Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,199   Posts: 1,531,477   Online: 873

Page 4 of 4 FirstFirst 1234
Results 31 to 37 of 37
    Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by argentic View Post
    Ik neem aan dat je "contactnegatief" bedoelt. Want een contactprint kan net zo ingewikkeld doorgedrukt en tegengehouden worden als een vergroting. Kijk maar eens naar het werk van Emmet Gowin.
    eigenlijk wel ja. Ik denk nog te veel in kleine negatieven als ik contactafdruk lees. Maar groter dan 8x10 inch dan heb je gelijk.
    Last edited by Merlin; 09-07-2008 at 05:38 PM. Click to view previous post history.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Ik dacht dat de contrast omvang beperkt werd tot de maximale waardes van 't papier.
    Wat ik bedoelde was dat het filmmateriaal meestal niet alle lichtwaarden kan vastleggen. Diafilm heeft een andere curve dan die van negatieven. Of zie ik het verkeerd?
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:

Shooter
    4x5 Format
    hoi Gary,welk procede gebruik je,en voeg je daar nog eigen ideetjes aan toe,
    Een echte vaste procedure zou ik alleen nodig hebben als mijn resultaten vergeleken moeten worden met resultaten van anderen. Daar dat niet 't geval is wordt het leven een stuk eenvoudiger. Het doel van mijn exercitie was 1 is mijn apo-ronar met 't opsturen naar de fabriek bruikbaarder geworden voor mij. 2 Is het meenemen en instellen van een compendium nodig/gewenst/incidenteel leuk.
    Wat 1 betreft vond ik dat de lens een zodanig ander karakter had (veel wolliger) dan mijn andere lenzen dat in een serie dit storend was en daardoor de aandacht van de kijker kon afleiden. Daarvoor is alleen maar nodig om 2 de zelfde foto's te maken met 2 verschillende objectieven. Natuurlijk is de uitsnede dan iets anders door het verschil in brandpunt. Na ontwikkelen en afdrukken de foto's naast elkaar leggen en kijken en het karakter vergelijken. Dat is al.
    Wat 2 was het niet veel anders kijken of ik het zie op de uiteindelijke afdruk. En helaas een zonnekap/compendium maakt een wereld van verschil. Terwijl ik in het bos aan 't fotograferen was en er daardoor geen sprake was van grote hoeveelheden licht net buiten 't beeld.

Een bospad is wat mij betreft ook een mooie test opname. Stel scherp op een tak of steen die op 't pad ligt. Laat bij een TC de zaak parallel. Hierdoor kun je goed zien of je wel goed scherp gesteld hebt. Als de grootste scherpte in 't pad niet bij de tak/steen zit weet je direct dat de scherpstelling niet goed was. Daarnaast kan ik door de bomen die achter elkaar staan een goed beeld krijgen van het onscherpte verloop.

Shooter
    4x5 Format
    Wat ik bedoelde was dat het filmmateriaal meestal niet alle lichtwaarden kan vastleggen. Diafilm heeft een andere curve dan die van negatieven. Of zie ik het verkeerd?
    Waarschijnlijk heb je gelijk. Twee de zelfde foto's de een met diafilm en de ander met kleurnegatief zullen in ieder geval een heel ander karakter hebben.
    Zo i zo zijn er na mijn weten geen laag gevoelige kleur negatief films meer, en wel dia.
    Last edited by gary mulder; 09-08-2008 at 01:26 AM. Click to view previous post history.

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Merlin View Post
    Ik mijn ogen is contrast één van de belangrijkste factoren, waarop iets als scherp wordt waargenomen. Een dia kan op de afdruk standaard meer contrast dan een standaard afdruk van een negatief. Daardoor zal het -volgens mijn redenering- scherper ogen.
    Beetje kort door de bocht. Contrast is maar één factor. De in verhouding contrastrijkere dia kan best onscherp zijn door een lage resolutie lens, slecht scherpstellen, andere ISO of een nog aantal andere factoren. Scherpte is een optimaal samenspel van heel veel factoren.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    "Kort door de bocht" is my middlename. Ja, wel veel namen, maar ik vond Jaap een beetje weinig... Ik ben al reagerend aan het leren en mijn eigen mening aan het vormen. Scherpte is iets waar we het de kroegmeeting maar eens over moeten hebben. En ik kan binnenkort ook bij jou een boompje opzetten, Wilbert. Maar we moeten wel oppassen, als de wijsheid in de man komt, blijft de drank in de kan (of hoe was dat ook al weer)...
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format

In Frankrijk is dat andersom : Is de wijn in de man dan springt de wijsheid uit de kan.

Ik verheug me op het boompje, ook al hebben we er hier al een paar.
    Last edited by argentic; 09-20-2008 at 02:24 PM. Click to view previous post history.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Page 4 of 4 FirstFirst 1234

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin