Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,331   Posts: 1,537,219   Online: 878

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 20

Shooter
    Medium Format

Dynamisch bereik zw film vs digitaal

Lieden

Ik wil binnekort misschien wat gaan investeren in doka apparatuur met het idee dat ik uit (120 rol) film betere z/w afdrukken kan verkrijgen dan met digitale formaat tot nu toe het geval is geweest, maar is dit nog zo ?. Mijn punt wordt hier wat beter uitgelegd, vinden jullie dat de digitale ccd/cmos de traditionele film inmiddels evenaart heeft qua dynamisch bereik ?.

Ik heb wel ervaring opgedaan met doka werk tijdens academie tijd (>10jr geleden) en moet toegeven dat die afdrukken stukken beter uitzien dan de digitale afdrukken van de centrale (profotonet, niet de hema dus!) . Heb overigens een stoffige hasselblad 501cm liggen waar ik nog bar weinig uit heb kunnen halen.

Shooter
    4x5 Format
    Ach, ach, eerst maar even opmerken dat de forum regels verbieden digi versus analoog discussies te voeren. Wat mij betreft zijn ze ook niet zo zinvol. Je geeft zelf al aan wat het antwoordt is je vind dat je eigen afdrukken van 10 jaar geleden stukken beter waren. Voor mij persoonlijk is het zo dat het ambachtelijk maken van een print in de doka me veel meer aanstaat dan achter een computer zitten prutsen. Doe gewoon wat je eigen gevoel aangeeft. Stop een film in je hassie en ga wat foto's maken. Koop of krijg of leen een eenvoudige vergroter en krijg weer plezier in foto's maken.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by razz View Post
    Lieden

Ik wil binnekort misschien wat gaan investeren in doka apparatuur met het idee dat ik uit (120 rol) film betere z/w afdrukken kan verkrijgen dan met digitale formaat tot nu toe het geval is geweest, maar is dit nog zo ?. Mijn punt wordt hier wat beter uitgelegd, vinden jullie dat de digitale ccd/cmos de traditionele film inmiddels evenaart heeft qua dynamisch bereik ?.

Ik heb wel ervaring opgedaan met doka werk tijdens academie tijd (>10jr geleden) en moet toegeven dat die afdrukken stukken beter uitzien dan de digitale afdrukken van de centrale (profotonet, niet de hema dus!) . Heb overigens een stoffige hasselblad 501cm liggen waar ik nog bar weinig uit heb kunnen halen.
    Een zwart-wit film is zo geconstrueerd dat je er standaard 7-8 stops mee kunt overbruggen. Het is aan jou of je meer of minder stops wilt hebben. Overigens moet je dit los zien van digitaal-analoog. Het is een eigenschap van zwart-wit. Een analoog kleurenfilm heeft ook maar een beperkte tonale range .

Jed

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    een dynamische range is leuk, maar het papier is niet in staat om meer dan 4.5/5 stops weer te geven. Of het nu een tekening/analoog of digitaal is. Dus wat is de meerwaarde van een dynamische range van 30 stops die je uiteindelijk moet terugduwen in 5 stops om het afdrukbaar te krijgen...

Ik kan een opname maken en zo klooien dat ik 12 stops weet te persen in een negatief. Als je dan vervolgens een afdruk maakt, is deze futloos, slap. Maar je hebt wel 12 stops in 5 geperst???

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Quote Originally Posted by razz View Post
    Heb overigens een stoffige hasselblad 501cm liggen waar ik nog bar weinig uit heb kunnen halen.
    Shame on you!

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
    een dynamische range is leuk, maar het papier is niet in staat om meer dan 4.5/5 stops weer te geven. Of het nu een tekening/analoog of digitaal is. Dus wat is de meerwaarde van een dynamische range van 30 stops die je uiteindelijk moet terugduwen in 5 stops om het afdrukbaar te krijgen...

Ik kan een opname maken en zo klooien dat ik 12 stops weet te persen in een negatief. Als je dan vervolgens een afdruk maakt, is deze futloos, slap. Maar je hebt wel 12 stops in 5 geperst???
    Dit is wel enigszins gechargeerd. De 7-8 stops is het dynamisch bereik van het menselijk oog. Deze relevante range wordt door compressie in de hoge lichten en in de diepe schaduwen teruggebracht naar de range die het papier kan weergeven. En zo wordt een zwart-wit film geconstrueerd. Als je daar wat aan wil wijzigen kan dat, maar 30 stops is natuurlijk idioot. Geen mens die dat kan waarnemen.

Jed

AgX
    AgX is offline

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    De 7-8 stops is het dynamisch bereik van het menselijk oog.Jed
    In de literatuur word he dynamisch bereik van het menseklijk oog me zo'n 1/20.000 aangegeven.
    Dat zijn zo'n 13 stops.
    En hier heb ik het allen maar over het kleurenzien.

Als ik het over het totaal dynamisch bereik heb, is dat een log. omvang van 14. Reken dat maar om in stops.

Wel vergelijken we hier luminantie met belichting, omdat film en sensoren integrerend werken.
    Last edited by AgX; 11-13-2009 at 09:48 AM. Click to view previous post history.

keithwms's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Blog Entries
    20
    Images
    129
    20+ stops met POTA is mogelijk.... kijk even hier .
    "Only dead fish follow the stream"

[APUG Portfolio] [APUG Blog] [Website]

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by keithwms View Post
    20+ stops met POTA is mogelijk.... kijk even hier .
    Klopt, zag ik ook al staan in The Darkroom Cookbook, 3rd ed. p.223:
    "FORMULA #36
    POTA
    (Marilyn Levy)
    This formula was originally designed by Marilyn Levy to record nuclear blasts on conventional films. It is capable of recording light over a 20-stop range. With modern films, the results are low in contrast. However, with films such as Kodak Technical Pan (discontinued), it produces a full gray tonal scale."
    Dat is dus meer dan 20 stops bereik.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    4x5 Format
    Ik koester het idee dat fotograferen een creatief proces is. Wat er op de print uiteindelijk komt heeft natuurlijk wel iets te maken met hoe de visuele werkelijkheid was, maar het is een artistieke interpretatie daarvan. Is een contrast omvang die hoger is dan wat je uiteindelijk op papier kunt krijgen niet een onderdeel van de creatieve uitdaging ? Het op zo'n manier uitwerken dat wat jij er van wilt maken tot uitdrukking komt ? Als je niet snapt hoe je contrasten en "het licht" kunt vertalen in een prent raad ik je ernstig aan om de fenomenale werken van rembrand te bestuderen. Niet voor niets heeft hij de naam om de schilder van het licht te zijn. Terwijl als je gaat meten hij denk ik een kleiner contrast omvang ter beschikking had dan wij met onze fotopapieren. Zo i zo vind ik dat fotografen te weinig kijken naar wat de schilderkunst in het verleden voor ons al uitgewerkt heeft. Maar voor iemand die van zichzelf vind dat hij het talent ontbeert om kunstschilder te worden en daarom maar is gaan fotograferen is zo'n mening wel te verwachten....

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin