Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,956   Posts: 1,522,930   Online: 1202

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 15
    Daan72's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    9

Wat kan ik vragen voor een foto?

Ik ben gevraagt om 2 foto's te maken van kinderen, van ieder kind 1 afdruk.
    De maten zijn 30x40 cm bariet op geplakt op 40x50 cm karton, via dry mount. Ik lever geen lijst. Ik wil de foto maken met de 4x5" linhof. Mocht dit te omslachtig zijn dan gebruik in mijn Yashica Mat met 80mm. De kinderen zijn dan een tekening aan het maken bij een raam met daglicht bij de opdrachtgever thuis. Ik neem mee een reflexiescherm en een staafflitser en statief. Wat voor prijskaartje is redelijkvoor deze opdracht? Ik ben benieuwd naar de reacties.

Daniel

Shooter
    Multi Format
    Images
    16
    Altijd een lastige afweging tussen wat je wilt verdienen en wat iemand er voor wilt betalen.
    mijn richtlijn is materiaalkosten + (tijd x uurloon)

Zo en nu een lang weekend rotsklimmen

Bertus's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    175
    Wellicht een idee om 175 euro voor het gebruik van de apparatuur te vragen, liefst met een paar echte fotolampen en geen staafflitser. Excl materiaal.
    Daarnaast voor het maken van de foto's tijd x uurloon.
    Tenzij het hele goede kennissen zijn natuurlijk!
    Bert
    Last edited by Bertus; 09-13-2007 at 10:38 AM. Click to view previous post history.

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Zien ze het verschil tussen bariet en pe?
    Maw, zijn het mensen die geinteresseerd zijn in kwaliteit of is de prijs belangrijk. Bij het tweede zou ik het aan een ander overlaten.

Wil men kwaliteit, dan dient er voor betaald te worden. je zal dan wel moeten presteren onder druk, want men betaald ervoor. Dus je kan niet afkomen met een middelmatig plaatje.

Een raam waar de kids aan het tekenen zijn met buitenlicht zal snel resulteren in harde schaduwen. Wees op je hoede!

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Helemaal eens met Willie Jan.

Meestal wil men voor een dubbeltje op de eerste rang, en ziet men het verschil niet tussen bariet en plastic. In zulke gevallen bedank ik altijd voor de eer. Ze hebben ongetwijfeld nog ergens een ome Jan die bereid is met zijn digitale toeter die foto's voor niks te maken.

Wil men echt kwaliteit, dan is men ook bereid ervoor te betalen.

Een professional neemt de prijs die hij wil verdienen (tijd x uurloon), telt daarbij de kosten op, en vermenigvuldigt dat met 2 - 2 1/2 i.v.m. belasting, sociale premies, verzekeringen, BTW, apparatuurafschrijving etc.
    Last edited by argentic; 10-31-2007 at 04:56 AM. Click to view previous post history.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

biloko's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Nooit verkopen is mijn moto!
    Is het voor mijn eigen plezier... dan geeft ik het liever gratis... Of, nog liever tegen "iets anders" uitwisselen. "Jullie krijgen graag een van mijn fotos... wat geven jullie terug die mij plezier geeft!"...
    Als ze niet vinden (of als ik weet dat ze het nooit zullen vinden) doe ik het niet...
    Of vind ik het lastig... zal ik het niet doen!
    Charles "Biloko" Lemaire

Shooter
    Multi Format
    Images
    16
    Om deze discussie maar eens weer een beetje leven in te blazen heb ik de volgende vraag. Wat zouden jullie vragen voor een bariet print 30x40 ingelijst en al. geen limited edition ofzo. Ben namelijk een beetje over mn prijzen aan het nadenken voordat ik ze op mn nieuwe website ga zetten. tevens heb ik volgende week een expositie waar ik wat te koop wil aanbieden. Heb nu de prijs op 99 euro gezet.

Ben benieuwd wat jullie zoal vragen.

groet,
    RJ

Shooter
    Multi Format
    Reinder,

verkoop je professioneel of als liefhebber? Ik wou eigenlijk ook al eerder deze maand antwoorden naar aanleiding van mijn eerste verkochte barietprints, maar voelde me bijna schuldig als ik het bedrag zou noemen wat ik ervoor zou moeten gevraagd hebben (nu was het een vriendenprijs).

- wat kost een lijst? Je zit al gauw aan 15 à 20 Euro en meer als je echt wil.
    - Museumkwaliteit passe-partoutkarton kost hier 12 Euro voor een plak van 80x110cm
    - Om onder de noemer "kunst" te vallen en aan 6% BTW ipv 21% (in België) te mogen verkopen, mag je maximaal 30 verplicht te nummeren exemplaren van een werk maken, deze regel geldt voor gans Europa. Voor Nederland is dit 19% (dacht ik, corrigeer me!) dus: -19 Euro afdragen aan BTW als je in ongelimiteerde series werkt, want dan zijn het slechts kunstreproducties.
    - Als professioneel moet je op het totaalbedrag nog inkomstenbelasting betalen.
    - reiskosten, materiaalkosten,... en alles wat Argentic al opnoemde.

Kortom, 99 Euro voor een foto mag misschien veel lijken voor sommigen, maar als je de rekening écht maakt, dan zou je zonder schaamrood op de wangen een veelvoud moeten vragen.
    Als je 99 Euro vraagt voor een barietprint, dan mag je dat gerust weggeven noemen.

Op een expositie zou ik dat gewoon afronden naar 100 Euro, dat handelt wat gemakkelijker.

Groeten,
    G

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Als je het ziet als kunstwerk dan is 99 euro een schijntje. Neem alleen maar eens de tijd dat je ermee bezig bent om die fraaie prent te maken. Voorzichtige schatting ca. 4 uur. Een metselaar komt daar zaterdags zijn bed niet meer voor uit. Ben dan ook van mening dat je jezelf hiermee te kort doet. Indien iemand echt geïnteresseerd is in je kuntwerk dan zijn ze vaak ook bereid om er voor te betalen (vrienden? daargelaten) en moet je een naar die maatstaf gerelateerde prijs ervoor nemen. Ik heb er in ieder geval geen zin in om er vele uren in te steken en dan met "nop" beloond te worden.
    Mijn 2 cent voor wat het waard is...
    harry

Release, the best you can do...

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Interessante discussie! Iets soortgelijks heb ik altijd gehad tijdens mijn werk als webprogrammeur. Daar lagen ook vaak handige neefjes en de beroemde doe het zelver op de loer. Te lang heb ik daar rekening mee gehouden, te lang heb ik mijzelf voor de gek gehouden en vooral: veel te lang heb ik klaarblijkelijk geen respect gehad voor mijn eigen werk, kunnen, kennis, kosten enz.

Op een gegeven moment zag ik het licht en ben ik beter gaan calculeren. De prijs waarop ik uitkwam vermenigvuldigde ik met anderhalf i.v.m. tegenslagen en bemoeizucht van de klant. Ik ging me beter voelen, zelfverzekerder en serieuzer. En raad eens? Ik werd serieuzer genomen en eindelijk betaald voor mijn werk.

Jammer alleen dat ik het genoemde inzicht zo laat kreeg want er was inmiddels geen redden meer aan. De neefjes en de doe het zelvers hadden namelijk niet met de belastingen te maken. Ik wel maar de lage inkomsten lieten het niet toe om ook nog eens reserveringen te doen. Na tien jaar ging ik failliet en daarna volgde er een zeer vervelend traject dat schuldsanering heet.

Moraal van het verhaal: klinkt misschien hard maar denk aan je zelf als het om geld verdienen gaat.

Wat koppelingen naar prijzen voor foto's:

Michael Van Buskirk (printer print!): http://www.galleryobscura.com/pages/ordering.html

Ralph W. Lambrecht (bariet) http://www.darkroomagic.com/ zie gallery

R Richard Lohmann http://www.richardlohmann.com/about/pricing.html

Groet, Rob

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin