Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,951   Posts: 1,557,934   Online: 1016

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 13

Shooter
    35mm

Fotoprints inkleuren

Ik zoek naar een mogelijkheid om grote posters op fotopapier, vanuit creatief oogpunt, te bewerken met verf, bv. acrylverf maar het kan ook waterverf of pastelkrijt zijn. Van huis uit verkrijg je daarmee geen of onvoldoende hechting ook niet als het gebruikte soort fotopapier mat is. In vroeger dagen was inkleuren met speciaal daarvoor bestemde inktsoorten in zwang. Maar het karakter van dat soort kleuren vind ik te zwak. Heeft iemand een idee? Misschien dient het oppervlak eerst op een speciale bewerkt te worden...?

Szal

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Ik denk dat je probleem is, dat je met RC papieren werkt met een plastic laag erop. Daarop hecht inderdaad minder. Met ouderwets barietpapier, zonder plastic laag, zou je geen problemen moeten hebben, aangezien veel mensen die al gebruiken om te kleuren.

Teun Hocks is natuurlijk een prachtig voorbeeld in Nederland, met zijn glacerende olieverf over wat ik aanneem bariet is:

http://www.teunhocks.nl

Zie b.v. hier:
    http://www.teunhocks.nl/Teun_Hocks/F...oto-works.html

Marco
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

Shooter
    4x5 Format
    Zijn de posters kleur of ZW ? Kleur papier is na mijn weten niet meer ongecoat (met plastic) verkrijgbaar. Ook via een afdrukcentrale verkregen afdrukken zijn altijd plastic. Of je moet een inktjet laten maken. Daar hecht natuurlijk wel van alles op. Maar je moet dan wel zorgen dat dit niet voorzien wordt van een protectie coating.

AgX
    AgX is offline

Shooter
    Multi Format
    Wat heeft de PE-laag op weerszijden van het papier met de het opnamevermogen voor kleurstoffen door de emulsie te maken?

Meest gebruikelijk waren eiwitlasuren. Van het duits bedrijf Schmincke, maar die zijn gestopt met die lasuren...

Shooter
    4x5 Format
    Meest gebruikelijk waren eiwitlasuren. Van het duits bedrijf Schmincke, maar die zijn gestopt met die lasuren...
    Ik denk dat dit het bezwaar is

Maar het karakter van dat soort kleuren vind ik te zwak.

Shooter
    35mm
    Barietpapier is volgens mij alleen maar voor zwart-wit.
    De reeds bestaande posters zijn in kleur en ik wil slechts kleine, vervreemd-werkende kleuraccenten aanbrengen. Is het laten printen met inktjet veel duurder dan normaal fotopapier? En krijg je dan dezelfde dikte?
    Zo niet, dan verwacht ik problemen met inramen. Dun papier zakt makkellijk weg uit een lijst en dan moet je plakken, wat zo zijn eigen problemen kent.

Szal

Shooter
    4x5 Format
    Is het laten printen met inktjet veel duurder dan normaal fotopapier?
    Ja

En krijg je dan dezelfde dikte?
    Met inkjet is er een veel ruimere keuze aan papier. Van dun tot dik en zelfs canvas is mogelijk.

Shooter
    4x5 Format
    Ik heb even zitten spelen met een acryl gel, (Golden gel mediums). Dit hecht matig en is niet bestand tegen wrijven. En ligt er duidelijk "bovenop" . Maar misschien is dat de bedoeling.

Shooter
    Medium Format
    Images
    1
    Ik gebruik bij het omkleuren van foto's tot nu toe wel altijd zw. foto's maar het gaat ook voor kleur foto's.
    Ecoline verf, meestal heel goed verdunnen en aanbrengen in dunne lagen,besteen laag meer dan te plots de kleur aan te brengen.
    Gaat zowel op mat als glans,gewoon als bariet papier.
    Voor deze manier van inkleuren "oefening baart kunst"
    Ludo.

Shooter
    Medium Format
    Szal haalde het al aan in zijn opening. Inkt die vroeger gebruikt werd.
    Ludo heeft over Ecoline verf.
    Ik kan mij van vroeger inderdaad herinneren (eind jaren 50) een standwerker op het Waterlooplein dit dat deed. Uiteraard met de verkoop van de inkten.
    De kleuren waren inderdaad wat zwak. Als googled op ecoline vindt je een schat aan gegevens.

groet,

Theo

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin