Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,930   Posts: 1,522,186   Online: 1101

Results 1 to 6 of 6
    Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12

Zone system: eh ?

Beste Apuggers.

Het viel mij op laatstleden in de 'zandbak' op dat iedereen met een camera zonder lichtmeter, een invallend licht meter gebruikte en geen spotmeter.
    Betekent dit dat het zone systeem zoals beschreven door AA en adepten,
    overbodig is geworden door de hoge contrast omvang van de moderne films (APX100 volgens curve haalt 12 stops) en VC papier in de DOKA ? Of mis ik iets ?
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Huib's Avatar
    Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    2
    Marc,

yep! je snapt het.

na deze uitspraak zal 'ome Gilbert' komen en mij neer knuppulen

'incedent' Huib

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    Ik gebruik gewoon mijn eigen versie van het zone systeem. Ik meet met de spotmeter een plek die 19% grijs moet worden en baseer daarop de belichting. Alleen als ik denk dat de contrastomvang te groot is, dan meet ik meerdere plekken. Met de M7 gebruik ik de auto exposure lock en het kleine meetgebied van de 65mm lens gebruik ik dan als spotmeter. De moderne films kunnen echt veel hebben, de papieren wat minder, maar dan kunnen we nog altijd doordrukken en tegenhouden.

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by Marc Leest
    Beste Apuggers.

Het viel mij op laatstleden in de 'zandbak' op dat iedereen met een camera zonder lichtmeter, een invallend licht meter gebruikte en geen spotmeter.
    Betekent dit dat het zone systeem zoals beschreven door AA en adepten,
    overbodig is geworden door de hoge contrast omvang van de moderne films (APX100 volgens curve haalt 12 stops) en VC papier in de DOKA ? Of mis ik iets ?

Beste marc,

Daar kan je lang over doorbomen!
    Alles heel persoonlijk, hangt af van je temperament en zoveel andere dingen.
    De technische aspecten van het zone systeem worden je gedurende meerdere jaren op de beste manier uitgelegd bij Carlo en Stefan, op 5 minuten lopen van bij jou!!

Je kan beginnen met de stelregel van Pol: (met spotmeting) doortekend wit... 2 stops overbelichten, doortekend zwart... 2 stops onderbelichten...
    maar dan weet je nog niet wat de rest van je opname doet...
    of
    Belichten op de schaduwen, ontwikkelen voor de lichten
    zie links hier...
    http://photography.cicada.com/zs/chapter1/

http://www.uia.ac.be/u/lakiere/versie-nl.html

Maar je kan veel verder gaan...
    bvb: een opname en afdruk maken waar alleen maar van zone V tot 0 in verwerkt wordt.... op dit ogenblik één van de opdrachten van het derde jaar aan de academie van Hasselt....

Dus maw, al die wetenschap ligt in je achtertuin!!!

Goed licht gewenst in Hasselt!
    Fred

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Aanvullend

link...
    http://www.slonet.org/~mhd/2photo/fi...ose/expose.htm

google eens op exposing for the schadows, developing....

Groeten!
    Fred

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Huib
    Marc,

yep! je snapt het.

na deze uitspraak zal 'ome Gilbert' komen en mij neer knuppulen

'incedent' Huib
    De baseballknuppel ligt naast de computer

Ik gebruik zowel een Gossen Lunasix F als een Pentax digital spotmeter. Beide meters zijn zo gecalibreerd dat ze met elkaar overeenstemmen.

De Gossen gebruik ik voor situaties waarin ik snel wil werken in recht-toe-recht-aan belichtingssituaties. Dan meet ik opvallend licht, nooit gereflecteerd licht.

De spotmeter is voor het preciezere zone-system werk, in moeilijke situaties, en wanneer ik bepaalde waarden op de afdruk anders wil hebben dan in werkelijkheid.

Met de goede instructies kan iedere idioot een handbelichtingsmeter gebruiken. Maar als je er niet aan gewend bent is de spotmeter veel moeilijker. Want je moet de werkelijke kleuren en waarden van de scene denkbeeldig in de verschillende zonesysteem grijstrappen kunnen plaatsen. Daar is nogal wat praktijkervaring voor nodig. De eerste paar jaren ging ik regelmatig de mist in met de spotmeter. Nu zou ik niet meer zonder willen.

G.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin