Switch to English Language Passer en langue franšaise Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,277   Posts: 1,534,821   Online: 836

View Poll Results: KopiŰren...

Voters
15. You may not vote on this poll
  • werkt uitstekend als leermiddel.

12 80.00%
  • is plagiaat.

1 6.67%
  • ik heb wel wat beters te doen dan andermans werk overdoen!

2 13.33%
Multiple Choice Poll.
Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 11

Thread: Copycat

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5

Copycat

Ik mag me graag laten inspireren door beelden van andere fotografen. Zo ook mijn laatste lith afdruk (staat ook in de critique-gallery). Wat is jullie mening m.b.t. "nadoen"?
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails Romy+Chris_650.jpg   Christy+Naomi_corbijn.jpg  

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Beter goed gegapt dan slecht ge´mmiteerd.
    Heb daar geen bezwaar tegen om de techniek te leren. Maar daarna zou ik proberen mijn eigen visie er aan te geven.
    Uiteindelijk, doen we dat niet allemaal. Ge´nspireerd raken door een foto of beeld die we gezien hebben en dan zo'n dergelijke situatie herkennen als we op pad zijn. Dan kun je het niet laten, toch...
    Overigens vind ik de getoonde beelden mooi. Mijn voorkeur gaat uit naar de rechtse waarbij ik zelf de belichting op de eerste persoon van de linkse foto zou willen hebben. Heb het idee dat ie dan nog sterker wordt.
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    Multi Format
    Met "laten inspireren" is niks mis mee. Het bewijst ook dadelijk dat je er meer me van plan bent dan gewoon "na-apen" en toont daardoor het nodige respect aan het origineel.
    Als leerschool zal het zeker haar doel niet missen.

Op het onderwerp en de uitvoering van een foto staat trouwens geen copyright.
    Denk nog maar aan landschapsfotografie; op het vlak van gebouwen en kunstwerken is dat een ander paar mouwen.

G

billschwab's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    52
    Zeer gemeenschappelijke samenstelling. Te gemeenschappelijk plagarism te zijn. Ik heb vaak gezien.

Gelieve te vergeven mijn Nederlands!

Shooter
    Medium Format
    Images
    8
    Is helemaal niets mis mee, zolang je het maar niet brengt als je eigen 'originele' werk.

In de Renaissance was men het er al over eens: eerst translatio, dan imitatio, gevolgd door het voorbijstreven van het origineel, aemulatio.

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by Matthijs View Post
    ...eerst translatio, dan imitatio, gevolgd door het voorbijstreven van het origineel, aemulatio.
    Wat is precies het verschil tussen translatio & imitatio?

Shooter
    Medium Format
    Images
    8
    Quote Originally Posted by SoulSurround View Post
    Wat is precies het verschil tussen translatio & imitatio?
    Bij mijn weten kwam translatio-imitatio-aemulatio vooral voor in de literatuur. Allereerst werd bijv. een Romeins literair werk vertaald (translatio). Een auteur maakte vervolgens zelf een stuk dat vrijwel geheel is afgeleid van het Romeinse origineel, de imitatio. Als de auteur de 'stijl' voldoende in de vingers had, schreef hij een werk dat de Romeinse originelen voorbijstreefde qua kwaliteit, de aemulatio. (zie ook: http://www.dbnl.org/tekst/warn003tra...tran01_001.htm)

Met fotografie is translatio dus niet echt aan de orde. In jouw geval is er sprake van imitatio. M.i. is daar niets mis mee, het namaken van bekende foto's of het imiteren van de stijlen, kan heel erg leerzaam zijn. Uiteindelijk zul je met je verworven kennis je eigen foto's maken (die hopelijk beter zijn dan je inspiratiebronnen!)

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Allereerst werd bijv. een Romeins literair werk vertaald (translatio). Een auteur maakte vervolgens zelf een stuk dat vrijwel geheel is afgeleid van het Romeinse origineel, de imitatio. Als de auteur de 'stijl' voldoende in de vingers had, schreef hij een werk dat de Romeinse originelen voorbijstreefde qua kwaliteit, de aemulatio.
    Weer wat geleerd!
    ...die hopelijk beter zijn dan je inspiratiebronnen!
    Als dat zou kunnen ;-). Nee serieus, hoe langer ik dit doe, hoe meer ik merk dat mensen echt heel verschillend op (dezelfde)beelden (kunnen) reageren. Dus nu maak ik beelden die ik wil maken en zie ik wel hoe anderen erop reageren.

Adri van Loenhout's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    4
    In mijn opleiding heb ik in opdracht van de docent eens "moeten namaken". De opdracht was een macrofoto uit een boek (of internet) zoeken met metalen voorwerpen en een complexe belichting en deze exact na te maken. Ik kan je verzekeren dat het op deze manier kopieren van andermans werk een hele klus is en zeker een geweldig leereffect heeft. Daarna ga je geinspireerd wel je eigen gang.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by SoulSurround View Post
    Ik mag me graag laten inspireren door beelden van andere fotografen. Zo ook mijn laatste lith afdruk (staat ook in de critique-gallery). Wat is jullie mening m.b.t. "nadoen"?
    In de fotografie is kopieren vrijwel onmogelijk ( gezien het enorme aantal variabelen). Inspireren is natuurlijk altijd mogelijk. Maar wat is het belang van een compositie met twee koppen. Daar ligt toch niet de essentie van de foto. Voor mij ligt dat in de uitstraling van de foto. En de uitstralingen van de twee fotos zullen sterk verschillen.
    Bij de internetoverdracht en de kleine afmeting van de fotos komt de nadruk op de afbeelding te liggen. Maar bij de originelen ligt dat wel anders.

Jed

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  Ś   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin