Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,207   Posts: 1,531,901   Online: 1164

Results 1 to 7 of 7
    Tim Vriend's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    6

Welke film te gebruiken?

Hallo allemaal,

Afgelopen nacht heb ik tijdens de onweersbui wat foto's genomen, en hierbij verschillende sluitertijden gebruikt.

3x 30 seconden
    3x 20 seconden
    3x 15 seconden
    3x 10 seconden

Dit heb ik gedaan op een Ilford FP4Plus rolletje ISO 400
    De camera stond op statief en met een interval ertussen wegens beweging van de camera.

Maakt de ISO waarde iets uit bij dit soort opnames ?
    Heeft de ISO effect op de snelheid van belichting ?

Deze opnames heb ik alleen maar gemaakt om te testen hoe de camera hiermee omgaat, en hopelijk komt er ook nog eens een mooie afdruk vanaf.

Alvast bedankt,

Tim Vriend
    When a memory is getting fuzzy...
    A picture can make it clear again...

Shooter
    Plastic Cameras
    Ha Tim,
    fp4+ belichten als 125, 100 of nog minder, maar beslist niet als 400. Misschien bedoelde je hp5+?
    Gezien de aard van bovenstaande vragen raad ik je aan eens een bibliotheek binnen te stappen en een basisboek zwartwitfotografie in te zien. Daarin wordt onder meer uitgelegd dat de iso-waarde van een film altijd van invloed is op het koppel sluitertijd/diafragma.

Groet, Paul.

Tim Vriend's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    6
    Het rolletje dat ik heb gebruikt was een Ilford FP4+ 400-ISO
    Ik heb deze gebruikt omdat die al in mijn camera zat en er was pas 1 foto op weggeschoten.

Nu vraag ik mezelf dus af of een van die foto's gelukt zou kunnen zijn

Bedankt voor het antwoord,

Tim

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Ilford FP4+ is 125 ASA
    Ilford HP5+ is 400 ASA

Beiden kun je beter op de helft van hun officiele gevoeligheid belichten.

G.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Tim Vriend's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    6
    Bedankt voor de antwoord,

Ik heb trouwens 6 boeken uit de bibliotheek liggen.
    Allemaal zijn ze stuk voor stuk duidelijk, maar ze verschillen nogal in de aanbevolen tijden en mengverhoudingen ondanks dat ze het over dezelfde chemie of ontwikkelingen hebben.

Ik hoor liever van jullie hoe jullie het precies doen, aangezien dat niet de standaard tijden zijn.
    En om de een of andere reden krijg ik het gevoel dat ik het beter begrijp zoals het hier word uitgelegd, dan wanneer ik eerst al die onbegrijpelijke woorden (ABN) in die boeken moet gaan vertalen naar normaal nederlands.

Groetjes Tim

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Ja, het zou kunnen dat er een goeie bij is:
    We gaan na wat er gebeurd is
    1. Met 400 iso heb je sterk onderbelicht (regel: zwart/wit film wordt beter overbelicht dan onderbelicht)
    2. Je hebt in trappen vrij lang belicht (heeft waarschijnlijk de onderbelichting gecompenseerd)
    3. Nacht opnamen zijn zeer contrastrijk (weinig gradaties in grijs)
    Dus op straffe van dat alle opnamen mislukt zijn zou ik het volgende doen:
    15% minder tijd gebruiken dan de geadviseerde ontwikkeltijd. Het doel hiervan is het contrast te reduceren.
    Een sterke verdunning gebruiken van de ontwikkelaar. Een sterke verdunning zal de tonaliteit gunstig beïnvloeden, en bij sommige ontwikklaars zoals XTOL 1:3 'versnellend' werken.

hopelijk verwar ik je niet teveel,

M.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Shooter
    Plastic Cameras
    Quote Originally Posted by Tim Vriend
    Bedankt voor de antwoord,

Ik heb trouwens 6 boeken uit de bibliotheek liggen.
    Allemaal zijn ze stuk voor stuk duidelijk, maar ze verschillen nogal in de aanbevolen tijden en mengverhoudingen ondanks dat ze het over dezelfde chemie of ontwikkelingen hebben.
    Tim,
    Die verschillende mengverhoudingen hebben te maken met hoe jij wilt dat een ontwikkelaar reageert. Gangbare verdunningen voor Rodinal zijn bv. 1+25, 1+50 en 1+100. Een hogere verdunning leidt vaak tot een iets grotere contourscherpte maar je moet wel langer ontwikkelen. Ook D76 en ID-11 (zelfde product) kunnen 1+0 (onverdund), 1+1 of 1+3 gebruikt worden.

Dat je voor dezelfde films in dezelfde ontwikkelaars verschillende ontwikkeltijden ziet, heeft weer te maken met het feit dat er niet één goede of standaardtijd bestaat. De ontwikkeling is afhankelijk van de lichtsituatie tijdens de opname (hard of diffuus), het gebruikte objectief, de ontwikkelaar zelf, de gekozen iso-waarde van je film, je vergroter (condensor of diffusor), het gebruikte papier, je paperontwikkelaar, toners etc., en niet in de laatste plaats van welk beeld je wilt neerzetten - de een houdt van zacht en de ander weer van hard. Ieder moet dus voor zichzelf uitzoeken welke ontwikkeltijd voor hem of haar het beste uitkomt. De tijden die je in boeken, op materiaalverpakkingen of op internet ziet (handig: http://www.digitaltruth.com/devchart.html), zijn daarom ook niets anders dan uitgangspunten.

Groet, Paul.

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin