Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 68,693   Posts: 1,482,474   Online: 976

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast
Results 11 to 20 of 24

Shooter
    35mm
    Fred, Ik werk met kleinbeeld leica m. Na jaren heen en weer gezwabber met ontwikkelaar heb ik de definitieve keuze gemaakt voor HC 110 en Rodinal in combinatie met Tri x
    Tri X belichten op 250. Rodinal verdunning 1:50; bij 20 graden 13.50 min ontwikkelen, halve minuut constant agiteren daarna om de halve minuut 5 sec.
    Het is een zeer goed resultaat:hoge scherpte, redelijk grote korrel en goede gevoeligsheid benutting. De grijstinten zijn prachtig. Ik kan het je zeker aanbevelen. De verdunning 1:100 schijnt een fijne korrel te geven maar daar heb ik HC110 voor. Voor sommige foto's wil ik een groter korrel dat verhoogt de dramatiek. Helaas kan ik je nu niets laten zien, ik heb geen scanner. Wellicht komt dat wel eens bij een bariet uitwisseling.

Werkt een H.splitgrade prettig, is het ingewikkeld of valt dat wel mee?

gr Sip

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by helder

...
    Werkt een H.splitgrade prettig, is het ingewikkeld of valt dat wel mee?

gr Sip
    Beste Sip,

Vooreerst dank voor de info over de combinatie 400TX en rodinal voor KB.
    IK werk met 400TX en ID-11 1+1, 250 iso, 20°C, 10' (zal wellicht wat verschillen voor condensor of diffusor vergroter, 12' minuten voor diffusor?)

Voor 120mm is het voorlopig de 320TXP in ID-11 1+1. Zoals de bijsluiter (voor D-76 1+1) aangeeft: 320 iso en 12' 45" ontwikkelen.

In verband met het afdrukken met de splitgrade: mijn theorie is dat je een maximale werkluxe moet creëren ""vanaf de filmontwikkeling". Het zwoegen en zweten gebeurt ervoor, bij de opname.

Een onderdeel van het dokaplezier is het werken met de splitgrade.
    De beste manier om je te overtugen is dat je met een aantal negatieven naar hier komt en dat we ze samen afdrukken.
    Zo ben ik ongeveer een jaar geleden naar Frederik (Diest) geweest en na één afdrukje was ik al overtuigd: eenvoudig en zeer gebruiksvriendelijk, perfecte prints.

Steeds welkom.
    Fred

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by fred
    IK werk met 400TX en ID-11 1+1, 250 iso, 20°C, 10' (zal wellicht wat verschillen voor condensor of diffusor vergroter, 12' minuten voor diffusor?)
    Fred
    Fred,
    Is ID-11 in België (alweer) verkrijgbaar in pakketjes van 600 ml of gebruik jij de 5L verpakkingen?? Ben nl. weer van plan om hier ook eens mee te testen.
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    Medium Format
    Om even aan te geven welke (film-) ontwikkelaars wij momenteel in ons programma voeren:

Agfa Rodinal (125ml/500ml (ahum, genoeg op voorraad voor de hele Benelux te voorzien 1+25 tot 1+100, para-aminophenol ontwikkelaar)
    Amaloco AM74 125ml/500ml (Rollei High Speed), probleemloos voor bijna alle films, zeer geschikt voor R3 film, veel minder voor bv. HP5+ en TriX.
    Amaloco AM50 3X20ml (Compatible Neofin Blau), laaggevoelige single layer films gaan erg goed hiermee.
    SPUR SLD 500 ml (Gevoeligheids verhogend)
    SPUR Ultraspeed T (in glasverpakking, idem SLD maar nog iets minder korrel), vrij prijzig.
    SPUR HRX-2 250 ml (fijnkorrelontwikkelaar, kost wat gevoeligheid van de film en een fractie aan scherpte)
    SPUR SD2525 2X100ml *NIEUW*(2 komponenten ontwikkelaar, gekozen compromis scherpte en fijne korrel)
    CG-512 250ml (Rollei Low Speed) ultrafijnkorrelontwikkelaar, diepteontwikkelaar (24 graden C!), zeer geschikt voor R3!
    Moersch Tanol 2x100ml (Staining ontwikkelaar 1+1+100), gebruik een neutraal (X89) of alkalische fix (ATS-Moersch).
    MZB (tweebads Moersch, zonesysteem), zie bijdrage Argentic!
    BKA Diafine 2X950ml temperatuuronafhankelijke 2-badsontwikkelaar uit de USA, hiermee kan iedereen ontwikkelen, zelfs in het veld zonder thermometer!

Groetjes,

Robert

PS. Ik zal er maar eens een apart hoofdstuk aan wijden op onze website.

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format

Kritische noot

Robert, op welke draad is dit een antwoord? Er wordt gevraagd om ID11, jij gaat je website hier overtypen? Hou eens op zeg!
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by Merlin
    Robert, op welke draad is dit een antwoord? Er wordt gevraagd om ID11, jij gaat je website hier overtypen? Hou eens op zeg!
    Terechte opmerking!

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by hka
    Fred,
    Is ID-11 in België (alweer) verkrijgbaar in pakketjes van 600 ml of gebruik jij de 5L verpakkingen?? Ben nl. weer van plan om hier ook eens mee te testen.
    Harry, ik kijk deze week wat ze in voorraad hebben.
    Het verschil in prijs tss 600ml en 5l of 10l is echt miniem dat het niet wijs zou zijn om geen 5 liter verpakking aan te schaffen.
    En met 120 formaat is die 5liter zo opgebruikt.

Ik bericht je er morgen over.

mvrgr
    Fred

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Harry, ik kijk deze week wat ze in voorraad hebben.
    Het verschil in prijs tss 600ml en 5l of 10l is echt miniem dat het niet wijs zou zijn om geen 5 liter verpakking aan te schaffen.
    En met 120 formaat is die 5liter zo opgebruikt.

Ik bericht je er morgen over.

mvrgr
    Fred
    Fred,
    Avast dank voor de moeite. Het enige praktische probleem bij grotere verpakkingen is de hoeveelheid stamvoorraad vandaar. Als je van de 5L verpakking uitgaat hoe groot is dan het stamvolume??
    harry

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by hka
    Fred,
    Avast dank voor de moeite. Het enige praktische probleem bij grotere verpakkingen is de hoeveelheid stamvoorraad vandaar. Als je van de 5L verpakking uitgaat hoe groot is dan het stamvolume??
    Harry,

Ik ben wel laborant maar de jullie notie "stamvolume" begrijp ik niet.
    Ik vermoed dat het is "in zijn geconentreerde vorm", en dat is dan 5 liter.
    Van 5 liter maak je in een 1+1, dus 10 liter "werk"volume. Goed voor zegmaar 40 maal een 120 film. (250ml ID-11 + 250ml H2O)

mvrgr
    Fred

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Harry,

Ik ben wel laborant maar de jullie notie "stamvolume" begrijp ik niet.
    Ik vermoed dat het is "in zijn geconentreerde vorm", en dat is dan 5 liter.
    Van 5 liter maak je in een 1+1, dus 10 liter "werk"volume. Goed voor zegmaar 40 maal een 120 film. (250ml ID-11 + 250ml H2O)

mvrgr
    Fred
    Je hebt me uitstekend begrepen Fred dat bedoelde ik.
    harry

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin