Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,709   Posts: 1,548,618   Online: 1151

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 11
    RVV
    RVV is offline

Shooter
    35mm

Cokin-filters diafragma correctie

Ik gebruik een Zenit B (heeft geen belichtingsmeter) en nu zou ik graag met Cokin-filters aan de slag willen.

Nu heb ik gezien dat op de doosjes van sommige Cokin-filters, bijvoorbeeld het geelfilter, een (volgens mij) diafragma correctie staat aangegeven.

Mijn vraag is nu: hoe moet ik deze lezen?

Als ik het geelfilter weer als voorbeeld neem dan staat er: 'COEF. +1/3'.

Wat houdt dat precies in?

AmsterdamMartin's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    5
    Dat is de zogenaamde filter factor.
    Op deze wiki-site staat hoe je er precies mee kunt rekenen:

http://en.wikipedia.org/wiki/Filter_factor

Die zogenaamde coëfficient.

Ik ben zelf niet zo precies, maar reken voor geel 1 stop, oranje 2 en rood 3. Polarisatie 3 tot 4.
    Komt niet overeen met de filter factor maar daar kom ik op uit na gebruik.

Voor cokin grijsverloopfilters gebruik ik dit niet. Aan een spotmeter heb je genoeg, want je maakt alleen de lucht donkerder.
    Last edited by AmsterdamMartin; 07-22-2010 at 03:33 PM. Click to view previous post history.

Shooter
    Medium Format
    Een filterfactor is iets waar een "x" achterstaat, en geeft aan met welke factor de belichtingstijd verlengd moet worden.

Wat op die doosjes staat is hoogstwaarschijnlijk de compensatie in stops die bij het gebruik van zo'n filter nodig is. In dit geval dus 1/3 stop (lijkt me niet kloppen als het een geel filter is, maar dat terzijde).

Veel filterfabrikanten geven allebei op, de factor en de compensatie in stops.
    Dan krijg je zoiets als "2x +1", of "+3 8x".

RVV
    RVV is offline

Shooter
    35mm
    Aha, gelukkig, ik zat in de goede richting: ik heb voor het geelfilter met één diafragmastop gerekend.

Ben benieuwd, vanmiddag de film bij de HEMA ingeleverd, met een opmerking in het Engels en Nederlands dat er een geelfilter werd gebruikt.

Shooter
    Medium Format
    De ontwikkelaar hoeft dat niet te weten.
    Die moet de film gewoon volgens voorschrift ontwikkelen.

RVV
    RVV is offline

Shooter
    35mm
    Nou, ik weet niet hoor, volgens mij moet de ontwikkelaar dat wel weten. Ik heb een kleurenfilm gebruikt en in combinatie met een geelfilter geeft dat toch verrassende effecten zou ik zo denken.

Bovendien heb ik de ervaring dat ontwikkelcentra er alles aan doen om opnamen te corrigeren naar zoiets als een grootste gemene deler.

Shooter
    Medium Format
    Een geelfilter bij kleurenfilm?
    Dat is inderdaad iets wat je misschien beter kunt laten weten.

Of de centrale waar HEMA de film naar toe stuurt daar wat mee doet is wat anders. De film wordt ergens tussen vele andere films geplakt, en door de machines gehaald. Alles automatisch.
    Ik ben benieuwd. Laat je even weten hoe het uitpakt?

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by RVV View Post
    Nou, ik weet niet hoor, volgens mij moet de ontwikkelaar dat wel weten. Ik heb een kleurenfilm gebruikt en in combinatie met een geelfilter geeft dat toch verrassende effecten zou ik zo denken.

Bovendien heb ik de ervaring dat ontwikkelcentra er alles aan doen om opnamen te corrigeren naar zoiets als een grootste gemene deler.
    Geelfilters zijn bedoeld om met een zwart-wit film te gebruiken. Het blauw wordt dan selectief teruggehouden.

Jed

Shooter
    Medium Format
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Geelfilters zijn bedoeld om met een zwart-wit film te gebruiken. Het blauw wordt dan selectief teruggehouden.
    En je kunt ze natuurlijk ook gebruiken om op kleurenfilm "verassende effecten" te produceren...

AmsterdamMartin's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    5
    Ten eerste, welke film heb je eigenlijk gebruikt en wat heb je gefotografeerd onder welke omstandigheden ? Wat wil je doen en wat wil je zeggen ?
    Misschien is je idee goed en kunnen we je bijsturen op specifieke gronden ? Er is zoveel kennis in de wereld.
    Even die kantoorlucht eruit !

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin