Switch to English Language Passer en langue franšaise Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 68,692   Posts: 1,482,418   Online: 714

Page 1 of 3 123 LastLast
Results 1 to 10 of 29
    Huib's Avatar
    Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    2

Kleur is de essentie, zwart wit is een slap aftreksel....

even een teazer als titel van deze thread.

Luister maar eens naar het nummer 'Kodachrome' van Simon&Garfunkel.

Huib
    www.huibsmeets.com

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Huib View Post

Huib
    www.huibsmeets.com

De thread " Kleur is ballast, zwart wit de essentie' ben ik wel is waar gegonnen, maar de stelling is van Fred. De stelling "kleur is de essentie,...' kan net zo goed verdedigd worden. Je bent dan bijv. in de wereld van de reclamefotografie ( zoals ik eerder heb aangegeven}. Nou Fred, wat heb jij er op te zeggen .

Jed

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Feit is dat een foto een fractie is van ons gekleurde leven. Ik denk dat je bij bepaalde onderwerpen juist een reducering moet doen om het wat eenvoudiger voor te maken voor ons... het 'leven' is namelijk toch niet te vatten.

Wanneer vooral het visuele dient geprikkeld te worden, en niet onze gedachten en herinneringen, ben je beter met kleur. (reclame maar vooral natuurfotografie)

Bvb
    Ik zie niet in hoe je mooie vogel of tropische plant... of een koraalrif tot zwart-wit zou reduceren (uitgezonderd macro misschien...)
    Als ik een goede natuurfotograaf zou zijn, zou ik dat ook niet willen doen.
    (natuurlijk bestaan er altijd uitzonderingen!)
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Je ogen zijn de essentie. Die zijn uniek voor jou, met jouw onnavolgbare grijze massa in de bovenkamer. Alleen jij ziet wat jij ziet, alleen jij kan een beeld maken zoals jij ziet.
    Zwart-wit is behoorlijk beperkt: er is (een beetje) licht of er is geen licht, kortom het gaat over intensiteit. Kleur is veel omvattender: het bestaat uit diverse golflengtes, kortom het gaat over een gekwantificeerd licht.
    Sinds ik sommige beelden toon (o.a. split-sepia), waardeer ik de tussenvorm ook. Het lijkt wel alsof een klein beetje kleur helemaal op het gevoel speelt. Zwart kan (met name koud-toon ontwikkelaars op koud/neutraal papier) behoorlijk koud over komen. Een beetje bruin lijkt nog veel intenser voor het beeld en het gevoel. Hoe zien jullie dat?
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    4x5 Format
    [QUOTE=Merlin;413965]
    Zwart-wit is behoorlijk beperkt: er is (een beetje) licht of er is geen licht, kortom het gaat over intensiteit. Kleur is veel omvattender: het bestaat uit diverse golflengtes, kortom het gaat over een gekwantificeerd licht.

Als fysicus kan ik hier over opmerken dat zwart-wit het hele spectrum omvat en kleur slechts een bepaalde golflengte en daarmee heel beperkt is. Zwart-wit (of monochrome) vertegenwoordigt het licht en spreekt een heel ander deel van onze hersenen aan dan kleur. De werking is niet te vergelijken.

Schilders beschouwen de monochrome onderschildering (=licht) de hoofdzaa in hun schilderijk. De grote schilders zijn allen schilders van het licht. De ongeoefende beschouwer kan echter de werking van licht en kleur niet onderscheiden. Daar is vaak de nodige training voor nodig.

Goed kleurendrukwerk heeft niet voor niets een 'zwartgang'.

Jed

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Ben op dit ogenblik heel wat aan het klussen in Willebroek.
    Dus het hoofd staat er niet naar, eerder op hol vanwege de solventen van de houten vloer lijm...

Wat hoor ik daar..., gevloek, gerommel...??

Feit is als ik moet antwoorden op de vraag: "Welke goede foto's kan je je nu herinneren?"...
    ik alleen zwart-wit beelden kan opsommen... haast nooit kleurbeelden!

Kleur is biezonder vluchtig... net zoals die lijm van vandaag!!

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by Huib View Post

Huib
    www.huibsmeets.com

Das logisch Huib...
    In Kodachrome zit zoawat het meeste claire-obscur...

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format

Zwart-wit is transpiratie, kleur inspiratie...?

Quote Originally Posted by fred View Post
    Feit is als ik moet antwoorden op de vraag: "Welke goede foto's kan je je nu herinneren?"...
    ik alleen zwart-wit beelden kan opsommen... haast nooit kleurbeelden!
    Dat is precies wat Jed zegt, het werkt meer op het lange termijn geheugen. Maar het is niet zo dat onder de grote namen van fotografen alleen de oude z/w meesters (Adams, Cartier-Bresson, etc) zijn te vinden. Hedendaagse kleurenfotografen (Rineke Dijkstra, Anton Corbijn, etc.) zijn even veel zo niet meer geliefd.
    Ik denk dan ook dat z/w met tijdloos wordt geassocieerd en kleur met bij de tijd. Daarom is er altijd een markt voor beide stromingen.

Ik heb het al eens eerder geschreven, maar ik verbaas me er regelmatig over dat klassiek z/w fotowerk heel slecht gewaardeerd wordt. Dan heb ik het niet persÚ over mijn werk. Moderne kleurenbeelden worden door mensen in mijn omgeving veel meer aandacht gegeven, terwijl ze meestal niet reroduceerbaar zijn en met weinig techniek tot stand zijn gekomen.

Qua techniek heb je als fotograaf zowel voor kleur als z/w veel nodig. Bij moderne kleurenbeelden kan je je onvermogen echter veel beter maskeren. Daarom vind je veel techneuten onder z/w werkers en intu´tieven onder kleurgebruikers. Daarom zal volgens mij z/w altijd minder als kunst worden bestempeld dan kleur. Voor het grote publiek is z/w beeldinhoudelijk veel beter te begrijpen dan kleur. En kunst is tegenwoordig onbegrijpelijk...
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Als fysicus kan ik hier over opmerken dat zwart-wit het hele spectrum omvat en kleur slechts een bepaalde golflengte en daarmee heel beperkt is.
    Zo had ik het nog niet gezien. Je hebt gelijk.
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Schilders beschouwen de monochrome onderschildering (=licht) de hoofdzaa in hun schilderijk. De grote schilders zijn allen schilders van het licht. De ongeoefende beschouwer kan echter de werking van licht en kleur niet onderscheiden. Daar is vaak de nodige training voor nodig.
    Geldt dat ook nog wel voor de moderne schilders? Toevallig ken ik wat kunstenaars en studenten op de kunstacademie, maar zij werken allemaal uit hun hart en gevoel, geen van allen met hun hoofd. Als ik ze vraag naar de lichtwerking kunnen ze daar geen zinnig woord over zeggen. Ze komen met verhalen waar ik geen touw aan vast kan knopen, over maatschappelijke vragen en normen, de stand van de sterren en hun plaats in de wereld. Of zijn ze onbewust bekwaam in het gebruik van een ondertekening/zwartgang?
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:

Shooter
    4x5 Format
    [QUOTE=Merlin;414284]Dat is precies wat Jed zegt, het werkt meer op het lange termijn geheugen. Maar het is niet zo dat onder de grote namen van fotografen alleen de oude z/w meesters (Adams, Cartier-Bresson, etc) zijn te vinden. Hedendaagse kleurenfotografen (Rineke Dijkstra, Anton Corbijn, etc.) zijn even veel zo niet meer geliefd.
    Ik denk dan ook dat z/w met tijdloos wordt geassocieerd en kleur met bij de tijd. Daarom is er altijd een markt voor beide stromingen.

Anton Corbijn herinner ik mij alleen aan zijn zwart-wit werk. Rineke Dijkstra alleen aan de monochromen ( wat op hetzelfde neerkomt)..
    Een hedendaagse kleurenfotograaf kan wel geliefd zijn; het betekent niet dat het een 'blijfertje' is. Hij kan varen op het 'direct-effect' van kleur, of het kan iemend zijn die aan de weg timmert. Een kleurenfotograaf zal trouwens sowieso niet blijven, omdat de levensduur van een kleurendruk uiterst beperkt is.

Een zwart-wit druk zal appeleren aan het lange termijn geheugen, maar ook alleen als het een goede foto is. De fotograaf kan in een zwart-wit foto het licht manipuleren; naar zijn hand zetten. Dit wordt clair-obscur genoemd, en is een machtig instrument. Bij kleur is dat niet mogelijk.

Nadat de monochrome onderschildering enkele tientallen jaren in de schilderkunst 'is weg geweest', is hij nu weer aan het terugkomen. Ik ben weer jonge schilders tegengekomen, die op die wijze werken. De schilders die de onderschildering hebben weggelaten werkten misschien op hun eigen gevoel, maar niet op het gevoel van de beschouwer. Een ding is zeker, het schilderij zal snel gemaakt zijn. En of het nu om fotografie of schilderkunst gaat; er is veel transpiratie nodig.

Jed

Page 1 of 3 123 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  Ś   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin