Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,829   Posts: 1,582,221   Online: 1043

Results 1 to 9 of 9
    RVV
    RVV is offline

Shooter
    35mm

Lichtmeting met neutral density-filters

Ik heb een vraag over het gebruik van neutral density-filters in combinatie met een losse lichtmeter (dus geen TTL-meting).

Hoe kan ik het belichtingsadvies van mijn Gossen Digipro F vertalen naar een diafragma of sluitertijd bij gebruik van een neutral density filter ND8?

Voorbeeld 1. Stel, ik wil fotograferen met een diafragma van f/1.2 en de Gossen geeft 1/125s aan (ik zeg maar wat) - hoe vertaal ik die 1/125s naar een sluitertijd die een correcte belichting geeft bij f/1.2?

Voorbeeld 2. Andersom, ik wil fotograferen met een sluitertijd van 1/30s en de Gossen geeft f/2.8 aan - hoe vertaal ik die f/2.8 naar een diafragma dat een correcte belichting geeft bij 1/30s?

Bij voorbeeld 1 kan ik me voorstellen dat ik bijvoorbeeld (ND8) een acht stappen lagere belichtingstijd instel. Maar bij voorbeeld 2 loop ik uit mijn diafragma want f/2.8 is misschien wel precies mijn lichtsterkste lens.

Hoe los ik dit op?

Shooter
    4x5 Format
    De belichting kun je vergelijken met het vullen van een emmer water. Er zijn 2 gegevens van belang; 1 de "dikte" van de straal. 2 de tijd dat de emmer onder de kraan moet staan.
    1 is te vergelijken met diafragma
    2 is de sluitertijd

Wat jij vraagt is komt mijn emmer vol als ik zo'n dikke straal gebruik ?
    Of komt mijn emmer vol al ik hem er zo lang onder laat staan ?

Wat je altijd moet weten is diafragma EN sluitertijd die kun je niet los van elkaar zien
    DUS je belichtingsmeter geeft beide aan.
    Printen is net als leren fietsen. Theorie helpt niet, je moet het doen.

FotoGys's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by RVV View Post
    Ik heb een vraag over het gebruik van neutral density-filters in combinatie met een losse lichtmeter (dus geen TTL-meting).

Hoe kan ik het belichtingsadvies van mijn Gossen Digipro F vertalen naar een diafragma of sluitertijd bij gebruik van een neutral density filter ND8?

Voorbeeld 1. Stel, ik wil fotograferen met een diafragma van f/1.2 en de Gossen geeft 1/125s aan (ik zeg maar wat) - hoe vertaal ik die 1/125s naar een sluitertijd die een correcte belichting geeft bij f/1.2?

Voorbeeld 2. Andersom, ik wil fotograferen met een sluitertijd van 1/30s en de Gossen geeft f/2.8 aan - hoe vertaal ik die f/2.8 naar een diafragma dat een correcte belichting geeft bij 1/30s?

Bij voorbeeld 1 kan ik me voorstellen dat ik bijvoorbeeld (ND8) een acht stappen lagere belichtingstijd instel. Maar bij voorbeeld 2 loop ik uit mijn diafragma want f/2.8 is misschien wel precies mijn lichtsterkste lens.

Hoe los ik dit op?
    EEN ND8 vermindert het licht met 3 stops (2x2x2=8)

Bij je voorbeelden mis ik telkens een parameter:
    1) welk diafragma hoort bij de gemeten 1/125 s?
    2) welke sluitertijd geeft de meter aan bij f2.8?

Een tegenvoorbeeld om dit duidelijk te maken:

de meting geeft b.v. aan dat de opname belicht moet worden met f8-1/125

Met een ND8 voor de lens komt dit overeen met:
    1) f8-1/15
    2)f2.8-1/125
    maar ook
    3) f5.6-1/30 enz.

Dus elke combinatie waarbij je 3 stoppen meer licht doorlaat dan de gemeten waarde voldoet na plaatsen van het ND8 filter.

Guus
    Fotografen zien veel meer in hun leven

RVV
    RVV is offline

Shooter
    35mm
    Hé, bedankt voor jullie input, jullie wijzen me allebei op mijn blinde vlek: diafragma én sluitertijd.

Ik fotografeer pas een jaar dus ik neem het mezelf niet kwalijk.

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Je kan het ook zien als dat een ND filter de gevoeligheid van je film verminderd
    bv een ND8 verminderd met 3stops (log2(8) = 3)
    Je past je iso setting in functie daarvan aan bv
    met 400 iso film
    200 iso = 1 stop minder
    100 iso = 2 stops minder
    50 iso = 3 stops minder

dus mét het ND8 + iso400 film stel je meter in op 50 iso

Marc
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Shooter
    4x5 Format
    Als je het neutraal grijsfilter gebruikt, moet je 3 stop langer belichten. Dus 3 stops compenseren. Mijn Gossen meter heeft daartoe een voorziening waarbij hij ingesteld kan worden op een compensatie van 3 stops. Andere belichtingsmeters, zoals een sekonic hebben de mogelijkheid om twee ISO waarden in te stellen. Ook op cameras als de Rollei 6008 kunnen deze waarden van te voren worden ingesteld.
    Het belang om het van te voren in te stellen is het voorkomen van rekenfouten bij de opname. Eigenlijk zou je bij de opname helemaal niet moeten rekenen, maar je kunnen concentreren op de opname zelf. Dat is ook een voordeel als je een en ander van te voren instelt.

Jed

RobertV's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Bij veel camera's kun je een dergelijke compensatie instellen. Vaak tot 2-3 F stops en in stappen van 1/3 of 1/2 F stop. Ook bedoeld bij het gebruik van b.v. een geel, oranje of rood filter om maar eens een praktisch voorbeeld te noemen.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by RobertV View Post
    Bij veel camera's kun je een dergelijke compensatie instellen. Vaak tot 2-3 F stops en in stappen van 1/3 of 1/2 F stop. Ook bedoeld bij het gebruik van b.v. een geel, oranje of rood filter om maar eens een praktisch voorbeeld te noemen.
    Maar bedenk wel dat als je het licht door je camera meet met het filter reeds op de lens, dat de belichtingsmeter van de camera de correctie al mee neemt. Maak niet de fout twee keer te compenseren.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Huub View Post
    Maar bedenk wel dat als je het licht door je camera meet met het filter reeds op de lens, dat de belichtingsmeter van de camera de correctie al mee neemt. Maak niet de fout twee keer te compenseren.
    De vraag die gesteld werd heeft betrekking op een externe lichtmeter. Maar als je de camera zelf als belichtingsmeter gaat gebruiken, zou ik lichtmeten zonder filter. En het filter plaatsen vlak voor de opname. Lee filters kunnen dan ook met minimale verstoring geplaatst worden. Huub, het is desalniettemin nuttig om op deze bron van fouten te wijzen.

Jed

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin