Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 68,674   Posts: 1,481,897   Online: 1136

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast
Results 11 to 20 of 29

Shooter
    Medium Format
    Jonge mensen zijn met kleur grootgebracht en niet met zwart/wit. Een zwart/wit televisietoestel kennen ze niet ... wat wil je dan ... alles rond hen is kleur ...waarom zouden ze dan liever zwart/wit zien ???? Bijgevolg ligt kleur beter in de markt dan zwart/wit ... en ik geloof niet dat we geen kleurfoto's kunnen herinneren, dat lijkt mij ver gezocht. Misschien niet tot in alle details, maar dat geldt evenzeer ook zwart/wit beelden ... de wereld is in kleur ... dus zwart/wit zal enkel nog een kleine minderheidsniche vormen binnen de fotografie (zoals bv. de etskunst) , een niche waar het overigens prettig vertoeven is, wat mij betreft ...

Jaymes

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Merlin View Post
    ...Daarom zal volgens mij z/w altijd minder als kunst worden bestempeld dan kleur...
    Het is dan ook zooooooo gemakkelijk om met kleur een "kunstwerk" te maken in de fotografie.
    Men neme een waterverfpapiertje, Pola-achterwand, een artistiek randje erbij en de uitgewassen kleuren doen de rest: deze fruitschaal wordt (in de ogen van mijn collega's op het werk) een waar kunstwerk en dat in minder dan 10 minuten van opstelling tot afdruk...

Instant kunst of kitsch?

pfffffff. :rolleyes:

G

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Quote Originally Posted by argus View Post
    Het is dan ook zooooooo gemakkelijk om met kleur een "kunstwerk" te maken in de fotografie.
    Men neme een waterverfpapiertje, Pola-achterwand, een artistiek randje erbij en de uitgewassen kleuren doen de rest: deze fruitschaal wordt (in de ogen van mijn collega's op het werk) een waar kunstwerk en dat in minder dan 10 minuten van opstelling tot afdruk...

Instant kunst of kitsch?

pfffffff. :rolleyes:

G
    mmm, al bij al niet slecht, zelfs goed, maar ik heb het gevoel dit al eerder gezien te hebben.
    Ik zou het in ieder geval niet ophangen omdat ik zoiets ja... kitsch vind.
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Van Luppen View Post
    Jonge mensen zijn met kleur grootgebracht en niet met zwart/wit. Een zwart/wit televisietoestel kennen ze niet ... wat wil je dan ... alles rond hen is kleur ...waarom zouden ze dan liever zwart/wit zien ???? Bijgevolg ligt kleur beter in de markt dan zwart/wit ... en ik geloof niet dat we geen kleurfoto's kunnen herinneren, dat lijkt mij ver gezocht. Misschien niet tot in alle details, maar dat geldt evenzeer ook zwart/wit beelden ... de wereld is in kleur ... dus zwart/wit zal enkel nog een kleine minderheidsniche vormen binnen de fotografie (zoals bv. de etskunst) , een niche waar het overigens prettig vertoeven is, wat mij betreft ...

Jaymes
    Mijn kleinkinderen hebben een kleuren TV. Maar als zij zappen, blijven ze bij een zwart-wit film steken. Hoe zit dat?

Jed

Huib's Avatar
    Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    2
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Mijn kleinkinderen hebben een kleuren TV. Maar als zij zappen, blijven ze bij een zwart-wit film steken. Hoe zit dat?

Jed
    Toen wij thuis nog een ZW tv hadden en de buren al een kleuren TV, moest mijn moeder mij daar altijd weghalen.....

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by argus View Post
    Instant kunst of kitsch?
    Kunst of kiek?
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Huib View Post
    Toen wij thuis nog een ZW tv hadden en de buren al een kleuren TV, moest mijn moeder mij daar altijd weghalen.....
    Jouw moeder is, denk ik een hele wijze moeder, die wist wat goed voor je was.
    Jed

elbuveli2ETHPY's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Jed,als je de oude zwart-wit films bekijkt,komen het toch veel rustiger over dan bij een kleurenfilm.

Nog iets,op de fotoclub was,in vroeger jaren,alles zwart wit,men was er vol van,er bestond niets beters dan dat,nu,in het digi-tijdperk alles kleur,je ziet geen enkele zwart wit foto meer,vraag je ernaar,durven ze,volgens mij,er niet voor uit te komen,konden ze niet meer dan zwart wit afdrukken,te moeilijk,of zo.
    Als je de foto,s vroeger zo mooi vond,waarom dan die omschakeling naar kleur,hier en daar hoor je,het is zo makkelijk,ja,snap ik,scherpstellen hoeft niet meer,lichtmeten ook niet,dokawerk bestaat al helemaal niet meer,het kan gewoon onder het televisie kijken door,en grotere printjes dan A4,komen bij de Aldi of het Kruidvat vandaan,ik heb indertijd nog stofjes bij de apotheker gehaald om ontwikkelaar te maken,dat waren nog eens tijden.
    En wat die TV betreft,toen de hele wereld een TV had,kregen wij pas zo,n ding,een flips,maar een prachtig mooi ZWART WIT beeld,en daar denk ik nog steeds aan terug,oja,de hele wereld was eigenlijk ons dorpje,realiseer ik me nu.

Ruud.

Shooter
    Medium Format
    Images
    6
    Kleur is voor meisjes!

Shooter
    4x5 Format
    [QUOTE=elbuveli2ETHPY;605765]Jed,als je de oude zwart-wit films bekijkt,komen het toch veel rustiger over dan bij een kleurenfilm.

Zwart-wit en kleur zijn verschillend. Zwart-wit stelt het totale licht voor en spreekt het gevoel (sentiment) aan en is langdurig. De fotograaf (of schilder) kan dit sturen, en dus het gevoel sturen. Het effect is langdurend.
    Kleur ( een deel van het licht) spreekt de sensation,( in de engelse zin) aan. Het is direct en kortdurend. De fotograaf kan weinig sturen. Dat maakt het makkelijk voor de fotograaf.

Het publiek prefereert de zwart-wit film ( de beste films van de 20 e eeuw zijn zwart-wit), met Citizen Kain als nummer 1. De commercie is echter meer gebaat bij direct effect.

Of je voor kleur of zwart-wit kiest zou moeten afhangen van je doel. Helaas kiezen veel mensen niet, maar kiest de reclame voor hen. Of liever gezegd, dicteert de reclame.

Jed

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin