Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,727   Posts: 1,515,212   Online: 953

Page 2 of 4 FirstFirst 1234 LastLast
Results 11 to 20 of 39
    Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    Het enige waar ik aan verder kan refereren is de wetenschap.
    Jed zou je enige literatuur referenties kunnen geven, zodat ik me in dat interessante onderwerp kan verdiepen.

Ben
    Das Licht macht dem Denker und Forscher die meiste Freude. (from Swiss farmhouse)

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Breunes View Post
    Jed zou je enige literatuur referenties kunnen geven, zodat ik me in dat interessante onderwerp kan verdiepen.

Ben
    De relatie tussen het licht en het gevoel wordt door H.P. Robinson aangegeven in zijn manual uit 1869. In deze thread verwijs ik ernaar. Dit manual is van zoveel betekenis, dat het nu nog wordt herdrukt. Zelf heb ik een een kopie van een herdruk uit 1971. Als ik mij goed herinner heb ik de kopie van een exemplaar dat in de universiteitsbibliotheek der RUU aanwezig is. Dus je kunt dat zo opvragen.
    De relatie tussen licht en gevoel en kleur en sensation wordt door Alkan in zijn boek 'Des lumieres et des ombres' behandeld. Ik heb begrepen dat dit boek moeilijk te lenen is. Ik heb het destijds in Parijs gekocht en in mijn bezit. Als je het wilt lenen, laat het weten. We wonen niet zo ver van elkaar.
    Over kleur vind je vele boeken in de UB van de RUU.
    Dat de invloed van licht (zwart-wit) en kleur biologisch verschillend reageren is lang bekend. Zover ik mij herinner gaat het naar verschillende delen der hersenen. Maar dat is slechts een verklaring. De essentie is, dat ze psychologisch verschillend reageren. En dat is al eeuwenlang bekend, ook toen het woord psychologie onbekend was. De olieverfschildertechniek is op dit dubbele gegeven ( sentiment en sensation) gebaseerd.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Ben,
    en nu lees ik dit:
    Das Licht macht dem Denker und Forscher die meiste Freude. (from Swiss farmhouse)

Ook in dit zwitserse farmhouse is het licht bepalend!

Jed

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    "Claire obscur", was ook Rembrandt daar niet mee bezig?

Shooter
    4x5 Format

Ben
    Ik realiseer mij dat jouw vraag niet specifiek fotografie-gerelateerd is. Op het gebied van de perceptie in de wereld om ons heen is veel gedaan sinds de 1e wereldoorlog en wordt veel gedaan. Een ouder standaardwerk is: J.J. Gibson, The ecological approach to visual perception, Houghton Mifflin Co. Boston, 1979. Alleen al in onze buurt zijn twee groepen op het gebied van de psychofysica werkzaam: de groep van Koenderink aan de RUU en het TNO instituut in Soesterberg ( elk met bibliotheken). Internet wordt overladen met zeer recent werk (type op google: perception, recognition en 'modulation transfer function').

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by fred View Post
    "Claire obscur", was ook Rembrandt daar niet mee bezig?
    claire obscur is de franse vertaling van het italiaanse chiaroscuro. Deze chiaroscuro wordt in de schilderkunst, fotografie en cinematografie toegepast. ( afbeelding in twee dimensies). De chiaroscuro is de interpretatie van de lichtwerking door de kunstenaar. Rembrandt is een schilder, die er gebruik van maakte. Bij Rembrandt is de rol van de onderschildering ( en dus het licht) erg groot.
    In het boek van Alekan worden de verschillende werkingen van het licht weer onderverdeeld. Zo wordt de term 'la lumiere metaphyisique' gebruikt bij het schilderij de Emmausgangers van Rembrandt.

Jed

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    ...

Ik fotografeer in z/w omdat ik kleur te moeilijk vind ;-)
    Ben
    Dat is hier zeker ook een bijkomende belangrijke reden!

Shooter
    4x5 Format
    Ik fotografeer in z/w omdat ik kleur te moeilijk vind ;-)
    Ben[/QUOTE]

Kun je ook aangeven waarom je het werken in kleur zo moeilijk vindt?

Jed

Huib's Avatar
    Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    2
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    En mijn alledaagse controle bevestigd dat. Zwart-wit fotos, die ik jaren eerder heb laten zien kunnen mensen zich gedetailleerd herinneren.
    Zegt dit iets specifiek over jouw gasten, over de wijze waarop je destijds die foto's gepresenteerd hebt, kan het zijn omdat zwartwit werk minder voorkomt dan kleurwerk en dat dit de kijkers opviel waardoor men aandachtiger is gaan kijken en het beter heeft opgenomen?

:-)

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    In kleur krijg je een zone systeem in meerdere dimensies. Behalve dat je let op licht, donker, structuren, etc, moet je ook nog eens letten op kleur, waarbij de ene kleur de andere beinvloedt. Bij het afdrukken krijg je zoveel extra variabelen, dat je veel meer compromissen moet maken dan bij zwart/wit afdrukken. En een compromis betekent dat je nooit tevreden bent.
    Daarnaast is het zo dat ik na tientallen jaren zwart/wit fotograferen alles als zodanig ook beoordeel. Je let dan automatisch op licht, structuur, schaduw, etc.
    Kleur schiet ik met het digitaaltje van mijn vrouw. (niet tegen Fred vertellen) ;-)

Page 2 of 4 FirstFirst 1234 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin