Switch to English Language Passer en langue franšaise Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 68,663   Posts: 1,481,662   Online: 815

Page 2 of 2 FirstFirst 12
Results 11 to 20 of 20
    Captain Spank's Avatar
    Shooter
    35mm
    Quote Originally Posted by argus View Post
    De basisinvestering om Z/W zelf te ontwikkelen, is zeer klein: een tank en de nodige chemie en je bent vertrokken.
    Grote voordeel om zelf (echt) Z/W te ontikkelen, is dat je kan bijsturen tijdes de ontwikkeling, naargelang je opnamen. Je kan je alleen maar verbeteren!

Waar woon je ergens? Misschien kan je wel eens bij iemand over de schouder meekijken.

Geert

Mijn oom is fotograaf en heeft al gezegd dat hij me wil helpen. Maar zijn DOKA is nog niet ge´nstalleerd in hun nieuwe huis en ik wil daar ook niet op wachten. Op school krijgen we ook assistentie van de leraar fotografie (al lijkt die me ook niet bepaald een expert). Ik heb me al ge´nformeerd over de kosten van DOKA-materiaal en dat valt idd heel goed mee. Alleen weet ik niet hoe ik de vergroters die tweedehands worden aangeboden moet beoordelen. Heeft er iemand soms tips voor een goede, betaalbare vergroter? Is het al de moeite om onmiddelijk materiaal aan te schaffen? Ik ben over het algemeen nogal bedachtzaam voor ik dingen aankoop (ik heb vijf jaar met een digitale camera van medion gefotografeerd voor ik me een spiegelreflex heb aangeschaft). Ik denk dat ik eerst wat ga prutsen op school, als ik er echt van hou kan ik verder in gaan.

Shooter
    Multi Format
    Ik heb nog een Meopta (35mm tot 6x6) liggen die je gewoon gratis mag komen afhalen, met lens en al.

Groeten,
    Geert

Captain Spank's Avatar
    Shooter
    35mm
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    C-41 gaat neem ik even aan gewoon in een automaat. Daar valt weinig aan te leren. Film er in druk op start..... Afdrukken kan natuurlijk prima op school. Raad ik je ook ten zeerste aan. Dat kan ook van negatieven die je lekker thuis uit een ontwikkeltankje trekt. Daar is niet veel voor nodig. Misschien is 't bij onze zuiderburen nog niet zo erg gesteld, maar hier kun je via marktplaats de benodigde spullen gewoon GRATIS ophalen. Soms met een beginners boekje ;-).

Maar misschien is je vraag meer in de richting van opname techniek bedoeld ?

Eigenlijk gaat mijn vraag over het hele proces, van foto trekken tot ontwikkelen. Ik fotografeer al digitaal, maar nu wil ik gaan fotograferen met een analoog toestel. Dus nu kan ik niet meer controleren hoe de foto eruit ziet (best een schok voor mij). Ik wil er dus voor zorgen dat mijn foto al onmiddelijk mooi getrokken is (technisch dan). Digitaal kan ik sluitertijd, ... bijsturen als ik de foto op de lcd bekijk. hier gaat dat niet, ik ben dus op zoek naar een paar universele regels voor analoge fotografie. Ik kan dit natuurlijk ook gewoon opzoeken op internet of in boeken. Maar ik hoor het liever uit de mond van mensen die er ervaring mee hebben. Daarnaast wil ik ook te weten komen hoe ik een ZW foto het mooiste kan ontwikkelen. En ik wil dit zelf doen, dus geen fotolab.

In ieder geval blijkt wel dat die C-41 film een foute keuze was, het was nochtans op aanraden van mijn "leraar" fotografie dat ik dit soort film kocht.

Shooter
    Multi Format
    Misschien nog interessanter voor jou... the B&W factory in Willebroek:
    http://www.the-bw-factory.be/

Alles is er aanwezig, van ontwikkelen tot en met afdrukken!

Afspreken gaat het gemakkelijkst met Fred (hier ook actief)

Groeten,
    Geert

Captain Spank's Avatar
    Shooter
    35mm
    Quote Originally Posted by argus View Post
    Ik heb nog een Meopta (35mm tot 6x6) liggen die je gewoon gratis mag komen afhalen, met lens en al.

Groeten,
    Geert

Dat zou wel heel mooi zijn. Zelf woon ik in Kapelle op den bos (vlak bij Mechelen), ik weet niet of dit ver van jou is.

Sander

Shooter
    4x5 Format
    hier gaat dat niet, ik ben dus op zoek naar een paar universele regels voor analoge fotografie. Ik kan dit natuurlijk ook gewoon opzoeken op internet of in boeken. Maar ik hoor het liever uit de mond van mensen die er ervaring mee hebben. Daarnaast wil ik ook te weten komen hoe ik een ZW foto het mooiste kan ontwikkelen. En ik wil dit zelf doen, dus geen fotolab.
    De eerste, en misschien wel de laatste universele regel, probeer 't beeld wat je wilt maken in je hooft te visueel voor te stellen. Ideaal is 't van hieraf alleen maar techniek. Maar gelukkig evalueert 't beeld in je hoofd na mate de realisatie vordert.

Maar voor de belichting is belangrijk dat je bepaald welk deel van 't beeld zwart wordt en welk deel nog net zichtbare tekening welk deel heel wit,met tekening moet worden en welk deel spierwit. En daarnaast welke 'toon' je zelf belangrijk vind. Nu is dit natuurlijk nogal overdonderend voor een beginner en is een hele goede aanpak om te zorgen dat dat deel van de donker partijen (schaduw) waar je nog wat detail wilt zien maximaal 2 stops wordt onderbelicht. Mocht je nog niet weten wat een stop is merken we dat wel. Maar bij een portret kijk je welke belichting de kamera zou nemen. Daarna ga je dichter bij en kijk je met bv alleen de hals partij in beeld (neem voor 't gemak aan dat daar schaduw valt) wat de kamera dan zou doen. Dit zou niet meer dan 2 stop moeten verschillen als je daar tenminste nog detail wit hebben.

Andere tonen kun je gaande 't proces nog aan passen de schaduwen niet !

Dit noemen wij analogen belichten op de schaduwen ontwikkelen op lichten.

Captain Spank's Avatar
    Shooter
    35mm
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    De eerste, en misschien wel de laatste universele regel, probeer 't beeld wat je wilt maken in je hooft te visueel voor te stellen. Ideaal is 't van hieraf alleen maar techniek. Maar gelukkig evalueert 't beeld in je hoofd na mate de realisatie vordert.

Maar voor de belichting is belangrijk dat je bepaald welk deel van 't beeld zwart wordt en welk deel nog net zichtbare tekening welk deel heel wit,met tekening moet worden en welk deel spierwit. En daarnaast welke 'toon' je zelf belangrijk vind. Nu is dit natuurlijk nogal overdonderend voor een beginner en is een hele goede aanpak om te zorgen dat dat deel van de donker partijen (schaduw) waar je nog wat detail wilt zien maximaal 2 stops wordt onderbelicht. Mocht je nog niet weten wat een stop is merken we dat wel. Maar bij een portret kijk je welke belichting de kamera zou nemen. Daarna ga je dichter bij en kijk je met bv alleen de hals partij in beeld (neem voor 't gemak aan dat daar schaduw valt) wat de kamera dan zou doen. Dit zou niet meer dan 2 stop moeten verschillen als je daar tenminste nog detail wit hebben.

Andere tonen kun je gaande 't proces nog aan passen de schaduwen niet !

Dit noemen wij analogen belichten op de schaduwen ontwikkelen op lichten.

Ik denk dat ik snap wat je bedoelt. Komt het er dan simpelweg op neer om je foto als het ware evenwichtig te houden door te zorgen dat er niet meer dan 2 stops zitten tussen de donkere en lichte partijen van de foto? Hoe zorg je er dan voor dat je genoeg contrast hebt tussen de donkere lichte partijen? of doe je dit in de donkere kamer?

Groeten

Shooter
    4x5 Format
    Ik denk dat ik snap wat je bedoelt. Komt het er dan simpelweg op neer om je foto als het ware evenwichtig te houden door te zorgen dat er niet meer dan 2 stops zitten tussen de donkere en lichte partijen van de foto? Hoe zorg je er dan voor dat je genoeg contrast hebt tussen de donkere lichte partijen? of doe je dit in de donkere kamer?
    Bijna goed. Maar als je 't zo formuleert moet 't 5 tot 6 stops zijn. donker partij - midden grijs - bijna wit totaal 6 stop . Totaal zit er tussen echt zwart en echt wit 10 stops bij een normale ontwikkeling. Maar door je ontwikkeling aan te passen kun je hier ook 7 of 12 van maken (extremen).

Wat ik probeerde te zeggen was dat als je een opname maakt met bv. 125 / f8 de schaduw waar je nog detail in wilt hebben op ongeveer 125 / f4 moet meten.

Shooter
    4x5 Format
    [QUOTE=Captain Spank;569450]Hallo,

IK ben juist begonnen met analoge ZW fotografie. Het is ook de bedoeling dat ik mijn foto's zelf ontwikkel. Het probleem is dat ik met mijn 22 jaar het analoge tijdperk niet echt meegemaakt heb, ik heb er dus ook niet veel voeling mee. En weet niet goed hoe ik eraan moet beginnen. Vandaar mijn vraag: waar moet ik in het algemeen op letten om een mooie ZW (portret)foto te trekken?

IIk heb er nooit bij stilgestaan dat je een situatie krijgt dat mensen het analoge tijdperk nooit echt hebben meegemaakt (zonder digitaal ernaast). Een inleidend boekje lijkt mij handig.
    Ik denk dan aan 'De nieuwe fotoschool' van Hans Windisch. Het nieuwe eraan is dat de laatste druk al gauw 50 jaar oud is. Je wordt in de analoge fotografie ondergedompeld.

Jed

Captain Spank's Avatar
    Shooter
    35mm
    [QUOTE=Jed Freudenthal;569929]
    Quote Originally Posted by Captain Spank View Post
    Hallo,

IK ben juist begonnen met analoge ZW fotografie. Het is ook de bedoeling dat ik mijn foto's zelf ontwikkel. Het probleem is dat ik met mijn 22 jaar het analoge tijdperk niet echt meegemaakt heb, ik heb er dus ook niet veel voeling mee. En weet niet goed hoe ik eraan moet beginnen. Vandaar mijn vraag: waar moet ik in het algemeen op letten om een mooie ZW (portret)foto te trekken?

IIk heb er nooit bij stilgestaan dat je een situatie krijgt dat mensen het analoge tijdperk nooit echt hebben meegemaakt (zonder digitaal ernaast). Een inleidend boekje lijkt mij handig.
    Ik denk dan aan 'De nieuwe fotoschool' van Hans Windisch. Het nieuwe eraan is dat de laatste druk al gauw 50 jaar oud is. Je wordt in de analoge fotografie ondergedompeld.

Jed
    en ik heb de analoge fotografie dan nog deels meegemaakt. Op schoolreizen kreeg ik bijvoorbeeld een wegwerpfototoestel mee van thuis. Mijn jongere neefjes en nichtjes krijgen nu al een klein digitaal toestel mee als ze op uitstap gaan met de klas. Wel een beetje raar als je erover nadenkt

Page 2 of 2 FirstFirst 12

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  Ś   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin