Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,871   Posts: 1,583,374   Online: 1086

Results 1 to 10 of 10
    PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9

Gebrek aan inspiratie....

Waar vind ik fotogenieke momenten en plekken als je elke dag hetzelfde traject moet afleggen. Ik heb echt een gebrek aan fantasie op dit moment. Ja, binnenkort probeer ik mijn eerste reportage/portretfoto's voor een koppel en dan nog eens voor drie kinderen die een cadeau willen doen aan hun ouders (hiervoor kan ik best wat tips gebruiken! qua compositie enzo) maar dit is niet genoeg!

En ik wil echt wel iets nuttig doen met de 30 (36) filmrolletjes die ik besteld heb bij fotoimpex. In totaal nu nog 35 rolletjes * 36 is 1260 foto's! En anders vervalt mijn ontwikkelaar....

En ja ik neem een toestel mee als ik naar de lessen ga (maar die sunny 16 is niet altijd gemakkelijk)
    En ja ik kijk soms in fotosites, fotoboeken etc om inspiratie op te doen...
    Maar toch.... ik kan me in deze 'donkere' dagen toch niet enkel tot theorie (= principes van de fototechniek, photocrack etc) beperken?

Kortom: give me some idea's (alvast bedankt allemaal)
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    Pieter, het licht van vandaag is één en al inspiratie voor een fotograaf die zwart/wit doet. Fotografeer een dag van je leven; de wekker, de badkamer, ontbijt, de weg naar school, de klas, de pauze, mede studenten, weg terug , etc.
    Als je altijd dezelfde weg gaat, neem eens een andere weg, OK vroeger opstaan. Ga eens lopen, ga onderweg eens koffie drinken in een ongure tent en laat het eerste uur lopen.
    Zet een rode pruik op een fotografeer de reacties van je medemens.
    Zoek een foto maat om samen op pad te gaan.
    Kortom, er valt nog zoveel te doen.

succes
    Ben

Tim Vriend's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    6
    Als beginner fotografeer ik zo'n beetje alles wat ik tegenkom.
    Helemaal nu ik op de bijeenkomst een aantal (60 stuks ofzo) rolletjes via clogz heb besteld.
    Ik moet zeggen dat ik soms mijn negatieven bekijk en dat er een opname tussen zit die ik niet had verwacht.
    Meestal degene waar oudere of juist jonge mensen op staan.
    Ik ben nu een beetje aan het testen met dat doorbranden enzo, en dan kun je een compleet normale foto, heel leuk bewerken. (gaat nog niet zoals ik het wil)

Gewoon die plaatjes meenemen naar huis en ontwikkelen en er komen vanzelf wel wat onverwachte mooie afdrukken uit rollen.

Ik heb vorige week de negatieven van de bijeenkomst afgedrukt, waarvan ik sommige nog hier zal plaatsen.

Grtzz Tim
    When a memory is getting fuzzy...
    A picture can make it clear again...

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by PieterB

...
    Kortom: give me some idea's (alvast bedankt allemaal)
    Beste Pieter,

het beste advies dat ik zelf ooit gekregen heb van wijlen Pol Vandepitte is het volgende.

1) Plakboek aanleggen. Uit alle foto's waar je dagelijks naar kijkt selecteer je deze waarvan je vindt dat 'je deze graag had zelf gemaakt'. Uit de krant, weekbladen, maandbladen noem maar op.

Je plakt die in je eigen plakboek/verzamelboek.

Zo doe ik dat nog dagelijks/wekelijks al meerdere jarenlang.
    bvb uit de Zeno van deze week de reeks van de suikerbieten.
    mooi uitknippen.
    Pritt er tegen aan en op en A4tje en in een farde.

De dag dat je het aan inspiratie ontbreekt... overloop je al die foto's eens en de drive borrelt zo weer op. :-)

2) Ga zoveel mogelijk naar tentoonstellingen (Antwerpen, Charleroi, Botanique en zvele andere) Google op 'Sherpa' en je krijgt een overzicht.
    http://www.sherpa.be/Search/Search.a...chWhere=agenda

3) Ga er eens met een andere fotograaf op uit en leer van hem "het licht" te zien, de onderwerpen te zien.

4) Koop fotoboeken (kan duur zijn)

5) selecteer goeie websites
    http://www.dreamdivision.com/europhoto

en last but not least
    6) Oppassen, met dame fotografie in je hoofd vergeet je misschien je core-business (en dat is studeren, geloof ik?).

mvrgr
    Fred

Shooter
    Plastic Cameras
    Quote Originally Posted by Tim Vriend
    Als beginner fotografeer ik zo'n beetje alles wat ik tegenkom.
    Tim, prima houding.

Helemaal nu ik op de bijeenkomst een aantal (60 stuks ofzo) rolletjes via clogz heb besteld.
    Mooi, "don't save on film"... :-)

Ik moet zeggen dat ik soms mijn negatieven bekijk en dat er een opname tussen zit die ik niet had verwacht.
    Volgens mij zeg je hier nu precies hoe Onze Dame Fotografie in werkelijkheid in elkaar steekt, of wat de kick van fotografie is. Soms komt er een aardig plaatje langsschuiven. Een paar per film en voor mij is dat reden om al langer dan 25 jaar met deze Dame om te gaan. Wij hebben inmiddels een innige relatie. Soms kijken we elkaar weken niet aan, meer dan soms zijn we bezeten van elkaar.

Groet, Paul.

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Quote Originally Posted by paulmat
    Tim, prima houding.

Mooi, "don't save on film"... :-)

Volgens mij zeg je hier nu precies hoe Onze Dame Fotografie in werkelijkheid in elkaar steekt, of wat de kick van fotografie is. Soms komt er een aardig plaatje langsschuiven. Een paar per film en voor mij is dat reden om al langer dan 25 jaar met deze Dame om te gaan. Wij hebben inmiddels een innige relatie. Soms kijken we elkaar weken niet aan, meer dan soms zijn we bezeten van elkaar.

Groet, Paul.
    Langs de andere kant is er ook de filosofie van sommige docenten fotografie: " je gaat met 1 beeld de baan op en hiermee moet je proberen een mooie foto te nemen"
    Ben ik ook niet ogenblikkelijk mee akkoord, maar ergens denk je met filmrolletjes meer na (compositie en dergelijke) dan als je digitaal zou werken (denk ik)

Maar: ik heb nu ook 40 rolletjes /36 in reserve liggen
    Daar ga ik toch wel even over doen hoor...
    Wat denken jullie ervan: 20 stuks trix, 10 stuks fomapan 200 en 10 stuks tura 150
    Als ik nu eindelijk wat meer tijd zou hebben want het is zoals Fred hierboven al zei:
    "Oppassen, met dame fotografie in je hoofd vergeet je misschien je core-business" (en dat is nu stage = lessen voorbereiden)

Kent er iemand een site met fotografische (analoge) citaten zodat ik ook iets nuttig in mijn 'handtekening' kan zetten?
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Langs de andere kant is er ook de filosofie van sommige docenten fotografie: " je gaat met 1 beeld de baan op en hiermee moet je proberen een mooie foto te nemen"

...

Kent er iemand een site met fotografische (analoge) citaten zodat ik ook iets nuttig in mijn 'handtekening' kan zetten?

Dat is ook een heel leerzaam proces, 1 dag 1 beeld.
    bvb met (geleende) TC één (geslaagde) opname gaan maken, dus tergend traag werken met de nodige druk.

Of het tenminste in je hoofd dit mentale proces telkens je een opname maakt laten afspelen.
    dwz:
    het juiste licht?
    het juiste standpunt?
    de juiste (fullframe) uitsnede?
    hoe zie het beeld reeds op papier?
    wat is dan de 'juiste' belichting die ik geef?

mvrgr
    Fred
    ps: de handtekening, je maakt er wel zelf ééntje van je eigen, zeker weten.

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Ja, apug.

Als je engels kunt lezen moet je maar eens kijken naar de thread http://www.apug.org/forums/showthrea...ight=signature
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    Plastic Cameras
    Ik weet niet of het uit diezelfde draad komt, maar ik las op apug eens de volgende hilarische uitspraak, uit de reeks "Hoe weet je dat je te lang in de donkere kamer hebt gestaan?". Antwoord, Als je vrouw thuiskomt van een zonnebankbehandeling en je eerste reactie '1/6 stop overbelicht' is.
    Zeldzaam!

Groet, Paul.

Shooter
    35mm
    Suggestie 1; maak van je stad/dorp 2 verschillende beeldverhalen. Een met de mooiste plekjes en de ander met de lelijkste/afstotende plekken. Leg jezelf vantevoren minimaal aantal foto's op en ...maken!
    Tip2; net als schilder en musici moet je oefenen op frequente basis. Maak regelmatig foto's van iets banaals zoals bijvorbeeld bank in hotel (warm en droog in dit jaar getijde).Stel vooraf de plicht om minimaal 10 verschillende aspecten te belichten. Bijv. dichtbij met 28mm/close-up met structuur/ tele&lijnenspel/slagschaduw/etc. Zo blijf of word je scherp en creatief. Veel doen is nog steeds de basis van kunde!
    Zo kom je trouwens ok van je rolletjes af :-)

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin