Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,772   Posts: 1,516,558   Online: 928

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 20
    Captain Spank's Avatar
    Shooter
    35mm

Tips voor een beginner

Hallo,

IK ben juist begonnen met analoge ZW fotografie. Het is ook de bedoeling dat ik mijn foto's zelf ontwikkel. Het probleem is dat ik met mijn 22 jaar het analoge tijdperk niet echt meegemaakt heb, ik heb er dus ook niet veel voeling mee. En weet niet goed hoe ik eraan moet beginnen. Vandaar mijn vraag: waar moet ik in het algemeen op letten om een mooie ZW (portret)foto te trekken?

Ik gebruik een canon T70, een 80-200mm lens met max f 4.5.
    Ilford XP2 super 400 film

Groeten,

Sander

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    Hallo Sander,

Kijk eens op de website van Ilford: http://www.ilfordphoto.com/applications/page.asp?n=26

Groet

Hans
    Digital is best taken with a grain of silver.

Shooter
    Medium Format
    Images
    8
    Het heeft mij ontzettend geholpen om een beginnerscursus fotografie te doen, waar alles nog analoog werd gedaan. Dus eerst een foto-opdracht, daarna zelf ontwikkelen en dan zelf afdrukken. Dit werd georganiseerd door een cultureel centrum in Groningen. Als jij zoiets in de buurt hebt, zou ik het vooral doen. Het scheelt enorm als iemand je de eerste keer in persoon helpt, i.p.v. dat je alles uit boeken moet doen.

Daarnaast zou ik aanraden een andere film te nemen, Ilford XP2 is een zgn. chromogene film, wat inhoudt dat deze in kleurennegatief chemie moet worden ontwikkeld. FP4+, HP5+ of Delta zijn betere opties als je het bij Ilford wilt houden.

Captain Spank's Avatar
    Shooter
    35mm
    Bedankt !

Er is inderdaad veel te vinden op de site van Ilford, vooral handig omdat je onmiddelijk weet welke producten te gebruiken.

Captain Spank's Avatar
    Shooter
    35mm
    Quote Originally Posted by Matthijs View Post
    Het heeft mij ontzettend geholpen om een beginnerscursus fotografie te doen, waar alles nog analoog werd gedaan. Dus eerst een foto-opdracht, daarna zelf ontwikkelen en dan zelf afdrukken. Dit werd georganiseerd door een cultureel centrum in Groningen. Als jij zoiets in de buurt hebt, zou ik het vooral doen. Het scheelt enorm als iemand je de eerste keer in persoon helpt, i.p.v. dat je alles uit boeken moet doen.

Daarnaast zou ik aanraden een andere film te nemen, Ilford XP2 is een zgn. chromogene film, wat inhoudt dat deze in kleurennegatief chemie moet worden ontwikkeld. FP4+, HP5+ of Delta zijn betere opties als je het bij Ilford wilt houden.
    Het probleem is dat we op school (waar ik mijn foto's ontwikkel) enkel in C-41 kunnen ontwikkelen (ik snap niet goed waarom, maar het zal wel een reden hebben). Ik moest deze film dus wel nemen. Ik heb ook Kodak BW400CN gekocht omdat ik Ilford en Kodak eens wou vergelijken, maar naar het schijnt is deze ontzettend moeilijk zelf te ontwikkelen. Het zal voor mij dus nog veel "trial and error" worden denk ik.

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Het ligt misschien voor de hand, maar een plaatje zegt meer dan 100 woorden:

OK, misschien toch 100 woorden:

Het lijkt of niemand meer boeken leest tegenwoordig. Als er geen rood kruisje rechtsboven zit, wil men er niet aan. Terwijl het veel meer diepgang heeft dan menig verhaaltje op internet. Zoek je de basiskennis: lees een boek. Ik kan van harte aanbevelen The Photographer's Master Printing Course van Tim Rudman, zowel voor beginner als gevorderde.

Het is heel eenvoudig, zelf ontwikkelen en afdrukken, helemaal niet moeilijk. Apperatuur kost tegenwoordig geen drol meer. Vooralsnog is alles goed verkrijgbaar. Het wordt iets exclusiefs. Als je bereid bent tijd te investeren, krijg je er geen genoeg van. Veel plezier met je hobby.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    4x5 Format
    Alle eerst welkom op dit forum.

Wil je op je opleiding blijven ontwikkelen of toch er toe overgaan om dat zelf te doen ? Uit je 2e reactie maak ik er uit op dat dat toch op school wil blijven doen. 't c-41 proces is vooral voor kleur bedoeld. Bij kleur gaat 't om een compromis tussen kleurweergave en licht / donker verhoudingen. Waarbij 't laatste flink heeft moeten inleveren. Bij ZW gaat 't juist daarom. En ontbreken de nodige "handvaten" om te sturen. En dat kunnen sturen is wat ZW nu juist zo boeiend maakt.

Het klinkt wat bot maar wil je met analoog ZW fotografie verder komen zul je wat meer gereedschappen in de hand moeten nemen dan een proces "geleend" uit kleuren fotografie.

Captain Spank's Avatar
    Shooter
    35mm
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Alle eerst welkom op dit forum.

Wil je op je opleiding blijven ontwikkelen of toch er toe overgaan om dat zelf te doen ? Uit je 2e reactie maak ik er uit op dat dat toch op school wil blijven doen. 't c-41 proces is vooral voor kleur bedoeld. Bij kleur gaat 't om een compromis tussen kleurweergave en licht / donker verhoudingen. Waarbij 't laatste flink heeft moeten inleveren. Bij ZW gaat 't juist daarom. En ontbreken de nodige "handvaten" om te sturen. En dat kunnen sturen is wat ZW nu juist zo boeiend maakt.

Het klinkt wat bot maar wil je met analoog ZW fotografie verder komen zul je wat meer gereedschappen in de hand moeten nemen dan een proces "geleend" uit kleuren fotografie.

Idd, je hebt daar zeker een punt. Het punt is dat ik nog niet weet welke richting ik uit wil. Ik studeer journalistiek en kan op school gratis beschikken over een donkere kamer. Dit belemmert me misschien enerzijds, maar anderzijds vind ik het nog te vroeg om al te investeren in eigen materiaal. Ik wil eerst even kunnen 'proeven' van ZW-fotografie, en foto-ontwikkeling. Ik wil me ook in de eerste plaats het proces van ontwikkelen eigen maken. Wschl is C-41 niet optimaal, maar mijn foto's zullen dat waarschijnlijk ook nog niet zijn

Groeten

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Captain Spank View Post
    Idd, je hebt daar zeker een punt. Het punt is dat ik nog niet weet welke richting ik uit wil. Ik studeer journalistiek en kan op school gratis beschikken over een donkere kamer. Dit belemmert me misschien enerzijds, maar anderzijds vind ik het nog te vroeg om al te investeren in eigen materiaal. Ik wil eerst even kunnen 'proeven' van ZW-fotografie, en foto-ontwikkeling. Ik wil me ook in de eerste plaats het proces van ontwikkelen eigen maken. Wschl is C-41 niet optimaal, maar mijn foto's zullen dat waarschijnlijk ook nog niet zijn

Groeten
    De basisinvestering om Z/W zelf te ontwikkelen, is zeer klein: een tank en de nodige chemie en je bent vertrokken.
    Grote voordeel om zelf (echt) Z/W te ontikkelen, is dat je kan bijsturen tijdes de ontwikkeling, naargelang je opnamen. Je kan je alleen maar verbeteren!

Waar woon je ergens? Misschien kan je wel eens bij iemand over de schouder meekijken.

Geert

Shooter
    4x5 Format
    C-41 gaat neem ik even aan gewoon in een automaat. Daar valt weinig aan te leren. Film er in druk op start..... Afdrukken kan natuurlijk prima op school. Raad ik je ook ten zeerste aan. Dat kan ook van negatieven die je lekker thuis uit een ontwikkeltankje trekt. Daar is niet veel voor nodig. Misschien is 't bij onze zuiderburen nog niet zo erg gesteld, maar hier kun je via marktplaats de benodigde spullen gewoon GRATIS ophalen. Soms met een beginners boekje ;-).

Maar misschien is je vraag meer in de richting van opname techniek bedoeld ?

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin