Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,741   Posts: 1,515,564   Online: 966

Page 1 of 3 123 LastLast
Results 1 to 10 of 24
    Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format

Foto's nemen is niet vet.

De economie draait om sex. De economie draait om "de mijne is groter dan de jouwe". Als je iets koopt wat sexy is, heeft het een uitstraling, en wil iedereen er zo eentje. De economie draait om de auto van de buren. Als er een nieuwere mooiere grotere staat, moet jij er ook eentje.

De klassieke markt voor de klassieke fotografie was verzadigd. Het gebruik draaide om de functionaliteit. Je nam foto's en daarmee basta. Als je een nieuwere kocht, met nog groter objectief of nog sneller, dan haalde men daar de schouders voor op. So what?

Toen kwam de digitale markt opzetten. Een apparaat dat minder kon, minder goed was en wat nog steeds veel duurder is. Het is een nieuwe sexy trend, en iedereen moest mee. Maar nu komt het: men doet het niet om foto's te nemen. Ik durf te beweren dat een digitaal toestel er alleen voor de omgeving is. Het is een status symbool, net als een nieuwe ringtone op het vetst geblingde mobieltje.

Je kunt aan je omgeving laten zien dat jouw digitale toestel nieuwer is. De jouwe is groter, qua megapixels (dat was bij het vergelijken van kleinbeeld camera's geen issue). En dat je er foto's mee kan nemen staat op tweede plan.

Ik heb zo een collega, die schijnbaar elke nieuwe digitale camera koopt. En hij heeft altijd wat te laten zien aan zijn vrouwelijke collega. Die kijkt hem bewonderend aan, als hij het heeft over zijn opslagcapaciteit (als zijnde zijn eigen grijze cellen) of zijn gestroomlijnde body (als zijnde zijn eigen lijf). Ik heb hem nog nooit zien fotograferen.

Als ik aan het fotograferen ben, proest die vrouwelijke collega om het rare veel te grote en veel te zware fototoestel. Kent je ook iemand met zo'n veel te foute grote GSM met antenne, zo voel ik me dan. Ze kijkt meewarig als ik echt een foto neem, wat ouderwets! Wat moet je nou met een foto?

Ik wil niet meedoen aan de vergelijking van klassieke en digitale toestellen, ik doe niet mee aan de digitale wedloop. Ik zeg niet dat het ene beter is dan het andere. Mijn observatie is echter dat het eerste soort draait om de functie, het andere om de status. Wat vind jij?
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Zo zijn we slachtoffer van de marketing machine. Mode, trends, rages: alles draait erom. Wie niet mooi is, is dom. Wie niet mooi is maar niet dom wil lijken moet dan maar (vervangende) mooie dingen kopen. Duurzaamheid is geen argument meer.

Waarom koop je een Senseo Koffiezetter ?

Ik maak het ritueel elk jaar op verlof mee: van de 12 deelnemers trekken er 11 hun digitaaltje en begrijpen er niets van als ik mijn Fuji690 annex handmeter bovenhaal. "Zwart-Wit???" Dan komen ze met hun klassieke argumenten: beter, sneller, goedkoper. Word onmiddelijk gecategoriseerd tot "ouwe sof".
    Ik heb ervoor over. Een artiest moet kunnen afzien

M.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Shooter
    Multi Format
    Een artiest moet kunnen afzien
    Dat durf ik van mezelf niet eens zeggen. Proberen ja... :-)

G

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by Merlin
    Wat vind jij?
    Wat een pracht verhaal, ik heb het lezen ervan genoten! Lijkt me dat dit voor veel mensen herkenbaar is. Hier op het werk hetzelfde verhaal; wat ze eenmaal in de kop hebben...

Persoonlijk vind ik altijd "ieder z'n eigen ding". Digitiaal is in goede handen prachtig, net zoals met analoog. Maar er waren in den beginne van de analoge fotografie vast soortgelijke situaties lijkt me. Dat mensen steeds betere toestellen kochten... maar toen was de marketing push vanuit bedrijven gewoon niet zo aanwezig. Hoe dan ook; digitaal zal op een gegeven moment ook op z'n 'piek' zitten, dan kunnen de mensen weer 'gewoon' gaan fotograferen :-). Hoe lang was het geleden dat iedereen een steeds snellere computer moest... in mijn vriendenkring is die hype nu ook wel voorbij!

Wellicht wel grappig om te vertellen. Een half jaar geleden had ik een test fotoshoot om wat studiolampen te proberen. Ik had zowel digitaal als analoog (35mm FP4) wat opnamen van een kennis gemaakt. Achteraf bleek het modellenbureau waar ze bij aangeloten was de z/w opnamen in haar portfolio te hebben geplaatst. Primair gaat 't gewoon niet om het materiaal... zolang het eindresultaat maar goed is!

... en wat voor mij minstens zo belangrijk is (omdat het 'slechts' m'n hobby is), waar ik plezier in heb!
    Jeroen

biloko's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Is fotografie meestal over fototoestellen... of liever over fotos...
    Foto is juist hetzelfde als sex... je zou liever niet eerst je toestel tonen... Toon eerst je fotos... als die goed zijn wordt het keuze gemakkelijk...
    Charles "Biloko" Lemaire

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    Ik vind het wel prima die ontwikkeling. Als ik nu op straat iemand vraag of ik een foto mag nemen. Dan heeft bijna niemand er problemen mee dat ik ze m'n mamiya7 onder de neus duw. Ze kijken me wat vertederd aan en werken goed mee. Met digi zou dat een probleem zijn, want dan de hele werled mee genieten (denken ze)

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Leuke tekst Jaap.

Ja, zelfs mijn vader lacht ook met me als ik zoals volgt begin: 'binnen x aantal jaar werk ik met zo'n houten camera, waar je met een doek onder staat'... Veel mensen begrijpen het gewoon niet...
    Bij sommigen draait het idd meer om uiterlijk vertoon en het hebben van hebbedingetjes... Maar ik moet toch ook altijd lachen als ik die mensen zie prutsen met hun gsm's camera's of digicompactjes hoor. Gelukkig zijn er ook mensen die zich bewust een D70 kopen en daar echt van genieten. (ik heb deze morgen met veel plezier iemand een hele uitleg gegeven over photoshop, raw, irfanview en zijn toestel zelf...)
    Een aantal zaken worden er wel gemakkelijker op, maar vele ook moeilijker (gegevensbeheer om maar iets te noemen...)

Senseo apparaten: tja die moeten idd nogal geld rapen. Ik ben geen koffiedrinker maar dat is echt ongeloofelijk: wij hebben hier thuis eentje cadeau gedaan en mijn ouders zijn er zot van, net als vele andere mensen... Het is een echte rage.

Computers: tja tis hopeloos maar als je wat wilt meezijn. Natuurlijk kan je altijd linux gebruiken als de computer wat ouder wordt (tip :-) ) Dat is het grote nadeel aan zowat alle digitale toestellen: ze ontwaarden enorm snel. Ik heb wel het gevoel dat analoge NIEUWE toestellen nog veel te duur verkocht worden!
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Shooter
    35mm RF
    Waar eindigt het hé. Binnenkort worden we nog raar bekeken omdat we een 'fototoestel god nog an toe' gebruiken en geen fotos schieten met een gsm. Laat ze maar lekker dwaas doen. Ik voel mij de koning(in) te rijk als ik met mijn lomp statief rondzeul en mijn oud bakje. 't Spul is even oud als mij (ofzoiets). Maar het valt mij wel op dat als ik op het Ijs- en Sneeuwsculptuurfestival minutenlang bezig ben om dat spul goed op- en in te stellen, de mensen braafjes wachten tot ik gedaan heb of zeg van 'loop maar door hoor, 't duurt nog wel effe'. Wat ze niet doen voor de mensen die een digitje een halve meter voor zich uit houden
    A thing of beauty is a joy for ever - John Keats, Endymion

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Marc Leest
    Waarom koop je een Senseo Koffiezetter ?
    Quote Originally Posted by PieterB
    Senseo apparaten: tja die moeten idd nogal geld rapen. Ik ben geen koffiedrinker maar dat is echt ongeloofelijk: wij hebben hier thuis eentje cadeau gedaan en mijn ouders zijn er zot van, net als vele andere mensen... Het is een echte rage.
    Dat was ik nog vergeten. Mooie vergelijking. Maar ik ga me nu echt een paria voelen, want ik zweer al jaren bij koffiebonen die ik zelf maal, een eigen aroma. Misschien zet ik me gewoon af tegen vervlakking, meelopen en hersenloos gedrag van de doorsnee mens? Oei, hier wordt mij een spiegel voorgehouden. Bedankt voor het meedenken.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by jokari
    Waar eindigt het hé. Binnenkort worden we nog raar bekeken omdat we een 'fototoestel god nog an toe' gebruiken en geen fotos schieten met een gsm.
    Je moet toch eens de nieuwste ringtone horen van mijn fototoestel... HA!
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:

Page 1 of 3 123 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin