Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,908   Posts: 1,521,523   Online: 874

Results 1 to 6 of 6
    fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1

Toekomst Fotografie

tekst ontmoet bij het www-en naar Raymond Depardon
    (geschreven in 1980!!)

...

And then you go to the galleries and museums. You look at those fine books on photography and you see what the masters did long before you knew the difference between Tri-X and Ektachrome. Will you ever shoot a better picture than those Cartier-Bresson street scenes of the 1940s? Will you ever come near the intensity of a Gene Smith reportage? You discover that any imaginable situation has beeen photographed already - the moment of birth and the split second of death, desperation and joy, man on the moon and life in the womb.

Now they are working on computers that will store every photograph that exists in the world. You want a picture of spear-fishing in Surinam? Push the right buttons and you'll see it in milliseconds. The world on magnetic disks wll be right at our fingertips. Why bother to send a photographer all the way to South America? Why bother to go out into the heat and cold of the real world and take even more pictures, adding to the millions that exist already, stored away in the electronic maze? Will photography eventually make itself obsolete through overproduction?

… it takes a lot of courage (or arrogance) for any photographer to go out again and again taking even more pictures to add to the ever-growing abundance of photography

Thomas H–pker, written circa 1980

...

Graag jullie commentaar.

Hier ook méér en méér de neiging om 'eerder' een goed foto-boek aan te schaffen dan een slecht beeld te produceren

Alles is reeds gefotografeerd en (veel) beter dan dat ik (wij?) het ooit zou (-den) kunnen doen.

Fred

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Quote Originally Posted by fred
    Graag jullie commentaar.
    Ok

Hier ook méér en méér de neiging om 'eerder' een goed foto-boek aan te schaffen dan een slecht beeld te produceren
    Ik zie geregeld op de APUG gallery schitternde foto's. Deze ZOUDEN als boek gepubliceerd moeten worden. Ik parafraseer HCB: ' Als ik een "winner" per jaar heb ben ik tevreden'. Maak dus 1000 slechte fotos en één goede. En laat deze dan ook zien.

Alles is reeds gefotografeerd en (veel) beter dan dat ik (wij?) het ooit zou (-den) kunnen doen.
    Geen valse bescheidenheid. En alles is zeker nog niet gefotografeerd. Kijk maar - om eens een extreem voorbeeld te nemen de foto's die de sonde Huygens van de landing op Titan heeft genomen. De uitdaging is groter dat wel, maar wie houdt ons (me) tegen ?

Marc.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    Ik raad jullie aan om het boek te lezen van Douwe Draaisma: Waarom het leven sneller gaat als je ouder wordt. Hij schrijft in het hoofdstuk over foto's dat deze de tentstokken zijn van het geheugen.Helaas maakt iedereen de verkeerde foto's, bv albums vol met plaatjes van verjaardagen. Je moet nu de foto's maken die je over twintig jaar mooi vind. Alleen de goede fotografen kunnen dat, bv HCB. De foto's van HCB vinden we nu mooi, maar ik denk in de tijd dat hij ze maakte, men ze niet mooi vond.

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by Breunes
    Ik raad jullie aan om het boek te lezen van Douwe Draaisma: Waarom het leven sneller gaat als je ouder wordt. Hij schrijft in het hoofdstuk over foto's dat deze de tentstokken zijn van het geheugen.Helaas maakt iedereen de verkeerde foto's, bv albums vol met plaatjes van verjaardagen. Je moet nu de foto's maken die je over twintig jaar mooi vind. Alleen de goede fotografen kunnen dat, bv HCB. De foto's van HCB vinden we nu mooi, maar ik denk in de tijd dat hij ze maakte, men ze niet mooi vond.
    Goeie tip!!!
    Met dank...Fred

Tim Vriend's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    6
    Is het de bedoeling dan dat we de mooiste foto maken?
    Of zelfs in de buurt komen ?
    We proberen het natuurlijk allemaal om zo een origineel mogelijke foto te maken, en het liefst ook gelijk zo mooi mogelijk.
    Maar het proces van het nemen van de foto tot het ontwikkelen van de foto geeft mij veel plezier, en dat is waar ik het dan ook weer voor doe.
    Een hobby is om je plezier te geven, niet om de beste te zijn.
    En als die foto dan al 100 keer gemaakt is... so be it...

Grtzz Tim
    When a memory is getting fuzzy...
    A picture can make it clear again...

Shooter
    Multi Format
    Sorry, maar dit is je reinste onzin, Fred. De wereld verandert, dus ook de fotografie. HCB is een product van een periode en zijn foto's zouden nu sociaal gezien (niet fotografisch!) lachwekkend overkomen. Niemand voor hem fotografeerde zoals Martin Parr het in de '80ies deed. De oorlogsfotografie van een Nachtwey staat mijlenver verwijderd van een Capa.

Natuurlijk zijn er raakvlakken, maar fotografie groeit centrifugaal, niet lineair, zei John Szarkowksi ooit. Hij heeft gelijk, denk ik.

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin