Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,510   Posts: 1,543,568   Online: 1067

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 12

Thread: Ontwikkeling

Shooter
    35mm

Ontwikkeling

Hallo iedereen,
    weer lang geleden dat ik hier zelf iets gepost heb maar ik kom regelmatig bijlezen. Nu heb ik zelf een vraagje (waar ik half en half het antwoord al op weet maar extraatjes zijn altijd welkom)
    Ik fotografeer op tri-x kleinbeeld op 400 asa. En gebruik er HC110 verdunning B bij. 6,5 minuten (6 min 30 sec) en de laatste paar filmpjes moet ik plots naar gradatie 3,5 tot 4 gaan om pittige afdrukken te krijgen.
    Nu waren ze altijd al wel flets op gradatie 2 en beter op 3 maar nu is het toch nog erger...
    verleng ik gewoon de ontwikkeltijd? verander ik de iso instelling? Doe ik beide??? Of doe ik een film speed testje?? ik heb een rh design analyzer pro dus indien nodig heeft die ook een densitometerfunctie...
    Maar kan iemand me dan wel in het kort uitleggen hoe ik de test in de praktijk het beste doe?? ergens op het net was er een pracht van een link... maar na de crash van de computer alles weg... :-(
    ik wou terug pittige afdrukken willen op gradatie 2 - 3

Alvast bedankt,

Tom

Shooter
    4x5 Format
    Er zouden twee oorzaken kunnen zijn, afhankelijk van hoe je je film ontwikkelt en wat je gefotografeerd hebt. Eerste oorzaak kan met de temperatuur in de doka te maken hebben. In de winter is mijn doka op zolder wat kouder dan in de zomer. Tijdens het ontwikkelen koelt de ontwikkelaar dan een graad of anderhalf af. Dit compenseer ik door de film in de winter zo'n 10% langer te ontwikkelen. In de zomer gebeurt het omgekeerde en ontwikkel ik wat korter. Tweede oorzaak kan zijn dat je onder mistige omstandigheden of iets dergelijks hebt gefotografeerd. Het contrast van je onderwerp is lager en ook dat compenseer je door langer te ontwikkelen.
    Doorgaans is langer (of iets warmer) ontwikkelen een goede oplossing voor laag contrast, 10% tot 15% langer is een aardige maat voor ongeveer een gradatie meer contrast. Je hoeft je iso-instelling niet te veranderen omdat de duur van je ontwikkeling maar beperkt invloed heeft op de filmgevoeligheid. Als ik je verhaal lees, zou ik een volgende keer 8 minuten proberen. Levert dat te harde negatieven op, dan pak je de keer daarna 7.5 minuten.
    Een filmgevoeligheidstest alleen is op zich niet zo heel zinvol omdat dat eigenlijk maar heel beperkt invloed heeft op het contrast van je afdruk. Neemt niet weg dat het leuk is om een keer te kijken wat er gebeurt. Belicht gewoon eens een film op 250 iso in plaats van 400 iso. Ontwikkel verder normaal. Wanneer je voor je gevoel betere afdrukken krijgt, omdat er bijvoorbeeld meer doortekening in je schaduwen zit, weet je wat je de volgende keer moet doen. Levert het voor je gevoel niets op, doe je de film daarna gewoon weer op 400 iso.

Huub
    Last edited by Huub; 01-30-2009 at 02:50 PM. Click to view previous post history. Reason: typo

Shooter
    35mm
    Huub,
    alvast bedankt. Mijn opnames zijn niet van de mistige aard en ik ontwikkel mijn filmpjes in de keuken. op een mooie 20 graden kamertemperatuur dus. dus de ontwikkelaar zal niet erg schommelen van temperatuur.
    zal dan inderdaad eens proberen langer te ontwikkelen en hem op 400 asa houden. daarna kan ik eens proberen op 250 asa...
    proberen dus...
    Of heeft iemand anders toch nog andere tips of ideeen?? of ervaringen om te delen?

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Temperatuur is belangrijk. 20°C moet 20°C zijn, of tenminste steeds met dezelfde thermometer werken.(liefst verdeling 1/10 graad)
    400tx hier op 250 iso en in ID-11 bij 20°c 10'; 30 sec kiepmethode

voor calibratie film, baseer je op het boek van A. Adams. The Negative appendix 1

Shooter
    35mm
    ik meet de ontwikkelaar na op 0,5 graden. Dus ook dat zou OK moeten zijn... toch OK genoeg voor mij

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Hebben de cijfers/letters op je film dezelfde look, zwarting als op de vorige filmen?
    Werk je met hetzelfde lotnummer van hetzelfde papier, dezelfde vergrotingslens?
    Werk je op de analyser pro met dezelfde instellingen?

Shooter
    35mm
    Fred, zelfde pak papier, zelfde reeks filmpjes als de laatste 20 analyzer is niet aangepast geweest (heb trouwens afgedrukt zoals ik het wou, niet zoals de analyzer aangaf ) en ik heb maar 1 vergrotingslens.

Waar ik wel aan denk is dat mijn lens op toestel veranderd is. Maar van een vivitar naar een nikon lens, ik zou juist vooruitgang verwachten
    Heeft het zin om eens een zone test te doen?? en aan de hand daarvan mijn ontwikkeling bij sturen??
    Ik werk op kleinbeeld maar een algemene verbetering zou al leuk zijn. De fotoos zijn afdrukbaar maar ik zeg het, contrast 4 vind ik er eigenlijk over...

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Als je naar 4 moet, is er iets veranderd toch?
    Te oude ontwikkelaar?
    Je film calibreren heeft zeker zin... maar belangrijker is wat er in je workflow veranderd is??

Leg eens een recent ontwikkeld filmpke naast ééntje van vroeger op de lichtbak?

Nieuwe nikon lens?? of een occasie?

Shooter
    35mm
    occasie, van mijn vader, lens ziet er OK uit, ook het zicht door de zoeker lijkt goed. mechanisch lijkt hij te werken.
    Ontwikkelaar is nog niet oud. een maand of 2 open denk ik
    ook het papier ontwikkelen gebeurde met verse ontw en fix.

ik merk ook niet echt verschil aan de randen van de negatieven van oude en nieuwe negatieven, lijken even hard gedekt, ook het negatief zelf lijkt niet echt minder gedekt, als je tegoei kijkt wel natuurlijk... dus misschien toch gewoon langer ontwikkelen??

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by TomStr View Post
    Hallo iedereen,
    weer lang geleden dat ik hier zelf iets gepost heb maar ik kom regelmatig bijlezen. Nu heb ik zelf een vraagje (waar ik half en half het antwoord al op weet maar extraatjes zijn altijd welkom)
    Ik fotografeer op tri-x kleinbeeld op 400 asa. En gebruik er HC110 verdunning B bij. 6,5 minuten (6 min 30 sec) en de laatste paar filmpjes moet ik plots naar gradatie 3,5 tot 4 gaan om pittige afdrukken te krijgen.
    Nu waren ze altijd al wel flets op gradatie 2 en beter op 3 maar nu is het toch nog erger...
    verleng ik gewoon de ontwikkeltijd? verander ik de iso instelling? Doe ik beide??? Of doe ik een film speed testje?? ik heb een rh design analyzer pro dus indien nodig heeft die ook een densitometerfunctie...
    Maar kan iemand me dan wel in het kort uitleggen hoe ik de test in de praktijk het beste doe?? ergens op het net was er een pracht van een link... maar na de crash van de computer alles weg... :-(
    ik wou terug pittige afdrukken willen op gradatie 2 - 3

Alvast bedankt,

Tom
    Tom, je probeert de oorzaak te achtehalen waarom je ineens op een andere gradatie moet drukken.
    Ik zou op een lichtbak de oudere negatieven met de nieuwe negatieven vergelijken. Als er een verschil opvalt moet je het in de productie van het negatief zoeken. Als er niets opvallends is, zal het in de afdrukfaze liggen.
    Vervolgens moet je differentieren op het punt waar de problemen liggen. Maar eerst maar eens de eerste stap nalopen.
    Het opsporen van de oplossing van een probleem vereist een systematische aanpak. Bovendien moet je niet moeilijk beginnen als het makkelijk kan.

Jed

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin