Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,902   Posts: 1,584,559   Online: 1031

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast
Results 11 to 20 of 28

Thread: Papier soorten

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Tim Vriend
    Zo wie zo ben ik van plan om eerst op PE papier te beginnen.
    Bij alle apparatuur die ik heb gekocht zat zoveel PE papier, dat ik dit op mijn gemak kan proberen.
    Verder zat er ook een stapel barietpapier in, maar die wil ik voor latere leerstof gebruiken.

Hoi Tim,

Heb je enig idee hoe oud dat papier allemaal is? Want niets is zo frustrerend als van alles proberen en toch telkens grijze foto's krijgen omdat het papier te oud is. Welke merken en typen staan op de verpakkingen?

Ik zou inderdaad met RC beginnen om de eerste stappen onder de knie te krijgen. En daarna al tamelijk snel ook bariet proberen om te vergelijken. Ik ben het helemaal met de anderen eens, dat bariet zichtbaar meer dieptewerking heeft. Dus niet te lang in RC blijven hangen. Dat plastic papier gaat echt wel op aan contactvellen, testen, en kiekjes.

Als je niet goed weet hoe je met bariet om moet gaan, dan kan ik je wel wat documentatie toesturen. Ik ben momenteel bezig met het ontwerpen van een Masterclass Bariet voor cursisten in deze regio, met veel praktische oefeningen. Hij wordt uiteindelijk ook in afleveringen gepubliceerd op photocrack, maar dat kan nog wel even duren, want ik heb pas twee hoofdstukken af (een veertigtal bladzijden).

Bij mooi bariet hoort ook een lichte seleniumtoning om de zwarten meer volume te geven zonder de kleur te veranderen. Dat spul is gewoon te koop als Kodak Rapid Selenium Toner, of Amaloco Selenium o.i.d. Het is echter een van de weinige echt heel giftige stoffen in de ZW doka. Dus goed de gebruiksaanwijzingen volgen, met handschoenen werken, en met een plastic papiertang. Selenium is geen absolute noodzaak, maar het verbetert de resultaten wel zichtbaar.

G.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Beste Marc,

Heb eerste jaar gevolgd in Hasselt.
    Met Carlo Valkenborgh heb je een zeer bekwaam leraar, die je de eerste twee academiejaren schitterend begeleid (uitsluitend Z/W fotgrafie). Zeer boeiend, zeer leerrijk, zeer verrijkend.
    Bij gelegenheid toon ik je eens het werk van een eerstejaars.

Ben even gestopt omwille van wat beroepsredenen, fotografie is namelijk een jaloerse dame, en verkoop is al even jaloers. Dus moeilijk te combineren nu en stel de volgende academiejaren even uit.

Bij ZW/art ben ik steunend lid, niet actief.
    Was er actief, echter met het overlijden van Pol Vandepitte is het, wat mij betreft, wat verwaterd. Je kan kontakt opnemen met Francis Vansina of Johan Vanlaer. Ik mail je hun telefoonnummers.

Maar als de academie op 2 minuten afstand is, zou ik echt niet twijfelen.
    Dat worden dan zes zalige fotgrafie jaren!

mvrgr
    Fred

juw
    juw is offline

Shooter
    35mm
    Images
    1
    [QUOTE=argentic
    Ik ben momenteel bezig met het ontwerpen van een Masterclass Bariet voor cursisten in deze regio, met veel praktische oefeningen. Hij wordt uiteindelijk ook in afleveringen gepubliceerd op photocrack, maar dat kan nog wel even duren, want ik heb pas twee hoofdstukken af (een veertigtal bladzijden).

G.[/QUOTE]

Kun je een seintje geven wanneer 'tie er staat :-)

juw
    juw is offline

Shooter
    35mm
    Images
    1
    Quote Originally Posted by fred
    Beste Tim en Anne Marieke,

Hier zou ik de tegenovergestelde raad geven. Onmiddellijk beginnen met bariet. Niet aarzelen. Glasplaat, (aquarel) tape, zeemleer, stanleymes, haardroger, veel meer heb je echt niet nodig.

En waarom niet het gaan leren op de één van de academies: Anderlecht, Hasselt, Antwerpen, Gent.
    In Hasselt is het het eerste jaar elke zaterdag van 8 tot 17h bariet afdrukken geblazen. Intox, zondermeer :-).

ps: Tim, vergeet je bariet proef-afdrukjes niet te drogen vooraleer te beoordelen in het juiste licht.
    Zou je, voor de beginneling, misschien vlug de werkwijze uit kunnen leggen (ik kan de zeemleer even niet plaatsen :-) )

Groeten.

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by argentic
    Ik ben momenteel bezig met het ontwerpen van een Masterclass Bariet voor cursisten in deze regio, met veel praktische oefeningen. Hij wordt uiteindelijk ook in afleveringen gepubliceerd op photocrack
    Quote Originally Posted by juw
    Kun je een seintje geven wanneer 'tie er staat :-)
    Zoals al gezegd, heb ik nog maar twee hoofdstukken af ("Voorbereidingen, en "Lichten voor de hoge lichten"). Ik heb er minstens een stuk of 7 gepland. Ik ben bezig met "Contrast voor de Schaduwen". Later komen er nog onderwerpen aan de orde als : Manipulaties, Splitprinten, Tonen, Afwerken, e.d. Ik ben ook al meer dan een jaar bezig met een serie over allerlei variaties van het Zone Systeem, en het einde is nog niet in zicht. Dus publicatie van Masterclass Bariet zal ook minstens nog een half jaar op zich laten wachten.

G.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    Plastic Cameras
    Quote Originally Posted by argentic
    Zoals al gezegd, heb ik nog maar twee hoofdstukken af ("Voorbereidingen, en "Lichten voor de hoge lichten"). Ik heb er minstens een stuk of 7 gepland. Ik ben bezig met "Contrast voor de Schaduwen". Later komen er nog onderwerpen aan de orde als : Manipulaties, Splitprinten, Tonen, Afwerken, e.d. Ik ben ook al meer dan een jaar bezig met een serie over allerlei variaties van het Zone Systeem, en het einde is nog niet in zicht. Dus publicatie van Masterclass Bariet zal ook minstens nog een half jaar op zich laten wachten.
    G.
    Hé slomo, beetje doorwerken hè? :-)

Paul.

Tim Vriend's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    6
    Zo wie zo, word het voor mij moeilijk om bij een academie of opleiding in de leer te gaan.
    Dit moet dan een thuisstudie worden, aangezien ik regelmatig in het weekend en de avonden werk.

Wat betreft de leeftijd van het papier kan ik niet veel zeggen.
    Ik weet alleen dat het niet ouder is dan 3 jaar en niet jonger dan 1 jaar.
    Het zit allemaal nog in afgesloten verpakkingen en heeft dus in ieder geval nooit het licht gezien.
    Alleen 1 doosje met 10x15 papier is geopend en dat ziet er ook al wat ouder uit.
    Het kan dus zijn dat deze niet helemaal goed meer is.

Argentic,
    Geef een een seintje zodra de eerste serie klaar is.
    Dan zal ik uit het oog van een echte beginner eens kijken of ik er wat wijzer uit word.
    Wie weet staan er nog punten in die ik niet begrijp en die dan kunnen aangepast worden voordat de cursisten ermee beginnen.
    Heb je in ieder geval de onduidelijkheden (als die er zijn) eruit gevist alvorens te beginnen aan een cursus.

De papier soorten en merken die ik heb nog even op een rijtje :

• Ilford - 10x15 Multigrade IV RC Deluxe MGD.1M
    • Ilford - 10x15 Multigrade FB MGFB.1K
    • Ilford - 24x30 Multigrade IV RC Deluxe MGD.1M
    • Ilford - 30x40 Multigrade IV RC Deluxe MGD.44M
    • Ilford - 40x50 Multigrade IV RC Deluxe MGD.44M
    • Kentmere - 30x40 Document Art 3
    • Agfa - 30x40 Multicontrast Premium MCP 310 RC
    • Agfa - 30x40 Multicontrast Classic MCC 111 FB
    • Agfa - 30x40 Record Rapid RRN 111 3
    • Sterling - 30x40 Premium F Lith
    • Oriental - 20x25 Medium Contrast

Van die oriental heb ik ook een aantal fellen van bijna een meter groot.
    Best een leuk lijstje volgens mij.

Kan iemand mij ook vertellen wat de kosten zijn voor dat ilford multigrade papier ???
    Ik ben nog niet in de gelegenheid geweest om langs te gaan bij de fotozaak die Anne Marieke mij voorgeschreven heeft, en denk dat het de aankomende week of twee weken ook niet zal lukken. (hoe graag ik dit ook zou willen)

Heb gisteravond mijn volledige vergroter uit elkaar gesloopt en schoongemaakt.
    Ik geloof dat de vorige eigenaar erg voorzichtig was met zijn spullen aangezien er bijna geen vuil inzat.
    Ik heb alleen een heel klein beetje stof aan de buitenkant van de kleurenkop tegengekomen.
    Goed teken dus...

Alvast bedankt voor de antwoord,

Tim Vriend
    Last edited by Tim Vriend; 08-17-2004 at 11:51 AM. Click to view previous post history. Reason: Papier Lijstje aangepast
    When a memory is getting fuzzy...
    A picture can make it clear again...

Shooter
    Medium Format
    Images
    9
    Quote Originally Posted by juw
    Zou je, voor de beginneling, misschien vlug de werkwijze uit kunnen leggen (ik kan de zeemleer even niet plaatsen :-) )

Groeten.
    Sommige mensen (waaronder ondergetekende) gebruiken een zeemleer om de barieten op de glasplaten te 'plakken' en tegelijkertijd het overtollige water eraf te halen.

Na een tijdje aandrogen plak ik ze dan vast met aquareltape.

Anne Marieke

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Beste Tim,

Je kan bariet op verschillende manieren drogen.
    Je 13/18 afdrukjes kan je bvb drogen op een kader waarover "horrengaas" of (hoe zeggen jullie dat?) gespannen is.

Dan is het goed dat je afdrukken eerst afgezeemd worden.
    Daarom plaats je in de buurt van je spoelbak/tafel ,rechtopstaande een wit_fineer spaanderplaat. (dat je voor niets anders gebruikt). Als je bariet gespoeld is met achterzijde tegen plaat plaatsen en met proper en vochtig zeemleer de foto afzemen vertrekkkende van binnen de foto naar de buitenkant. Foto omdraaien en idem met achterkant. Dan op (horinzontaal geplaatst) gaas leggen en om de twee uur omdraaien tot de barietafdrukjes droog zijn. Als bijna volledig droog, onder boekenpers bvb.

Zoals je ziet heeft iets weg van de bakker, die barietafdrukjes. :-)

Voor grote afdrukken is de glasplaat meer aangewezen. Horizontaal 24 tot 48h te drogen leggen. Opgepast, glasplaat minstens 4mm dik.

mvrgr
    Fred

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    toevoeging:
    Hoe trager de barietafdrukjes droger hoe beter/egaler.
    Daarom, de barietjes laten drogen in een niet te droge/warme ruimte.
    Sommige kelders zijn een ideale oplossing.

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin