Switch to English Language Passer en langue franšaise Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 68,666   Posts: 1,481,710   Online: 732

Results 1 to 6 of 6
    RVV
    RVV is offline

Shooter
    35mm

Gossen Digipro F

Goed, ik heb dus een Gossen Digipro F, maar om nu te zeggen dat ik weet hoe ik er mee om moet gaan - not.

Ik richt de Gossen, met de diffuser dome erop, op het te fotograferen onderwerp en stel de uitkomst van de Gossen in op mijn camera.

Dit doe ik volgens mij fout - want de foto's die ik vanmiddag bij de HEMA ophaalde lijken overbelicht.

Hoe moet het wel, volgens mij moet ik de diffuser dome eraf halen, of niet?

En hoe houd ik de swivel head: ingeklapt naar boven, uitgeklapt rechtuit, uitgeklapt naar achteren?

Ik kom er niet uit - ik vind de handleiding niet uitblinken in duidelijkheid (voor een newbie als ik).

Alvast bedankt!

AmsterdamMartin's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    5
    Als je vanuit camera-gezichtspunt meet, dan heet dat indirecte meting. Je meet het licht dat het voorwerp weerkaatst naar de camera toe. Dit doe je zonder diffusor.

De diffusor gebruik je voor directe lichtmeting (algemeen het nauwkeurigste). Je houd de lichtmeter op de plek van je onderwerp en richt de diffusor op de camera (althans naar het punt vanwaaruit je de foto wil nemen). Bijvoorbeeld voor het maken van een portret houd je de lichtmeter pal voor het gezicht van het model, met de diffusor richting camera. Bij constant licht kun je het licht in een vertrek eenmalig goed doormeten met 2 of 3 metingen.

Bij landschapsfotografie is directe meting vaak niet handig, tenzij je met de auto door het landschap wil rijden en overal je diffusor wil richten naar je camera. Dan doe je indirecte meting zonder diffusor. Bij indirect meten overheerst de lucht dan meestal, dus is het handig om de meter 20 tot 30 graden naar de grond te richten, om onderbelichting te voorkomen.

Een truc om toch benaderend direct te meten in het landschap is om je om te draaien en de diffusor dome te gebruiken. Het is nu eenmaal dezelfde zon die op jouw rug schijnt als op het landschap voor je.
    Als je preciezer wil meten kun je een ingebouwde spotmeter van een camera gebruiken, zelfs van een digitale camera, oeps. Dat is mijn lichtmeter en polaroid ineen.
    De echte lichtmeter zijn je eigen ogen, daarbij gebruik je hulpmiddelen.
    Last edited by AmsterdamMartin; 07-23-2010 at 09:22 AM. Click to view previous post history.

RVV
    RVV is offline

Shooter
    35mm
    HÚ Martin, bedankt voor je razendsnelle antwoord, ik ga er direct mee aan de gang (heu, dat is te zeggen, aanstaande zondag).

Shooter
    Medium Format
    Quote Originally Posted by AmsterdamMartin View Post
    Bij landschapsfotografie is directe meting vaak niet handig, tenzij je met de auto door het landschap wil rijden en overal je diffusor wil richten naar je camera. [...]
    Uhmm... Klassiek "beginnersfoutje"?

Een truc om toch benaderend direct te meten in het landschap is om je om te draaien en de diffusor dome te gebruiken. Het is nu eenmaal dezelfde zon die op jouw rug schijnt als op het landschap voor je.
    Exact!

De zon schijnt overal. Waar jij staat, en op die bergen 20 km verder op.
    Dus meet hier, en die bergen komen er ook goed op te staan. Niks met de auto heen en weer rijden. Zelfs niet heen en weer lopen.

Heb eens een fotograaf gezien in Amsterdam, die op een zonovergoten dag vanuit een hoogwerker op de Dam foto's aan het maken was van het Monument.
    Moest vreselijk lachen toen hij vervaarlijk uit het mandje van de hoogwerker ging hangen, uitgestrekte armen, bijna er uit kukelend, alleen maar om z'n opvallend lichtmeter 1 meter dichter bij het Monument te krijgen.
    "Professioneel" genoeg om een hoogwerker te huren. Te dom om te weten hoe licht werkt.

Als je preciezer wil meten kun je een ingebouwde spotmeter van een camera gebruiken, zelfs van een digitale camera, oeps. Dat is mijn lichtmeter en polaroid ineen.
    De echte lichtmeter zijn je eigen ogen, daarbij gebruik je hulpmiddelen.
    Een spotmeter kan een goed beeld geven van de belichtingsomvang in de scene. Maar als belichtingsmeter is hij veel en veel lastiger, en dus ook onhandiger, dan een opvallend lichtmeter.
    Je meet namelijk niet alleen het licht, maar ook de reflectie-eigenschappen van waar je die meter op richt. Hoe die reflectie-eigenschappen de meting be´nvloeden verteld die meter je niet. Je moet dus of over een enorme ervaring beschikken, zodat je weet hoeveel je moet compenseren, of raden, of nameten hoeveel die spotmeting afwijkt.
    Dat laatste kan door (ook) op een grijskaart te meten. Wat je dan uiteindelijk krijgt is wat een opvallend lichtmeting je meteen vertelt.
    Dus tenzij je iets over de belichtingsomvang wilt weten, geen spotmeter!

Je ogen zijn overigens de allerslechtste meter die er bestaat. Die zijn, en worden dus ook, op zoveel uiterst makkelijke manieren te bedonderen...

chrismoret's Avatar
    Shooter
    35mm RF
    Je moet er voor waken dat je met deze 'opvallend licht methode', met de grote diffuser bol, dat je niet per ongeluk de meter in je eigen schaduw houd. Zeker als de zon achter je staat is deze fout snel gemaakt. Altijd zorgen dat je meter het zelfde licht vangt als je onderwerp.

Chris
    flickr/blog

AmsterdamMartin's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    5
    Fotografie is nog steeds geen wetenschap. Voordeel is dat iedereen het kan doen en er wat over kan zeggen, hetzelfde als wanneer een auto niet wil starten.
    Het mooie is dat je verkeert tussen techniek en "smaak". Je kan zo ver gaan als je zelf wil, maar vergeet in ieder geval nooit foto's te maken, lol.
    Bepaal zelf maar wat zwart is en wat wit.
    In de jaren '90 was er een schitterende parodie op "kantoortaal": debiteuren - crediteuren.
    Last edited by AmsterdamMartin; 07-23-2010 at 02:25 PM. Click to view previous post history.

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  Ś   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin