Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,207   Posts: 1,531,896   Online: 1097

Page 3 of 3 FirstFirst 123
Results 21 to 29 of 29

Shooter
    35mm RF
    Goeie zwart wit fotografie is vaak mooi, goeie kleur fotografie is soms mooi

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by jaapvdz View Post
    Goeie zwart wit fotografie is vaak mooi, goeie kleur fotografie is soms mooi
    In wezen is de term zwart-wit fotografie niet juist. Het gaat om monochrome. En een 'mooie' kleurenfoto (of film) is vrijwel steeds monochrome. Het grootste deel der schilderkunst (westerse en oosterse) is monochrome. Een schilder kan in bepaalde gevallen kleur als een 'extra' toevoegen (zoals bij bepaalde olieverfschilderijen). Het gaat om het licht dat in de monochrome gevangen wordt.
    In de fotografie moet je kiezen. En als je voor kleur kiest, hoef je alleen maar te zorgen dat je niet teveel kleurzweem hebt; want dat is steevast het commentaar.
    Met zwart-wit moet je kleur bekennen en dat is niet eenvoudig want je laat je gevoel spreken.

Jed

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Pim Warnars View Post
    Kleur is voor meisjes!
    Wat een sexistische opmerking is dit!
    harry

Release, the best you can do...

keithwms's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Blog Entries
    20
    Images
    129
    Haha, gaaf.

Words & music by paul simon

When I think back
    On all the crap I learned in high school
    Its a wonder
    I can think at all
    And though my lack of edu---cation
    Hasnt hurt me none
    I can read the writing on the wall

Kodachrome
    They give us those nice bright colors
    They give us the greens of summers
    Makes you think all the worlds a sunny day, oh yeah
    I got a nikon camera
    I love to take a photograph
    So mama dont take my kodachrome away

If you took all the girls I knew
    When I was single
    And brought them all together for one night
    I know theyd never match
    My sweet imagination
    And everything looks worse in black and white

Kodachrome
    They give us those nice bright colors
    They give us the greens of summers
    Makes you think all the worlds a sunny day, oh yeah
    I got a nikon camera
    I love to take a photograph
    So mama dont take my kodachrome away
    "Only dead fish follow the stream"

[APUG Portfolio] [APUG Blog] [Website]

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Quote Originally Posted by Merlin View Post
    Als fysicus kan ik hier over opmerken dat zwart-wit het hele spectrum omvat en kleur slechts een bepaalde golflengte en daarmee heel beperkt is. Zwart-wit (of monochrome) vertegenwoordigt het licht en spreekt een heel ander deel van onze hersenen aan dan kleur. De werking is niet te vergelijken.
    Met een biologie achtergrond kan ik hier nog aan toevoegen dat wat wij als "zichtbare kleur" ervaren, een hele beperkte visie op de waarnemingsbeleving van de "gekleurde" wereld om ons heen is. Veel dieren hebben een totaal ander visueel beeld dan het onze... Waar mensen de drie basiskleuren kunnen onderscheiden (R,G,B), en gevoelig zijn voor licht in het gebied van ca. 450 to 750 nm, ontbreekt bij sommige dieren het vermogen om 1 van deze kleuren waar te nemen (b.v. koeien). Daar tegenover staat dat andere dieren juist een fenomenaal vermogen hebben om ook andere delen van elektromagnetisch spectrum waar te nemen, b.v. UV en infrarood, en zelfs liniear en circulair gepolariseerd licht kunnen onderscheiden...

De wereld is voor die dieren een totaaaaaaaaal andere als die van ons! :o

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Marco B View Post
    Met een biologie achtergrond kan ik hier nog aan toevoegen dat wat wij als "zichtbare kleur" ervaren, een hele beperkte visie op de waarnemingsbeleving van de "gekleurde" wereld om ons heen is. Veel dieren hebben een totaal ander visueel beeld dan het onze... Waar mensen de drie basiskleuren kunnen onderscheiden (R,G,B), en gevoelig zijn voor licht in het gebied van ca. 450 to 750 nm, ontbreekt bij sommige dieren het vermogen om 1 van deze kleuren waar te nemen (b.v. koeien). Daar tegenover staat dat andere dieren juist een fenomenaal vermogen hebben om ook andere delen van elektromagnetisch spectrum waar te nemen, b.v. UV en infrarood, en zelfs liniear en circulair gepolariseerd licht kunnen onderscheiden...

De wereld is voor die dieren een totaaaaaaaaal andere als die van ons! :o
    Marco, het woord waarnemingsbeleving zou ik vervangen door waarnemen. Als de 'beleving' in het geding komt, dan komt de verwerking door de hersenen om de hoek kijken. Bij kleuren komen er aangeleerde, soms cultureel bepaalde factoren in het spel. Zo is, bijv. in de reclame, de werking van rood of blauw in onze westerse wereld anders dan in het verre oosten. De werking van het totaal zichtbaar spectrum (zwart-wit) op het gevoel, daarentegen, blijkt behoorlijk universeel. Ik vermoed dat dat komt omdat het op een natuurlijke manier is aangeleerd.
    Kleur heeft een meer 'kunstmatige' achtergrond. Wat ook zijn handige kant heeft. Zo kan een firma zich herkenbaar maken door zijn kleurenpalet. Zo kun je goed een kodak film herkennen. Ik, persoonlijk, vind het geen pre als mensen zeggen: 'die foto is op die en die kodakfilm gemaakt'. Maar dat kan verschillend liggen; er zijn ook mensen die met een krokodilletje op hun T-shirt rondlopen.

Jed

n_mercenier's Avatar
    Shooter
    35mm
    Beetje 'kinderachtige' discussie toch, de vraag wat nu beter is, kleur of ZW.
    Is het niet zo dat kleur sterker wordt door bestaan van ZwWit en vice versa?

Groeten,
    Nicolas

Ps: sorry als ik de pret bederf
    May the light be with us !!!
    http://users.telenet.be/merceniernicolas

Shooter
    4x5 Format
    [QUOTE=n_mercenier;612737]
    Is het niet zo dat kleur sterker wordt door bestaan van ZwWit en vice versa?

Groeten,
    Nicolas

In een olieverfschilderij is deze uitspraak juist (een monochrome onderschildering en ingevuld met een kleur). In fotografie moet je een keuze maken. Je maakt of zwart-wit of kleuren. Het wordt door de filmkeuze bepaald. Deze discussie gaat over deze keuze. Een keuze die elk zijn doelgebied en zijn beperkingen heeft. Het gaat dus niet om wat is 'beter', maar wat de fotograaf wil bereiken.

Jed

WITZ's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Iemand hier, ik weet niet meer wie, schreef in een draadje (ik weet ook al niet meer welk) dat zijn (of haar) kleurenfoto's eigenlijk zwart-wit foto's werden.
    Volgens mij zit daar nog al wat waarheid in; ik merk dat ikzelf nu een poos gezwart-wit heb, en af en toe kleur doe (ja ja ook helemaal zelf afwerken), mijn kleurenfoto's beoordeel als zwart-wit. Soms wordt zo'n zwart-wit-kleurenfoto doordat het in kleur is sterker. Ik denk dat dat licht aan de andere benadering.

Page 3 of 3 FirstFirst 123

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin