Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,300   Posts: 1,535,817   Online: 710

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 19
    Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49

Aandeel blauw licht in de lucht

Mbt belichting van z/w film, ben ik met nog iemand aan het grasduinen omtrent het effect van (natuurlijk) blauw licht op z/w fotografie.
    Ansel Adams schrijft er ook wat over in the negative.

Lichtmeters zijn over het algemeen wel gevoelig voor blauw, terwijl z/w film hier meer problemen mee heeft. Maw in bepaalde situaties zou je moeten overbelichten omdat je film het (misschien) niet aankan.

Weet iemand interessante sites waar ik hier meer info over kan vinden?

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
    Mbt belichting van z/w film, ben ik met nog iemand aan het grasduinen omtrent het effect van (natuurlijk) blauw licht op z/w fotografie.
    Ansel Adams schrijft er ook wat over in the negative.

Lichtmeters zijn over het algemeen wel gevoelig voor blauw, terwijl z/w film hier meer problemen mee heeft. Maw in bepaalde situaties zou je moeten overbelichten omdat je film het (misschien) niet aankan.

Weet iemand interessante sites waar ik hier meer info over kan vinden?
    Een z/w fim is juist blauwgevoelig. Dus als het blauw sterk vertegenwoordigd is, moet je onderbelichten.
    Het blauwe hemellicht maakt dat schaduwen opgehelderd worden met blauw licht. De effecten zijn echter klein. Als je de spectrale response van de lichtmeter kent kun je berekenen hoe groot het effect is.
    Als je een verschuiving tussen licht en schaduw wilt bereiken, kun je dat het best met filtering doen. Met een geelfiter bijv. worden de schaduwen relatief donkerder ( in de uiteindelijke druk). Immers, het geelfilter absorbeert blauw relatief sterk. Met een blauwfilter gaat het juist naar de andere kant.

Jed

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Hoi Jed,

klopt het dat met name de schaduwpartijen veel blauw bevatten, en je dus het contrast kunt verlagen door een blauw filter te gebruiken?

"spectrale response van de lichtmeter"
    is dit verwaarloosbaar? Weet jij in welke mate van omvang (stops) dit is.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
    Hoi Jed,

klopt het dat met name de schaduwpartijen veel blauw bevatten, en je dus het contrast kunt verlagen door een blauw filter te gebruiken?

"spectrale response van de lichtmeter"
    is dit verwaarloosbaar? Weet jij in welke mate van omvang (stops) dit is.
    Ja, de schaduwpartijen bevatten veel blauw.. Dus, met een blauwfilter verlaag je het contrast tussen schaduw en licht.. Net zoals je het contrastverschil met een geelfiter vehoogt..
    Ik zou mij niet zo druk maken om die lichtmeter. Wat belangrijk is, is de uitstraling van het totaalbeeld.. Ieder blaadje, takje heeft een schaduw; dus al die vele schaduwen veranderen in contrast tov de lichte partijen. Neem gewoon eens een foto van een onderwerp, zonder en met filters. En daarna ga je de resultaten vergelijken op hun 'uitstralingen'. De geelfilter opname zal 'fel' uit de bus komen; de blauwfilter opname 'slap'. Wat jou bevalt is jouw keuze.

Jed

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Ja, de schaduwpartijen bevatten veel blauw.. Dus, met een blauwfilter verlaag je het contrast tussen schaduw en licht.. Net zoals je het contrastverschil met een geelfiter vehoogt..
    Ik zou mij niet zo druk maken om die lichtmeter. Wat belangrijk is, is de uitstraling van het totaalbeeld.. Ieder blaadje, takje heeft een schaduw; dus al die vele schaduwen veranderen in contrast tov de lichte partijen. Neem gewoon eens een foto van een onderwerp, zonder en met filters. En daarna ga je de resultaten vergelijken op hun 'uitstralingen'. De geelfilter opname zal 'fel' uit de bus komen; de blauwfilter opname 'slap'. Wat jou bevalt is jouw keuze.

Jed
    ik wil dit met name gaan gebruiken voor contrastverlaging als het te hoog is in het landschap...

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Waarom gebruik je daarvoor niet de Zone methode?
    harry

Release, the best you can do...

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Quote Originally Posted by hka View Post
    Het punt is dat wij op dit moment trachten (kort gezegd) de werkelijkheid te benaderen. Neem een scene van 4 stops, maak hiervan een opname en druk deze af zoals je het gezien hebt. licht dat relecteert komt harder op je film dan je gezien hebt op dat moment. Ik kan dat niet echt onder woorden brengen......

heb van de week het victor hasselblad magazine gekregen (a3 formaat) omdat ik op hun website mn nieuwe 500cm heb geregistreerd. Als je al die gelikte foto's bekijkt, dan is er geen enkele bij die meer dan 2 stops heeft...
    Er is 1 foto die in de bossen is gemaakt, en die is dan ook beduidend slechter van kwaliteit tov de 2 stops opnames. De meeste schilderijen in kerken hebben ook een omvang van 2 stops.

Maw 2 stops is normaal, ga je daarboven dan moet je misschien al je ontwikkeling/belichting aanpassen????
    Dan heb je nog ochtendlicht dat anders van samenstelling is dan middag/avond. fel in de zon, schaduw, hoek van inval van licht. film keuze, ontwikkelmethode,ontwikkelaar, papierkeuze, vergroter eeeehhhhhhhh!
    Misschien moet ik toch maar gaan schilderen, is veel makkelijker

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by hka View Post
    Willie-Jan heeft mij enige terug laten weten dat het zone systeem niet 'werkt'. Ik heb toen medegedeeld dat, als je moderne lenzen gebruikt, dit juist is. Het zone systeem kon als een werkbare benadering gebruikt worden met de lenzen van destijds. Ansel Adams moest niets hebben van de moderne lenzen.
    Voor de contrastbeheersing is nu een andere benadering nodig ( met de moderne lenzen is niets mis mee). Fred heeft mij vorig jaar gevraagd deze benadering uit de doeken te doen. Ik weet niet hoe groot de belangstelling hiervoor is.

Jed

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Willie-Jan heeft mij enige terug laten weten dat het zone systeem niet 'werkt'. Ik heb toen medegedeeld dat, als je moderne lenzen gebruikt, dit juist is. Het zone systeem kon als een werkbare benadering gebruikt worden met de lenzen van destijds. Ansel Adams moest niets hebben van de moderne lenzen.
    Voor de contrastbeheersing is nu een andere benadering nodig ( met de moderne lenzen is niets mis mee). Fred heeft mij vorig jaar gevraagd deze benadering uit de doeken te doen. Ik weet niet hoe groot de belangstelling hiervoor is.

Jed
    Van mijn kant alleszins zéér groot.

Groeten,
    G

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Ikke en nog een persoon zijn hier ook in geinteresseerd.

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin