Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,301   Posts: 1,536,169   Online: 778

Page 3 of 4 FirstFirst 1234 LastLast
Results 21 to 30 of 37
    Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Echt een super mooie foto, de bovenste. Ik wou dat ik hem had gemaakt, en dat is voor mij een maat voor super. Maar ik heb mijn beeldscherm dan ook erg scherp ingesteld...
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    Medium Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Fuji Provia 100 dia, die ik (gelukkig) zelf ontwikkel.
    kan je dias t.o.v. neg beter ontwikkelen en? scannen
    ruud

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Is de scherpte van een dia altijd beter, omdat het altijd een hoger contrast geeft?
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:

Shooter
    4x5 Format
    Een tijd heb ik kleur negatief gedaan. Totdat mijn locale fotoboer met verlopen chemie een stuk of 8 films ruïneerde en ik bedacht dat 't beter was om zelf te gaan ontwikkelen. Daar voor mij E6 chemie wat makkelijker in eenmalig gebruik is heb ik er voor gekozen om daarop over te stappen. De laatste tijd betrap ik me zelf echter op gedachten over nat kleur te gaan drukken en dan zal er toch weer kleur negatief moeten komen.

Is de scherpte van een dia altijd beter, omdat het altijd een hoger contrast geeft?
    Als dia op een lichtbak ja, maar maakt dat nog wat uit als het eenmaal afgedrukt is ?

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Ik mijn ogen is contrast één van de belangrijkste factoren, waarop iets als scherp wordt waargenomen. Een dia kan op de afdruk standaard meer contrast dan een standaard afdruk van een negatief. Daardoor zal het -volgens mijn redenering- scherper ogen.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Wat ik wel merk is dat een kontakt print meer doortekening in de lucht geeft, dan een afdruk van het negatief.
    Dus een kontakt print vanaf 24x30 is te prefereren....

Of ben ik de enige die dit is opgevallen?

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Een contactprint is nooit zo nauwkeurig belicht als de uiteindelijke print. Dat kan het voorkomen dat de balans wat zoek is en de lucht meer doortekend is.
    Er zijn allerlei technieken om lucht meer doortekend te krijgen. De oudste en meest rudimentaire is doordrukken van de lucht of juist de rest tegenhouden. Verder kan je pre-flashen (voorbelichten), splitprinten en de lucht met lage gradatie doordrukken, enz.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:

Shooter
    4x5 Format
    Een dia kan op de afdruk standaard meer contrast dan een standaard afdruk van een negatief. Daardoor zal het -volgens mijn redenering- scherper ogen.
    Ik dacht dat de contrast omvang beperkt werd tot de maximale waardes van 't papier.

Wat ik wel merk is dat een kontakt print meer doortekening in de lucht geeft, dan een afdruk van het negatief.
    Dus een kontakt print vanaf 24x30 is te prefereren....
    Is het gebruiken van een geel,oranje of polarisatie filter niet veel praktischer als 't om de doortekening van de lucht gaat dan 't gebruik van een camera waar een 24 X 30 cm of groter film in gaat ?

Gisteren om mijn onrust gevoelens met betrekking tot scherpte tot bedaren te brengen wat test opnames gemaakt met verschillende langere lenzen, te weten een apo-ronar 300mm (net terug van de fabriek om op oneindig afgesteld te worden) een fujinon-A 240mm en een tele-xenar 400mm. Allemaal met en zonder compendium en met ZW film. Mijn voorlopige conclusie is dat de verschillen heel klein zijn. De 240 en 400 zijn erg aan elkaar gewaagd zolang de compendium gebruikt wordt. Zodra de compendium weg is heeft de 240 met zijn veel groter beeld cirkel daar, goed zichtbaar, meer last van. Evenals de apo-ronar die verder een fractie achter bleef t.o.v. de andere 2, maar dat alleen omdat er een direct vergelijk was. Namelijk zelfde standpunt/onderwerp/belichting. Wat normaal in een serie foto's natuurlijk niet voorkomt en dan zou die zeker niet uit de toon vallen.

Ik kan me voorstellen dat, het een en ander iets anders uitpakt in kleur. Aan de andere kant de 2e foto die ik in dit draadje heb geplaatst is met de apo gemaakt en is zover ik kan zien ok

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Merlin View Post
    Een contactprint is nooit zo nauwkeurig belicht als de uiteindelijke print.
    Ik neem aan dat je "contactnegatief" bedoelt. Want een contactprint kan net zo ingewikkeld doorgedrukt en tegengehouden worden als een vergroting. Kijk maar eens naar het werk van Emmet Gowin.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

elbuveli2ETHPY's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    hoi Gary,welk procede gebruik je,en voeg je daar nog eigen ideetjes aan toe,

Ruud.

Page 3 of 4 FirstFirst 1234 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin