Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,986   Posts: 1,524,033   Online: 868

Page 1 of 3 123 LastLast
Results 1 to 10 of 28

Thread: Papier soorten

Tim Vriend's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    6

Papier soorten

Daar is ik weer,

Ik zie hier op het forum heel veel topics over "Bariet papier"
    Ik heb geen idee wat dat is.
    Zou iemand mij kunnen vertellen hoeveel verschillende papier soorten er zijn ?
    En de belangrijkste soorten uitleggen wat het verschil is ?
    Of weet iemand een website waarop ik dit kan vinden ?

Bij voorbaat dank,

Tim
    When a memory is getting fuzzy...
    A picture can make it clear again...

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Hi Tim

Zwart-Wit papier komt fundamenteel in 2 soorten: PE (van polyethyleen) of soms ook RC (Resin coated) papier genoemd en bariet papier (in het Engels niet altijd correct FB 'fiber based' genoemd). Bariet papier is altijd gemaakt uit karton (echt papier dus - vezelig vandaar 'fiber') en bevat een optische witmaker zijnde bariumsulfaat (ook wel bariet genoemd). RC papier heeft altijd een coating uit plastiek, en heeft optische witmakers doorgaans titanium oxide.
    Barietpapier is het oudste procede, maar leent zich niet voor machinale verwerking (het papier scheurt). Slimme mensen bij kodak hebben dan het RC/PE papier uitgevonden, een laagje plastiek om het scheuren te vermijden.
    Om een lang verhaal kort te maken, ondanks dat bariet papier moeilijker te verwerken is (drogen is bv. een issue) vinden de meeste Zw/W printers (ik bv. ook) dat bariet papier veel brillianter oogt dan RC, te meer dat RC een plastiekerige en machinale indruk geeft.

Binnen bariet / RC heb je nog 2 onderverdelingen Variable Contrast papier (VC) en Graded papier (GR).
    VC papier kun je, door juiste filtering, het contrast regelen in de Doka. Graded papier niet, derhalve moet je een andere doos kopen voor elke contrast soort.

Last, but not least wordt er een onderscheid gemaakt in tonaliteit (warmtone, neutral tone en cooltone). Warmtone = anthraciet/bruin zwart, neutral=zwart, cooltone =blauw/zwart

Surf even naar www.ilford.com, ze hebben alle bovengenoemde variteiten in hun productgamma.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Ik zou het niet beter uit kunnen leggen dan Marc. Maar ik wil er nog wel enkele dingen aan toevoegen.

Bariet papier is altijd zwartwit papier. RC/PE papier kan zwartwit of kleur zijn. De foto's die je gewoon van de centrale terugkrijgt zijn altijd RC/PE papier (plastic dus).

Bariet papier, indien goed verwerkt, heeft een dieptewerking die je op andere papieren (analoog of digitaal) niet terugvindt.

Bariet is gemakkelijker te retoucheren omdat de beeldlaag gemakkelijker retoucheerverf opneemt. En het reageert meestal beter op kleurtoners dan plastic papier.

Hoewel je Bariet papier ook een hoogglans kunt geven, doet bijna niemand dat meer. Meestal wordt het papier aan de lucht of met hitte gedroogd, wat een heel mooi eiglans oppervlak geeft.

Het behandelen van Bariet vergt meer werk, want je moet het 30 tot 60 minuten spoelen, en het droogt niet vanzelf vlak op. Maar het resultaat is zichtbaar beter.

Last but not least. Barietpapier wat goed verwerkt is, blijft gegarandeerd vele tientallen jaren goed. Het is archiefvast, en we hebben nog steeds foto's van 100 tot 150 jaar geleden. Hoewel fabrikanten je het tegendeel willen laten geloven, zijn er nog steeds stevige twijfels over de archiefvastheid van plastic papier en printerinkten. Daarom accepteren de meeste musea en verzamelaars in zwartwit alleen bariet afdrukken.

G.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

juw
    juw is offline

Shooter
    35mm
    Images
    1
    Dag Tim.

Zelf heb ik tot nu toe altijd afgedrukt op RC/PE papier, maar wil Bariet ook nog een keer gaan proberen om te bekijken of het verschil voor mij de moeite waard is.

Wat heb je, naast waarschijnlijk een spoelapparaat voor foto's en een paar glasplaten om de foto's op te drogen, nog meer nodig om bariet te kunnen verwerken ?

Groeten.

Johan.

Shooter
    Medium Format
    Images
    9
    Johan, eigenlijk niets. Je kunt dezelfde ontwikkelaar gebruiken, de ontwikkeltijden zijn alleen langer. Voor RC heb ik altijd 1,5 minuten aangehouden, voor bariet houd ik 3 minuten aan.

Verder moet je veel langer spoelen, maar dan kan ook gewoon in je huidige spoelbak o.i.d. Spoeltijden van 30 minuten of langer zijn geen overbodige luxe met bariet.

Bariet is zeker de moeite waard. Het geeft veel meer diepte en er zitten veel meer tintjes tussen zwart en wit. Eigenlijk maak ik al mijn definitieve prints op bariet, en gebruik ik PE alleen voor proefdrukken.

Overigens zou ik Tim willen aanraden om eerst te starten met RC/PE-papier en pas als hij dat in zijn vingers heeft, over te gaan op bariet.

Groetjes,
    Anne Marieke

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Beste Tim en Anne Marieke,

Hier zou ik de tegenovergestelde raad geven. Onmiddellijk beginnen met bariet. Niet aarzelen. Glasplaat, (aquarel) tape, zeemleer, stanleymes, haardroger, veel meer heb je echt niet nodig.

En waarom niet het gaan leren op de één van de academies: Anderlecht, Hasselt, Antwerpen, Gent.
    In Hasselt is het het eerste jaar elke zaterdag van 8 tot 17h bariet afdrukken geblazen. Intox, zondermeer :-).

ps: Tim, vergeet je bariet proef-afdrukjes niet te drogen vooraleer te beoordelen in het juiste licht.

Shooter
    Plastic Cameras
    Quote Originally Posted by Annemarieke
    Overigens zou ik Tim willen aanraden om eerst te starten met RC/PE-papier en pas als hij dat in zijn vingers heeft, over te gaan op bariet.
    Hmm Annemarieke, dit is misschien een bedenkelijk advies. Waarom iemand aanraden met plastic papieren te beginnen als bariet - ook in jouw woorden - zoveel mooier is? De barietdrukken die ik zelf maak (mits goed verzorgd) springen er echt uit in vergelijking met pe/rc-papier. Het kan best zijn dat een densitometrische vergelijking geen enkel verschil aantoont tussen beide papiersoorten (dMax'en en dergelijke), maar een barietfoto 'leeft' veel meer dan een pe-printje. Dit is een subjectieve ervaring, maar daarom niet van minder waarde. Misschien moeten we beginners dus meteen de goede kant opsturen. Dus Tim, koop (ook) een pakje bariet! Is wat meer werk maar je krijgt er ook wat voor terug. :-)

Groet, Paul.

Tim Vriend's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    6
    Zo wie zo ben ik van plan om eerst op PE papier te beginnen.
    Bij alle apparatuur die ik heb gekocht zat zoveel PE papier, dat ik dit op mijn gemak kan proberen.
    Verder zat er ook een stapel barietpapier in, maar die wil ik voor latere leerstof gebruiken.

Tevens heb ik nog een stapel Lith papier.

Genoeg papier om mee te beginnen dus.

Maar alle info die ik tot nu toe heb verzameld is allemaal voor PE papier.
    Dus ik begin daarop.

Beste fred,
    Bedankt voor de tips.
    Het enige probleem is dat ik beetje ver van belgie af woon dus die academies hebben geen nut voor mij.
    Weet al wel een lijstje met academies in nederland en ik ben al aan het kijken voor een eventuele opleiding.
    Ik wil het echter toch eerst zelf proberen aangezien ik van mezelf heb gemerkt dat ik op een school heel veel slechter kan leren.

Alsnog bedankt voor de tips.
    When a memory is getting fuzzy...
    A picture can make it clear again...

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    [QUOTE=Tim Vriend]
    Het enige probleem is dat ik beetje ver van belgie af woon dus die academies hebben geen nut voor mij.
    QUOTE]

Aha Fred, Het vreemde is dat genoemde academie exact 2 min wandelen van mij vandaan is maar ik vraag me geruime tijd af of het nog zinvol zou zijn om een opleiding te volgen.
    PS. Ben jij lid van Zw/art wit van Abdij van Park ? Ik zou graag aansluiten bij een fotogroep die uitsluitend werkt in Zw/W.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Shooter
    Medium Format
    Images
    9
    [QUOTE=paulmat]Hmm Annemarieke, dit is misschien een bedenkelijk advies. Waarom iemand aanraden met plastic papieren te beginnen als bariet - ook in jouw woorden - zoveel mooier is?

Paul,
    Ik blijf toch van mening dat een beginnend DoKa-werker beter met PE kan beginnen. Bariet is zoveel bewerkelijker (langere ontwikkeltijden, spoelen, drogen enz.) en dat houdt in het begin alleen maar op als je je eerste proefstroken en afdrukken maakt. Ook is in begin het percentage uitval nogal hoog en barietpapier is nou eenmaal duurder dan PE.

Als iemand PE goed kan drukken, is de stap naar bariet zo gemaakt.

Anne Marieke

Page 1 of 3 123 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin