vast ingebouwd masker met een getal er in. Tegenwoordig kun je cassttes met een draaibaar genummerd wieltje kopen.
    Daar gaat het nu juist om. Wanneer je geen cassettes van vroeger hebt met een maskernummer, of met een draaibaar wieltje, dan is het binaire syteem erg handig om de film aan de aantekeningen te koppelen.

Ben
    Das Licht macht dem Denker und Forscher die meiste Freude. (from Swiss farmhouse)

Shooter
    4x5 Format
    Dit is mij niet duidelijk.
    Ik ben geloof ik vergeten te vermelden dat er op de buitenkant natuurlijk ook het nummer staat als je er iets aan wilt hebben.

Stel ik besluit na een foto tocht waarbij ik 30 opnames gemaakt heb, aan de hand van mijn aantekeningen . opnames 4,5,8,11,23,27 de zelfde ontwikkeling te geven in een compiplan tankje.

Als ze dan klaar zijn kan ik door middel van de inkepingen de aantekeningen weer aan de negatieven koppelen.

4 = 000100
    5 = 000101
    8 = 001000
    11= 001011
    23= 010111
    27= 011011

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Ik ben geloof ik vergeten te vermelden dat er op de buitenkant natuurlijk ook het nummer staat als je er iets aan wilt hebben.

Stel ik besluit na een foto tocht waarbij ik 30 opnames gemaakt heb, aan de hand van mijn aantekeningen . opnames 4,5,8,11,23,27 de zelfde ontwikkeling te geven in een compiplan tankje.

Als ze dan klaar zijn kan ik door middel van de inkepingen de aantekeningen weer aan de negatieven koppelen.

4 = 000100
    5 = 000101
    8 = 001000
    11= 001011
    23= 010111
    27= 011011
    Ja, dat bedoel ik: je moet ook buiten op de cassette een nummer hebben en je moet aantekeningen hebben.
    Mijn benadering met jouw voorbeeld met aantekeningen is: ik verzamel (op volgorde) de negatieven in een doosje. Vervolgens doe ik ze op volgorde in de combiplan en ontwikkel ze. De volgorde wordt tenslotte nog via het waypoint gecontroleerd op zijn juistheid.

Op zich is tegen de binaire knipjes niets tegen, maar mijn ervaring met de genummerde maskers is dat er een gemakzucht ontstaat met de administratie. [ O, dat zoeken we later wel uit!, of stickers met verhalen die op de cassettes worden geplakt ]

En, stel we maken een vergelijking, bijvoorbeeld in een test, of met en zonder filter, verschillende instellingen, vergelijking filmsoort of iets dergelijks. In dat geval knip ik een hoekje af van een van de test negatieven. Zo onderscheiden de 'test negatieven' zich van rest.

Jed
    Last edited by Jed Freudenthal; 03-22-2008 at 10:44 AM. Click to view previous post history.

Page 4 of 4 FirstFirst 1234

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin