Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,846   Posts: 1,582,755   Online: 902

Page 2 of 2 FirstFirst 12
Results 11 to 12 of 12

Thread: Ontwikkeling

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by TomStr View Post
    ik meet de ontwikkelaar na op 0,5 graden. Dus ook dat zou OK moeten zijn... toch OK genoeg voor mij
    Richtlijn is dat een graad verschil een correctie van ongeveer 10% nodig heeft. Die 10% komt overeen met ongeveer een gradatie in afdrukken. Er is enig verschil tussen ontwikkelaars en ook reageren niet alle soorten papieren gelijk op gradatieverschillen. Maar wanneer je thermometer tot 0,5 graad nauwkeurig is, kan dat zomaar een halve gradatie schelen zonder dat je het op je thermometer ziet.
    Overigens bedacht ik me in tweede instantie dat een derde mogelijke bron de verdunning van de HC-110 kan zijn. In mijn herinnering is dat een stropigere goedje, dat zich slechts met enige moeite in kleine hoeveelheden goed laat afmeten en verdunnen. Een halve milliliter meer of minder per film kan eveneens de nodige afwijkingen opleveren, zonder dat je dat persé in de gaten hoeft te hebben.
    Omdat je aangeeft dat je graag wat hardere negatieven wilt, wil ik je aanraden wat langer (of wat warmer) te ontwikkelen. Het is een beetje een houtje-touwtje benadering, maar dat leidt bij zwart-wit doorgaans tot redelijke resultaten. Het gaat uiteindelijk om afdrukken die passen bij wat je fotografisch wilt uitdrukken. De rest is bijzaak.

Huub

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Heb je gekeken of het randschrift van de film (waar de naam van de fabrikant op staat en het neg nummer) qua dekking gelijk is aan een film die je eerder hebt ontwikkeld en die wel goed is.

Als de dekking anders is, dan moet je het in je ontwikkeling zoeken.
    Temperatuur/ontwikkelaar geoxideert/...

Page 2 of 2 FirstFirst 12

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin