Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,735   Posts: 1,515,374   Online: 1082

Page 3 of 3 FirstFirst 123
Results 21 to 24 of 24
    fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by argus View Post
    Wat meteen de bestaansreden van deze ganse thread onderuit haalt

Goed zo!

G

Neem nu "scherpte"...
    scherp, scherper, scherpst...
    scherp is een kwaliteit...

alles scherp is soms een kwaliteit...
    sommigen houden van scherpte-onscherpte te creëren, anderen van alles scherp

'over'scherp is al geen kwaliteit meer...(digitale fotografie lijdt daar heel erg onder...)

Technische kwaliteiten (of fouten) staan slechts ten dienste van het 'beeld'

Een beeld met goeie scherpte, doortekende hoge lichten en doortekende donkere partijen, rekening houdend met alle gulden snedes en andere compositieregels kan toch heel erg waardeloos zijn, of eerder "zielloos"...

En een beeld met duidelijk technisch mankement, dat zelfde beeld kan plots wel heel erg een stijlelement zijn dat als dit mankement in een reeks beelden steeds herhaald wordt bvb.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by fred View Post

Technische kwaliteiten (of fouten) staan slechts ten dienste van het 'beeld'

.
    Wat is een technische kwaliteit? Stel je hebt een objectief en een film, die een gevoelswaarde heel goed kunnen overbrengen. De technische kwaliteit is aanwezig. Maar de fotograaf weet met deze kwaliteit niet om te gaan omdat hij de techniek niet beheerst. En het resultaat lijkt naar niets.
    Wat is hier nu de technische kwaliteit en hoe is de verhouding tot het beeld? Ik denk niet dat je kunt spreken van dat de technische kwaliteit ten dienste van het beeld staat. De technische kwaliteiten zijn medebepalend voor het eindresultaat, zo zou ik zeggen.

Jed

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Wanneer is een foto goed?

Aan mijn cursisten vraag ik altijd : "Is dit wat je bedoelde toen je de foto maakte?" en vervolgens : "Wat kun je nu (technisch of compositorisch) verbeteren om jouw bedoeling te versterken?" Dus beeldkwaliteit in functie van de fotografische inhoud.

Vaak blijkt dan dat de cursist geen bedoeling had. Hij heeft alleen een kiekje gemaakt. Zelfs veel ervaren fotografen zondigen daar voortdurend tegen (ik ook). Die bewustwording blijkt voor menig cursist de belangrijkste ontdekking van de hele cursus.
    Last edited by argentic; 08-12-2008 at 11:13 AM. Click to view previous post history.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by argentic View Post
    Wanneer is een foto goed?

Aan mijn cursisten vraag ik altijd : "Is dit wat je bedoelde toen je de foto maakte?" en vervolgens : "Wat kun je nu (technisch of compositorisch) verbeteren om jouw bedoeling te versterken?" Dus beeldkwaliteit in functie van de fotografische inhoud.

Vaak blijkt dan dat de cursist geen bedoeling had. Hij heeft alleen een kiekje gemaakt. Zelfs veel ervaren fotografen zondigen daar voortdurend tegen (ik ook). Die bewustwording blijkt voor menig cursist de belangrijkste ontdekking van de hele cursus.
    Ik vermoed dat er wel een bedoeling was, maar de bedoeling niet kunnen verwoorden. Ik kan mij niet voorstellen dat iemand lukraak fotos gaat nemen. Het bewustwordingsproces is belangrijk. Het bewustwordingsproces kan gesteund worden door een bewuste waarneming van de wereld om je heen. Zo gingen schilders in vroeger eeuwen met elkaar op stap en bespraken wat ze zo al om zich heen zagen.
    En samen met een bewustwording is er een noodzaak de 'techniek' te beheersen. De techniek is de 'verwoording/ verbeelding' van je ideeen.
    Het uiteindelijke (fotografische) beeld is de synthese van deze processen.

Jed

Page 3 of 3 FirstFirst 123

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin