Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,222   Posts: 1,532,437   Online: 1153

Page 3 of 3 FirstFirst 123
Results 21 to 28 of 28

Thread: Papier soorten

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Tim Vriend
    Wat betreft de leeftijd van het papier kan ik niet veel zeggen. Ik weet alleen dat het niet ouder is dan 3 jaar en niet jonger dan 1 jaar. Het zit allemaal nog in afgesloten verpakkingen en heeft dus in ieder geval nooit het licht gezien.
    Alleen 1 doosje met 10x15 papier is geopend en dat ziet er ook al wat ouder uit.
    Het kan dus zijn dat deze niet helemaal goed meer is.
    Papier kan ook grijs wiorden zonder dat er licht bij komt, doordat het te lang of te warm bewaard wordt.

De papier soorten en merken die ik heb nog even op een rijtje :

• Ilford - 10x15 Multigrade IV RC Deluxe MGD.1M
    • Ilford - 10x15 Multigrade FB MGFB.1K
    • Ilford - 24x30 Multigrade IV RC Deluxe MGD.1M
    • Ilford - 30x40 Multigrade IV RC Deluxe MGD.44M
    • Ilford - 40x50 Multigrade IV RC Deluxe MGD.44M
    • Kentmere - 30x40 Document Art 3
    • Agfa - 30x40 Multicontrast Premium MCP 310 RC
    • Agfa - 30x40 Multicontrast Classic MCC 111 FB
    • Agfa - 30x40 Record Rapid RRN 111 3
    • Sterling - 30x40 Premium F Lith
    • Oriental - 20x25 Medium Contrast

Van die oriental heb ik ook een aantal vellen van bijna een meter groot.
    Best een leuk lijstje volgens mij.
    De multigrade IV is waarschijnlijk nog wel goed.

De bewaareigenschappen van Kentmere en Sterling ken ik niet goed. Mijn ervaring is dat hun RC papier lang houdbaar is.

Met de Agfa papieren loop je een grote kans dat het te oud is. Dat zie je door een onbelicht vel te fixeren, en een ander onbelicht vel te ontwikkelen, stoppen en fixeren. Als het ontwikkelde vel niet wit maar lichtgrijs is, is het papier te oud. Is dat niet het geval, maak het Agfa papier dan zo snel mogelijk op, want de laatste paar jaren blijkt Agfa papier snel oud te worden.

Kan iemand mij ook vertellen wat de kosten zijn voor dat ilford multigrade papier ???
    Kijk eens bij van Puffelen of bij Wolt. Die hebben beiden online prijslijsten.

G.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Tim Vriend's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    6
    Thanks Argentic,

Ik heb gisteravond het een en ander lopen snuffelen en kwam uiteindelijk terecht bij van Puffelen.
    Wolt zal ik straks nog even bezoeken.

Bedankt voor je reactie,

Tim
    When a memory is getting fuzzy...
    A picture can make it clear again...

Shooter
    Medium Format
    Amaloco voert onder de naam Amaloco Variprof de Ilford MG IV papieren onder OEM. Vaak een stuk goedkoper. Daarnaast zijn er nog de papieren van enkele oost europese fabrikanten , o.a. Foma variant een multi grade PE/RC papier en het Fomatone MG een warmtoon multi grade papier, verkrijgbaar in PE/RC en in Classic (bariet) uitvoering. Ook heel geschikt voor lith prints te maken.

Groetjes,

Robert

Tim Vriend's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    6
    Ik heb ondertussen al het een en ander aan Ilford MG papier aangeschaft en daarbij ook een pak Bariet papier.
    Ik zag zoveel posts over bariet en dat je dat gewoon gelijk moet proberen.
    Bij deze heb ik dat een aantal keer gebruikt, en er zijn inderdaad verschillen te zien.
    Erg veel moeilijker is het niet, alleen op de gebruikte tijden na.

Allemaal bedankt voor de antwoorden.

Grtzz Tim

Shooter
    Plastic Cameras
    Ik zag zoveel posts over bariet en dat je dat gewoon gelijk moet proberen. Bij deze heb ik dat een aantal keer gebruikt, en er zijn inderdaad verschillen te zien.
    Tim, kun je aangeven welke verschillen je als "barietnieuwkomer" ziet in vergelijking met rc-papier?

Groet, Paul.

Tim Vriend's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    6
    Het grootste verschil is toch de diepte van de afdruk.
    Ik heb in de gallery een afdruk geplaatst waarbij ik over de vleugel van een oud vliegtuig heen kijk.
    Deze foto ziet er op rc-papier een heel stuk platter uit dan op barietpapier.
    De diepte is dus wat indrukwekkender.
    Ook krijg ik bij het barietpapier meer het gevoel dat ik ook had toen ik de foto nam.

Zodra ik beide afdrukken, die zo goed als de zelfde grijswaarden hebben, en dus heel veel op elkaar lijken, naast elkaar houd, dan is de eerste die opvalt wederom de bariet afdruk.
    Een vriend van me "Foto analfabeet" die vond dit ook, dus dat moet ook wel iets bewijzen.

Grtzz Tim

Shooter
    Plastic Cameras
    Het grootste verschil is toch de diepte van de afdruk.
    Leuk dat je meteen dat woord in de mond neemt! Er zijn al sinds de uitvinding van rc-papier (vaak verwoede) discussies gaande over de vermeende 'dieptewerking' van bariet, waar rc/plastic volgens barietwerkers een veel vlakker resultaat geeft. Ik ben het hier volledig mee eens, bariet geeft diepte. Voor mij is dat zo'n evident verschil, dat ik me er eigenlijk over verbaas dat deze discussie überhaupt nog gevoerd wordt.

Ook krijg ik bij het barietpapier meer het gevoel dat ik ook had toen ik de foto nam.
    Bariet is zoiets als hi-fi...

Een vriend van me "Foto analfabeet" die vond dit ook, dus dat moet ook wel iets bewijzen.
    Hier dezelfde ervaring. Heb me daarom voorgenomen alleen nog maar op bariet te werken. Waarom genoegen nemen met minder als het ook mooi kan? :-)

Dank voor je reactie.

Groet, Paul.

Daan72's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    9
    hallo Tim,
    Ik zie dat je in Hoofddorp woont.
    In Amsterdam zit het acf (Amsterdam centrum voor fotografie) www.acf-web.nl en daar kan je allerlei cursussen doen van begin tot masterclass. Ik heb daar een beginnende cursus met doka gedaan, en dat beviel me goed. Je hebt in amsterdam ook fotogram en de foto academie maar die zijn veel duurder. Bij acf doe je al met een cursus mee voor ongeveer 200 euro en bij fotogram moet je dan toch aan 400-500 euro denken. Mensen van mijn fotoclub hebben bijde gedaan en vinden dat er niet echt veel verschil is.

Groetjes van Daniël

Page 3 of 3 FirstFirst 123

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin