Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,968   Posts: 1,558,513   Online: 1092

Results 1 to 7 of 7
    PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9

Tips voor Peru/Bolivia?

In een reisgids las ik dat je in Zuid-Amerika niet al te vlug een hooggevoelige film nodig hebt.

Heeft iemand hier wat ervaring met het licht alginder? Enige aanbevelingen?
    Want ik kan dit natuurlijk niet op voorhand inttesten.... (al zou ik dat wel willen natuurlijk ;-) )

Zelf had ik gedacht aan Delta 100, maar is dit voor een zoutvlakte (Salar de Uyuni) /woestijn zelfs al niet te veel ?
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Pieter,

Afhankelijk wat je gaat fotograferen natuurlijk. Binnen/buiten? 's Morgens/ s' Avonds? Available light? (denk aan klein tafel statiefje)

Het mooiste licht is bij het "magic hour".
    Dan is de lichtintensiteit al wat afgenomen.

Met een FP4 kan je alle richtingen uit... zie boek Way Beyond Monochrome

Anders aan grijsfilter denken?

mvrgr
    Fred

ps: ik belicht de 400TX standaard op 250iso

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Dat is het hem juist: ik moet onder verschillende omstandigheden kunnen fotograferen dit zonder te veel toestellen mee te sleuren....

Het grootste probleem zullen de contrasten zijn op erg heldere dagen, gecombineerd met de hoogvlaktes.... hoe zou ik die best opvangen?
    (aangepast ontwikkelen natuurlijk maar...)
    Last edited by PieterB; 07-09-2010 at 03:24 AM. Click to view previous post history.
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by PieterB View Post
    Dat is het hem juist: ik moet onder verschillende omstandigheden kunnen fotograferen dit zonder te veel toestellen mee te sleuren....

Het grootste probleem zullen de contrasten zijn op erg heldere dagen, gecombineerd met de hoogvlaktes.... hoe zou ik die best opvangen?
    (aangepast ontwikkelen natuurlijk maar...)
    Ik weet niet wat jij van plan te fotograferen, maar je noemt de hoogvlakten met flink contrastverschil. Dat gaat naar een nivellerende ontwikkelaar toe. En die werken het best met een niet te snelle film. Verder moet je er aan denken dat op grote hoogte veel UV is. Dat geeft sluier als je het niet met een UV filter wegneemt.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Het oude advies is hier denk ik van toepassing. Hopelijk heb je een film die je al door en door kent. Neem die mee zou ik zeggen. Weten hoe de film print in verhouding tot belichting en ontwikkeling is in dit omstandigheden dat je het niet nog eens over kan doen van onschatbare waarde.
    Vooral weten waar de "pijn" punten van een film liggen.
    -hoe reageert hij op UV
    -hoe zit het er straks uit als er iets wordt onderbelicht (schaduw partijen)
    -kan ik nog detail printen op de plaatsen in het beeld waar die 3~4 stops is overbelicht. (hoge lichten)
    -wat doet een geelfilter,oranje, , ,
    Neem van mij aan dat ervaring op alle punten beter is dan een vermeende "super" eigenschap van een onbekende film.

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Delta 100 ? In XTOL 1:3.
    Testfilm proberen van te voren.
    Ik zou voor een goed polafilter opteren

- licht grijsfilter
    - verwijderd ongewenste reflecties
    - tevens een goed UV filter

bij twijfel overbelichten en onderontwikkelen

Marc
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    En misschien van de nood een deugd maken: gaan voor contrastrijke (grafische) beelden.

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin