Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,813   Posts: 1,581,578   Online: 922

Page 2 of 4 FirstFirst 1234 LastLast
Results 11 to 20 of 37
    elbuveli2ETHPY's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    En dan moet ik nog even iets kwijt,vele jaren geleden,heb ik een Mamiya RB 67 gehad,met 2 objectieven,een 90 mm,en een 127 mm,het zijn allebei standaardobjectieven van Mamiya,alleen de 127 mm was meer bedoeld voor portretten dan de 90 mm,ik had hem gekocht van de lokale fotoboer,bij mij op het dorp,dat ding was afgeschreven,dus moest er iets anders komen,en dat werd dus een Hasselblad,een behoorlijke verandering,maar ik kwam hem later tegen,en hij klaagde tegen me,ik had het nooit moeten doen,
    Ik vroeg,waarom niet,hij zei die objectieven zijn zo afschuwelijk scherp,dat het pijn doet aan je ogen,de Mamiya objectieven zijn mooier en zachter van beeld,kortom,het ging om de (contrast)overdracht.
    deze gespreksrichting doet me denken aan het audiogebeuren,waar ik een tijdje in hebt gezeten,daar kon men zo oeverloos ouwehoeren,dat de doelstelling vergeten werd,dat is dus muziek,en toen ik vroeg,luisteren jullie nog weleens naar muziek,want daar gaat het toch om,zei men niets.
    Ik denk,blijf bij je opname materiaal(en ik neem zonder meer aan dat dat goed is),goede chemicalien,en 1 soort papier,maar niet ,omdat het goedkoper is,dan die film en dan weer een andere,je leert op zo,n manier nooit je film/chemie/papier kennen.
    Dat is uiteindelijk het belangrijkste.
    En die gegevens mag je best op een ander overbrengen,geloof ik,

Ruud.

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Wel heb ik ervaren dat beelden die ik gemaakt heb met middenformaat het lijkt alsof hier de scherpte werkelijk vanaf spat. Zeker van enige afstand en bij beelden die niet al te veel kleine details bevatten lijkt 't alsof de beelden scherp scherp scherp staan te schreeuwen. Toen ik overging naar 4X5 herken ik ook een zekere mate van teleurstelling dat dit effect verloren bleek te zijn. Ik ben er altijd van uit gegaan dat dit door 't optiek kwam en niet zozeer door het negatief formaat.
    Mooi verhaal, waar ik me in kan vinden. Ik zag iets in beelden wat ik scherpte noemde. Ik ging van middenformaat naar grootformaat, omdat ik meer scherpte wilde. Later ben ik dat details gaan noemen. Ik vind het heerlijk om op zo'n grote plaat de fijne details te zien, de prachtige stofuitdrukking. Maar ik realiseerde me dat dat geen scherpte is. Als ik op normale kijkafstand het beeld bestudeer, dan is een grootformaat foto van mij minder scherp dan een middenformaat foto. Ik ben er voor mezelf nog niet uit wat dat is. Ik heb een sterk vermoeden dat contrast één van de belangrijkste factoren is.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Als ik me niet vergis hebben de meeste goede kleinbeeldobjectieven een flink wat hogere resolutie en contrast dan de meeste middenformaat of grootformaat objectieven. Toch geven midden en grootformaat een hogere scherpteindruk. Ra ra hoe kan dat?

In feite zouden we testen van al die verschillende factoren voor moeten leggen aan een groepje mensen (niet fotografen), en ze telkens tussen twee afdrukken laten kiezen wat zij als scherpst ervaren. Dat kon nog wel eens verrassende resultaten opleveren.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Voor stillevens gebruik ik doorgaans 4x5. Tijd geleden heb ik de hassy met 120 macro daarvoor gebruikt.
    Toch neig ik achteraf de 4x5 te willen gebruiken. Voor mijn gevoel geeft de 6x6 toch niet wat ik heb gezien.

Lijkt mij inderdaad te maken te hebben met detaillering. Waarom werken en mensen op 13x18??
    Volgens mij heeft dat ook weer te maken met detaillering. Stel dat ik een week een 13x18 kan gebruiken.
    Dan heb ik misschien weer zo iets dat 4x5 belabberd is.

Als je in een goedkoop wagentje rijdt werkt alles prima. Nu krijg je een maand een andere supermoderne bak die lekker aanvoeld.
    Na die tijd rij je weer in de kleine bakkie en denk je terug aan die andere bak.

Misschien moeten we het zoeken in de psychologie.

elbuveli2ETHPY's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    als we zo door blijven gaan,is het einde zoek,denk ik.
    Kijk eens naar die camera van argus,dat ding heeft een negatief formaat waar je niet goed van word,(of juist wel),die kan alleen maar kontakten,en reken maar dat dat scherp is,en dat er weinig of niets verloren gaat,.
    kijk maar naar die foto van hem,met die ouwe bus,en die mensen, een beetje klassiek gekleed,en dan nog sepia,de vrolijke noot erin is de hypermoderne kinderwagen,maar ik vind het een hele mooie foto.

Ruud.

Shooter
    4x5 Format
    als we zo door blijven gaan,is het einde zoek,denk ik.
    Mooi he, telkens weer nieuw dingen ontdekken en plaatjes maken die weer verrassen en nog beter je intentie overbrengen. Niet dat ik zulke hoogstaande plaatjes maak, maar voor me zelf zijn het dingen waar ik me behoorlijk in kan verliezen als het me een keer lukt om dat terug te zien wat ik bedacht had tijdens 't maken.

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Wel heb ik ervaren dat beelden die ik gemaakt heb met middenformaat het lijkt alsof hier de scherpte werkelijk vanaf spat. Zeker van enige afstand en bij beelden die niet al te veel kleine details bevatten lijkt 't alsof de beelden scherp scherp scherp staan te schreeuwen. Toen ik overging naar 4X5 herken ik ook een zekere mate van teleurstelling dat dit effect verloren bleek te zijn. Ik ben er altijd van uit gegaan dat dit door 't optiek kwam en niet zozeer door het negatief formaat.
    Gary: Behalve de door jou genoemde reden, kan ook de onwennigheid en het werken met een LF camera en groot matglas 1 van de redenen zijn dat je foto's minder "scherp" oogden. Het is nu eenmaal moeilijker om met LF precies juist te focussen, en het is ook moeilijker om de camera volledig stabiel te houden. Het kan dus best zijn dat je focus- of bewegingsonscherpte in je eerste beelden hebt gehad. Bij mijn lenzen (Schneider Kreuznach) en LF foto's vind ik in ieder geval wel dat ook daar de scherpte vanaf "knalt"...
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

Shooter
    4x5 Format
    Gary: Behalve de door jou genoemde reden, kan ook de onwennigheid en het werken met een LF camera en groot matglas 1 van de redenen zijn dat je foto's minder "scherp" oogden. Het is nu eenmaal moeilijker om met LF precies juist te focussen, en het is ook moeilijker om de camera volledig stabiel te houden. Het kan dus best zijn dat je focus- of bewegingsonscherpte in je eerste beelden hebt gehad. Bij mijn lenzen (Schneider Kreuznach) en LF foto's vind ik in ieder geval wel dat ook daar de scherpte vanaf "knalt"...
    begrijp me goed, inmiddels ben ik een overtuigd vlakfilm werker. Maar niet zozeer omdat het me meer scherpte geeft. Veel meer omdat het een heel ander scherpte verloop geeft.
    als voorbeeld; Let vooral op de onscherpte in de achtergrond.
    met middenformaat (150mm)

met 4 X 5 300mm

Shooter
    Medium Format
    Gary,

Prachtige fotos
    werk je hier met dia of neg film.( even terzijde van de discussie )

ruud

Shooter
    4x5 Format
    Fuji Provia 100 dia, die ik (gelukkig) zelf ontwikkel.

Page 2 of 4 FirstFirst 1234 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin