Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,553   Posts: 1,544,998   Online: 701

Results 1 to 10 of 10

Thread: Vier-kan't

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format

Vier-kan't

Rara, welk vierkant is werkelijk vierkant, optie 1 of optie 2. En waarom?

Het is niet zomaar een grapje, maar ik heb het van een fotograaf die veel op 6x6 werkt en die al zijn fotowerk bijsnijdt. Omdat het voor het oog beter zou zijn, om een 1 of andere manier zien we het anders...
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    euh.. Ik zie geen verschil...
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    1 en 2!
    harry

Release, the best you can do...

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Oei, sorry, ze zijn nu echt anders...
    Het scheelt:

Het schijnt voor het oog dat optie 2 beter is. Wat men ook kan doen, is aan de onderkant meer ruimte binnen het passe-partout te nemen.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:

Shooter
    Medium Format
    Leuk, mik verwachtte eigenlijk een interessante discussie over het vierkante formaat en wat het doet voor je compositie. Ik zie best veel middenformaatfotografen die niet van het viekrant af willen stappen. Soms lijkt het wel of vierkant een soort vaste waarde is voor middenformaat en daarmee voor kwaliteit. Iemand dit ook opgevallen, of is het slechts mijn afgunst?

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Jaap,
    Ik had ze gedownload (de plaatsjes) en in een tekenprogramma gezet en over beiden een vierkant gezet. Daaruit blijkt dat beiden gewoon vierkant zijn. De ruimte die jij aangeeft zit er beslist niet in. Maar leuke hersenbrekers zijn dit soort dingen wel.
    harry

Release, the best you can do...

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format

Kunst of kiek

Quote Originally Posted by Frits Flits
    Leuk, mik verwachtte eigenlijk een interessante discussie over het vierkante formaat en wat het doet voor je compositie.
    Dat was inderdaad de bedoeling.

Quote Originally Posted by Frits Flits
    Ik zie best veel middenformaatfotografen die niet van het viekrant af willen stappen. Soms lijkt het wel of vierkant een soort vaste waarde is voor middenformaat en daarmee voor kwaliteit. Iemand dit ook opgevallen, of is het slechts mijn afgunst?
    Ik ken heel wat fotografen die met een redelijk goedkope digitaal toestel fotograferen en de foto vierkant maken. Evt. kan er ook digitaal een randje van een hasselblad negatief (twee kleine uitsparingen links) er omheen. De 'kenners' vinden het veel meer kunst dan de kiek die het is.

Persoonlijk hou ik ook wel van vierkant, omdat bepaalde composities dan beter tot zijn recht komen. Maar ik denk wel dat je een bewuste keuze moet maken.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by hka
    Jaap,
    Ik had ze gedownload (de plaatsjes) en in een tekenprogramma gezet en over beiden een vierkant gezet. Daaruit blijkt dat beiden gewoon vierkant zijn. De ruimte die jij aangeeft zit er beslist niet in. Maar leuke hersenbrekers zijn dit soort dingen wel.
    Optie 1 is 250 x 250 pixels. Optie 2 is (H x B) 245 x 250 pixels.

(Ik had in eerste instantie eentje opgezet die 245 x 245 was, omdat ik bij het verkleinen de aspectratio gelijk had. Daarna had ik na de eerste reactie het plaatje vervangen. Ik denk als je het nieuwe plaatje wil zien de pagina in de browser moet verversen (zeker internet explorer?).)
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by Merlin
    Persoonlijk hou ik ook wel van vierkant, omdat bepaalde composities dan beter tot zijn recht komen. Maar ik denk wel dat je een bewuste keuze moet maken.
    Ik mag hopen dat een fotograaf deze keuze inderdaad bewust maakt. Maar als man ben ik toch wel wat "autistisch" en houd ik vaak vast aan het formaat waarvoor de camera gemaakt is... maar ik denk dat veel fotografen dit doen want rond of driehoekig zijn natuurlijk ook vormen die kunnen bij bepaalde composities; en ik denk dat daar toch in minder dan 1% van de gevallen voor gekozen wordt.

Shooter
    Medium Format
    Het is niet overal even geschikt voor. Ik vind het vaak rust brengen, maar het geet ook veel ruimte in je foto en dat is niet altijd gewenst.

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin