Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,301   Posts: 1,536,124   Online: 858

Page 1 of 3 123 LastLast
Results 1 to 10 of 24

Shooter
    Medium Format

Bijna 115 jaar Rodinal, het einde in zicht?

Sommige namen zijn bekend, andere wat minder. Rodinal een filmontwikkelaar van Agfa die op 27 Januari 1891 onder Patentschrift no. 60174 van het Kaiserliches Patentambt werd ingeschreven en later dat jaar op de markt werd gebracht.
    Een vinding van Dr. M. Andresen uit Berlijn.

Een receptuur die in bijna alle tijden vrijwel onveranderd is gebleven en naar goede bronnen, voor het laatst in 1992 door Agfa is gemodificeerd.
    Agfa (Aktien Gesellschaft Für Anilinfabrikation), een gekende naam in de fotoindustrie draait nu op zijn laatste benen. De splitsing met Agfa Gevaert heeft Agfa Photo duidelijk geen goed gedaan. Agfa, een bedrijf dat in 1964 nog fuseerde met Gevaert en vanaf 1981 een 100% dochter van het Bayer concern in Leverkusen. Onder dit pharmaceutisch concern werden destijds miljoenenwinsten geboekt, zie nu wat er van is overgebleven.
    Zoals het er naar uit ziet is het gebeurd met een lange traditie in de Duitse fotoindustrie. Voor iedereen die zelf zijn z/w films ontwikkelt is RODINAL een begrip. Een ontwikkelaar die tot vorige week vrijdag nog werd geproduceerd in de Agfafabriek in Valhingen/Enz. Een unieke receptuur, hoge verdunningen mogelijk met superscherpte (1+25 - 1+100). Een vloeibare ontwikkelaar die bijna net zo lang houdbaar is als de patentvinding. Zou het daarom verkeerd zijn afgelopen met Agfa Photo.................??

Fotohuis heeft inmiddels de laatste voorraad Rodinal uit Valhingen /Enz opgeslagen. Verdere info vind je onder *NIEUWS* op onze website.

Prettig weekend.

Robert

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Als ik zie met welk een snelheid Moersch Perceptol kon nabouwen, ben ik eigenlijk niet ongerust. Het verdwijnen van MCC111, dat doet zeer.

M.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Shooter
    Medium Format
    Een en ander zal afhankelijk zijn van de verkrijgbaarheid van para-aminophenol (OH-Fenol-NH2 ; C6H7NO). We zoeken nog even uit waar Calbe en Foma deze grondstof vandaan haalt, of dat deze door Agfa zelf wordt geproduceerd of via hun vroegere moederconcern Bayer wordt aangeleverd.
    Mocht Agfa zelf deze stof in eigen productie hebben dan is er een probleem.

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Photographers Formulary maakt zelf toch ook een Rodinal kloon? Je kunt ook eens kijken bij Boom chemie in Meppel. (Ze verkopen alleen aan bedrijven).
    www.boomlab.nl
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Dat Agfa en daarmee Rodinal verdwijnt lijkt me een te vroege conclusie.
    Wellicht wordt het in stukken verkocht (richting China?)
    Dat ze zullen afslanken dat was de bedoeling. (20% van het oorspronkelijk aantal personeelsleden?)

Laat ons maar niet te veel op voorhand speculeren.

Shooter
    35mm
    Het kan er bij mij niet in dat Rodinal gaat verdwijnen. Mocht Agfa stoppen met de productie dan zal het wel overgenomen worden door een kleine producent zoals wel meer dingen.
    De kosten zullen dan wel stijgen, maar verdwijnen... nee dat nooit.

Rodinal voor het negatief / olieververf voor het doek!!
    ANALOGERS WE HOUDEN DE MOET ERIN

GroetSip

Shooter
    Multi Format
    Ik heb alvast nog enkele flessen Rodinal op stock genomen :-)
    Die wordt amper slecht en hou ouder hij wordt, hoe mooier (bruiner) de kleur.

G

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by helder
    Het kan er bij mij niet in dat Rodinal gaat verdwijnen. Mocht Agfa stoppen met de productie dan zal het wel overgenomen worden door een kleine producent zoals wel meer dingen.
    De kosten zullen dan wel stijgen, maar verdwijnen... nee dat nooit.

Rodinal voor het negatief / olieververf voor het doek!!
    ANALOGERS WE HOUDEN DE MOET ERIN

GroetSip
    De toekomst is aan de bariet meester-printers.
    Binnen een tiental jaar is het aantal analoge werkers erg beperkt, tenzij die bariet-renaissance zich echt zou doorzetten :-).

Degenen die dan nog perfecte "silvergelatine prints op aluminium" kan afleveren 'voor derden', die zijn broodje is gebakken.

mvrgr
    Fred
    Last edited by fred; 10-22-2005 at 10:41 AM. Click to view previous post history.

Shooter
    35mm
    Ik zie het niet somber in. Overal zijn fototentoonstellingen: Breda, Amsterdam, Groningen en nu een hele mooie in Antwerpen. Er is een toenemende belangstelling voor de fotografie en dat lijkt zich door te zetten. Het grappige is dat er een groot verschil is tussen digi, plastic analoge en het bariet. Dat zie je ook bij Noorderlicht: De foto's van Paul Fusco; gevolgen van de ramp Tsjernobyl, inhoudelijk vreselijk, maar zijn bariet foto's vallen echt op het diepe zwart, het optische wit en alle tonen daartussen. Ik heb het vermoeden dat fotografen die het digitale pad zijn op gegaan ook het verschil (gaan) zien.
    Rodinal ondersteund deze pracht volledig. Er zal zeker vraag blijven naar Rodinal, net zo als naar Tri X. (heerlijke combinatie, prachtig korreltje) Er zullen mooie tijden voor de silverprint fotografie aanbreken.
    Gr Sip

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by helder
    Ik zie het niet somber in. Overal zijn fototentoonstellingen: Breda, Amsterdam, Groningen en nu een hele mooie in Antwerpen. Er is een toenemende belangstelling voor de fotografie en dat lijkt zich door te zetten. Het grappige is dat er een groot verschil is tussen digi, plastic analoge en het bariet. Dat zie je ook bij Noorderlicht: De foto's van Paul Fusco; gevolgen van de ramp Tsjernobyl, inhoudelijk vreselijk, maar zijn bariet foto's vallen echt op het diepe zwart, het optische wit en alle tonen daartussen. Ik heb het vermoeden dat fotografen die het digitale pad zijn op gegaan ook het verschil (gaan) zien.
    Rodinal ondersteund deze pracht volledig. Er zal zeker vraag blijven naar Rodinal, net zo als naar Tri X. (heerlijke combinatie, prachtig korreltje) Er zullen mooie tijden voor de silverprint fotografie aanbreken.
    Gr Sip
    Yep, hier ook "zeker" geen pessimisme.

Bariet blijft de beste ondersteuning voor uitstekende fotografie.

Wel een aanrader in de doka is de splitgrade; echt een luxe!

Die Paul Fusco!! Amai!
    http://www.magnumphotos.com/c/htm/Fr...3RSPPMM&DT=ALB

Zal nog de combinatie eens moeten uitspitten, die 400tx met rodinal.
    Hoe werk jij er mee Sip? Enkele voorbeeldjes???

Page 1 of 3 123 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin